۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷

در گفتگو بامهر عنوان شد:

وضعیت آموزشی در هشت بندی میناب نگران کننده است

وضعیت آموزشی در هشت بندی میناب نگران کننده است

میناب - رئیس شورای اسلامی مجتمع امام هشت بندی گفت: وضعیت آموزشی در منطقه هشت بندی شهرستان میناب نگران کننده است.

ابراهیم کمالی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت دبیران مدارس در منطقه هشت بندی بیان داشت: آموزش و پروش بخش توکهور هشت بندی با جمعیت دانش آموزی چند هزار نفری سالیان طولانی است که با بحران و نابسامانی نیروی انسانی مواجه است و امسال نیز  این بحران مثل سالیان گذشته خودش را نشان داد. متاسفانه نه ریاست آموزش و پرورش شهرستان میناب و نه مسئول نمایندگی آموزش و پرورش بخش توکهور هشت بندی هیچ کدام این معضل را در حد بحران نمی دانند.

وی گفت: خوب است مسئولان به ویژه مسئول نمایندگی آموزش و پرورش که این معضل را در حد بحران نمی دانند به معنای لغوی بحران توجهی داشته باشند که یکی از معانی آن  آشفتگی است.

کمالی اظهارداشت: این آشفتگی است که آموزش و پرورش شهرستان میناب در تابستان و در چارت سازماندهی نیروی انسانی اش، نیروی آموزشی بخش توکهور هشت بندی را کامل می کند و ابلاغ نیرو ها را می زند، ولی در مهر ماه قادر نیستند، بسیاری از نیروهایی سازمان دهی شده اش را به این بخش اعزام کند. بسیاری از مدارس این بخش تا نیمه دوم مهرماه و برخی تا آبانماه نیروی آموزشی شان تکمیل نشده و دانش آموزان بدون اینکه درسی بگیرند از مدرسه خارج می شوند.

رئیس شورای اسلامی مجتمع امام هشت بندی افزود: آموزش و پرورش شهرستان میناب برای اینکه بتواند فرهنگیان ساکن میناب را برای تدریس در این منطقه راضی کند ساعت موظفی بسیاری از آنان را  در دو روز بسته و این مساله را به عنوان یک  امتیاز به این معلمان در زمان سازماندهی قلمداد می کند و از این طریق کیفیت آموزشی منطقه را دچار مشکل و آسیب می کند. برای جبران کمبود نیروی انسانی این بخش حتی به دادن اضافه تدریس به معلمانی از مناطق آموزش و پرورش همجوار چون رودان، سندرک و بشاگرد مبادرت می کنند.

عدالت آموزشی رعایت شود

کمالی گفت: آموزش و پرورش شهرستان میناب 11 نفر از نیروهای خدماتی تبدیل وضعیت شده به آموزشی را برای جبران کمبود نیروی انسانی بدون رعایت عدالت یکجا به این بخش فرستاده است و مسئول نمایندگی نیز آنان را پذیرفته است و برای تدریس به مدارس با علم به این موضوع که چه لطمه هایی به کیفیت آموزشی دانش آموزان منطقه وارد می شود قبول می کند.

کمالی تصریح کرد: بسیاری از مدیران و معاونان مجتمع و معاونان مدارس در هشت بندی علاوه بر شش ساعت تدریس موظفی، برای جبران کمبود نیروی انسانی مجاز شده اند به نام معلمان آموزشی اضافه تدریس بگیرند و از وظایف اصلی خود باز بمانند.

وی گفت: در مقطع حساس ابتدایی معلمان این مقطع علاوه بر ساعات موظفی شان مجبور به گرفتن شیفت هستند و در دو مقطع متوسطه اول و دوم نیز  بسیاری از معلمان این مقاطع برای پوشش کمبودها در کنار 24 ساعت موظفی خود مجبور هستند بیشتر از 15 ساعت اضافه تدریس و بعضا بالای 30 ساعت را بگیرند این در حالی است  که در خیلی از استان ها حتی یک ساعت اضافه تدریس وجود خارجی نداشته و در استان ما نیز  سنوات گذشته مقرر شد، برای جلوگیری از افت کیفیت آموزشی معلمان نباید بیشتر از سقف 15 ساعت اضافه تدریس داشته باشند.

به کار کیری سرباز معلم در مقطع ابتدایی

رئیس شورای اسلامی مجتمع امام هشت بندی گفت: آموزش و پرورش شهرستان میناب برای جبران کمبود نیروی آموزشی اش در این بخش توکهور هشتبندی حتی در مقطع حساس ابتدایی که می بایست متخصص ترین نیروها بکار گمارده شوند نیروهای سرباز معلم را به کار می گیرد.

وی گفت: بعد از گذشت قریب به 5 ماه از سال تحصیلی یک مرتبه آموزش و پرورش شهرستان میناب ساعات اضافه تدریس برخی از معلمان را بدون لحاظ همکاری همراهی چند ماهه آنان گرفته و در مقابل مدیران یا معاونان مدارس را با اجبار موظف به گرفتن این ساعات می کند تا از این طریق بتوانند بخشی از بی تدبیری ها خودشان را در ابتدای سال تحصیلی جبران کنند.

کمالی گفت: در حوزه پرورشی که از همان ابتدای این انقلاب شکوهمند اسلامی از نگاه مسئولان آن مهم تلقی گردید و از ناحیه همین نگاه حوزه مستقل برایش تعریف گردید در این بخش به دلیل همین بحران نیرو آنقدر تنزل پیدا کرده که به راحتی به نیروهای غیر مرتبطی که هیچ تخصصی در این رشته نداشته اند سپرده می شود. دروس مهمی چون دینی و قرآن به دلیل نبود نیروهای تخصصی یا مرتبط به راحتی در اختیار نیروهای غیر مرتبط و فاقد تخصص گذاشته می شود، دبیر حرفه به تدریس قرآن بپردازد و دبیر ادبیات، هنر تدریس می کند و در جای دیگر معلم ادبیات، دین و زندگی تدریس می کند.

وی عنوان کرد: در این  منطقه محروم در حوزه آموزش و پرورش یک بحران یا آشفتگی را در ابتدای هر سالت حصیلی داشته ایم، خالی بودن بسیاری از کلاس های درس از معلم در مهر و آبان نگران کننده است. جالب است که بحران های یاده شده و این همه آشفتگی ها و به هم ریختگی های موجود در ابتدای سال تحصیلی و همچنین در طول سال تحصیلی ادامه دارد.

کمالی اظهارداشت: رییس آموزش و پرورش شهرستان  میناب در سفری به همراه فرماندارشهرستان میناب به این بخش داشتند در پاسخ به سوال چرایی این وضعیت پیش آمده  اظهار داشتند امسال بهترین سازماندهی را برای بخش توکهور هشت بندی داشتیم و به تعبیری از این سازماندهی زیان بار به شدت دفاع کردند در همین خصوص مسئول نمایندگی آموزش و پرورش در بخش نیز در جلسه شورای اداری استان که به ریاست استاندار هرمزگان در منزل حضرت آیت الله رئوفی برگزار گردید  بعد از طرح این بحران  از جانب شورا در توضیحی که استاندار  از وی خواستند فقط به بحران یا آشفتگی های ابتدای سال در حد اشاره ای کوتاهی کردند، ولی در خصوص بحران و آشفتگی های طول سال تحصیلی که مهمتر از اولی بود نه تنها هیچ اشاره ای نداشتند بلکه با اعلام این موضوع که ما 400 نفر نیرو مشغول به کار داریم  در مقام دفاع بر آمدند.

مشکلات آموزشی به صورت بلند مدت حل شود

وی گفت: لازم است تا مسئولان به جای به کارگیری این راحل های مسکنی زیان بار و فرصت سوز به دنبال راه حل های قطعی حل بحران یاد شده باشند. و راه حل های قطعی نیر جزء  با ارتقاء نمایندگی آموزش و پروش به منطقه آموزش و پرورش در مرحله اول و جذب نیروهای تحصیل کرده بومی و اختصاص سهمیه ویژه  برای این بخش محروم در دانشگاه فرهنگیان  در مرحله دوم چیزهای دیگری نیستند.

رئیس شورای مجتمع امام هشت بندی همچنین گفت: نا گفته نماند آمار به دست آمده از کمبودها  تا اوایل بهمن ماه نشانگر  دادن 20 شیفت در مقطع ابتدایی و حدود هزار و 300 ساعت اضافه تدریس در دو مقطع متوسطه اول و دوم در هشت بندی  بوده است که این آمار کمبود بیش از 70 نفری نیروی انسانی را در این منطقه نشان می دهد و این آمار مربوطه بدون احتساب 6 ساعت موظفی بوده که در ابتدای سال جاری که  به مدیران و معاونین مجتمع و مدارس داده شده است.

کمالی در پایان اظهار داشت: امید است  مدیر کل محترم جدید آموزش و پرورش هرمزگان که نماینده دولت تدبیر و امید در این حوزه است. در امر به کارگیری راه حل های اصلی تدابیری اتخاذ کنند تا دیگر فرزندان انقلابی در این منطقه شاهد این همه بی عدالتی موجود که میراث سالیان گذشته بوده نباشند.

کد خبر 2507855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha