۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸

مذاکرات هسته ای در ایستگاه های پایانی؛

تلاش ظریف و کری برای رسیدن به خط پایان از مسیر مونترو

تلاش ظریف و کری برای رسیدن به خط پایان از مسیر مونترو

وزیران خارجه ایران و آمریکا راهی سوئیس شده اند تا در مهلت باقی مانده تا زمان تعیین شده برای رسیدن به توافق، با نهایی کردن بحث ها و نزدیکتر کردن دیدگاه ها، پایانی خوش را برای این ماراتن رقم بزنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «محمد جواد ظریف» و «جان کری» امروز راهی سوئیس شده اند تا ضمن پگیری گفتگوهای انجام شده هفته گذشته بحث های باقی مانده در مورد رسیدن به توافق جامع هسته ای را نهایی کنند.  

گفتگوهای هفته گذشته در حالی به پایان رسید که برآیند اظهارات مقامات حاضر در این گفتگوها و همچنین تحلیل های انجام شده از سوی کارشناسان و رسانه ها حکایت از وجود جوی مثبت و افزایش امیدواری ها در مورد پایان خوش این مذاکرات دارند که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده اند.  

برای مثال در روزهای گذشته یک مقام ارشد آمریکایی با اشاره به دور بعدی مذاکرات هسته ای که هفته جاری در سوئیس برگزار می شود از پیشرفت قابل ملاحظه در این گفتگوها خبر داد. به گفته این مقام آمریکایی که خواسته است نامش فاش نشود، مذاکرات هسته‌ ای ایران و گروه ۱+۵ پیشرفت‌ های اساسی و قابل توجهی داشته است، اما همچنان مسائل دشواری باقی مانده و انتظار نمی‌ رود در مذاکرات هفته جاری توافقی حاصل شود.

برهمین اساس دور جدید مذاکرات هسته ای ایران در شهر مونترو برگزار می شود. البته ظریف پیش از عزیمت به مونترو در ژنو با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار می کند. 

مسائل باقی مانده

با توجه به اظهارات انجام شده از سوی مقامات به نظر می رسد موضوع تحریم ها و نحوه لغو آنها همچنان یکی از کلیدی ترین مواردی باشد که در مذاکرات مطرح می شود.  

در همین رابطه وزیر امور خارجه ایران گفت: امیدواریم این هفته بتوانیم در سایر موضوعات از جمله رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، به پیشرفت بیشتری نایل شویم و سپس این پیشرفت‌ها را تدوین کنیم.

محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود در تهران در پاسخ به سئوالی درباره اینکه مذاکرات در هفته گذشته تا چه اندازه پیشرفت داشته و آیا در هفته‌های آینده به تفاهم دست پیدا خواهیم کرد و این تفاهم چه مفهومی دارد؟ گفت: مذاکرات هسته‌ای به مراحل حساس خود نزدیک شده است. ما در هفته گذشته گفتگوهای بسیار خوب، ریز و دقیق داشتیم که به دلیل حضور مسئولین فنی هسته‌ای دو کشور، جناب آقای صالحی، معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا بحث‌های مفیدی در حوزه فنی برای رسیدن به تفاهم فنی و حل و فصل مشکلات موجود بین دو هیات صورت گرفت و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه صورت گرفت.

کری: بهتر است اين مسئله از طريق ديپلماسی حل بشود تا با استفاده از راهبرد نظامی، چرا که باید بارها و بارها آن را تکرار کنيد، حال آن که همه معتقدند رويکرد نظامی را باید پس از آزمودن تمامی فرصت های ديپلماتيک، به کار گرفت

وی ادامه داد: اما در بسیاری از حوزه‌های دیگر، اختلاف نظرها باقی است؛ هم در موضوعات هسته‌ای و هم در موضوعات مربوط به تحریم، این اختلافات وجود دارد و ما بارها تاکید کرده‌ایم که تحریم‌ها برای رسیدن به هدفی مفید نبوده است و آمریکا و به صورت کلی کشورهای غربی باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها سرمایه نیستند و تنها مانعی برای رسیدن به تفاهم هستند.  هر زمان که این واقعیت مورد پذیرش قرار بگیرد، در آن زمان رسیدن به توافق هسته‌ای بسیار نزدیک است. ما بارها گفته‌ایم که تا به توافق درباره کلیه موضوعات نرسیم، توافق وجود نخواهد داشت. این مسئله در برنامه اقدام مشترک به صراحت اعلام شده است که توافقی وجود نخواهد داشت تا زمانی که درباره همه موضوعات به توافق برسیم.

از سوی دیگر جان کری نیز شب گذشته در اظهاراتی با اشاره به این که نمی تواند قول بدهد که مذاکرات جاری به یک توافق با ایران منجر خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات نتیجه داده و بتوان به «یک توافق خوب» دست یافت.

کری در مصاحبه با شبکه تلويزيونی «ای بی سی» گفت که ايالات متحده بهتر است به توافقی ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته ای ايران اعتماد کند تا ديگر نيازمند حل اين مسئله از طريق راهبرد نظامی نباشد.  وی در این مصاحبه پيش از سخنرانی بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در کنگره آمريکا، از دستيابی به توافق با ايران برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دفاع کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این مصاحبه در خصوص مذاکرات هسته ای با ايران گفته است: بهتر است اين مسئله از طريق ديپلماسی حل بشود تا با استفاده از راهبرد نظامی، چرا که باید بارها و بارها آن را تکرار کنيد، حال آن که همه معتقدند رويکرد نظامی را باید پس از آزمودن تمامی فرصت های ديپلماتيک، به کار گرفت.

با اين حال وزير امور خارجه آمريکا با اشاره به اینکه نمی تواند قول بدهد که توافق با ايران قطعا حصول خواهد شد، گفت: می خواهیم این مسئله را  بیازماییم که آيا ديپلماسی می تواند مانع ساخت سلاح (هسته ای) بشود يا نه. ما بارها گفته ايم که توافق نکردن بهتر از يک توافق بد است. ما قطعا توافق بد نخواهيم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: اميدورای ما اين  است که ديپلماسی نتيجه بدهد. با توجه به موفقيت در توافق موقت (در ژنو)، بهتر است برمبنای همین اعتماد کنيم تا ببينيم می توانيم یک توافق خوب مشابه برای آينده به دست آوریم يا خیر.

کد خبر 2509567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha