۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۱

ششمين دور گفتگوی اسلام و مسيحيت ارمنی در بيروت/۲

صلح بدون عدالت امكان‌پذير نيست/ ریشه های مشترک اسلام و مسیحیت

صلح بدون عدالت امكان‌پذير نيست/ ریشه های مشترک اسلام و مسیحیت

آرام كشيشيان اول در ششمین دور گفتگوی اسلام و مسیحیت ارمنی در بیروت گفت: زمانی كه از صلح صحبت می كنيم بايد عدالت را هم مطرح كنيم، چرا كه صلح بدون عدالت امكان‌پذير نيست.

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمين دور گفت‌وگوي ديني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با كليساي ارمني حوزه سيليسي لبنان تحت عنوان ‌«همكاري مسلمانان و مسيحيان براي ايجاد صلح عادلانه در منطقه» با شركت هيئتي از جمهوري اسلامي ايران به رياست دكتر ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، شخصيت هاي ديني ارامنه لبنان، هيئتي از ارامنه كشورمان به همراه اسقف اعظم سيبوه سركيسيان، «خليفه كل ارامنه تهران و شمال ايران» و محمد فتحعلي سفير ايران در لبنان، ۱۲ اسفندماه در محل كليساي ارامنه سيليسي لبنان برگزار شد.

در مراسم افتتاحيه اين دور از گفتگوها كه با سخنان آرام كشيشيان اول رهبر ارامنه حوزه سيليسي آغاز شد، به تلاش درجهت برقراري صلح پايدار در خاورميانه به عنوان دستور كار اين اجلاس تأكيد شد.

در ادامه رهبر ارامنه حوزه سيليسي اظهار كرد: اسلام و مسيحيت هر دو به‌ عنوان اديان الهي داراي ريشه‌هاي مشترك و متعدد معنوي بوده و همواره بايد حفظ اين ريشه‌هاي مشترك از الويت‌هاي اصلي ما باشد.

وي با اشاره به اينكه درطول تاريخ همكاري‌هاي خوبي بين پيروان اسلام و مسيحيت برقرار بوده است، گفت: اگر چه ممكن است در حوزه عقيدتي‌ اختلافاتي با هم داشته باشيم، اما همواره بايد روي مشتركات تاكيد داشته باشيم.

آرام كشيشيان اول، موضوع بعدي مورد نياز پيروان اديان الهي را صلح اعلام كرد و افزود: زماني كه از صلح صحبت مي‌كنيم بايد از عدالت را هم مطرح كنيم، چرا كه صلح بدون عدالت امكان‌پذير نيست.

وي عدالت و صلح را از بركات الهي خواند و گفت: طبق نص صريح انجيل و قرآن اين نعمات به عنوان بركات الهي به انسان محسوب شده و انسان‌ها حق ندارند در ازاي اين نعمت از خشونت استفاده كنند، چرا كه تجاوز و خشونت نسبت به صلح و عدالت قطعاً گناه است.

رهبر ارامنه حوزه سيليسي لبنان ادامه داد: امروزه اگر صلح نباشد عدالتي هم وجود ندارد، به وضوح مشاهده مي‌شود صلحي در خاورميانه وجود ندارد، چرا كه عدالت در مورد فلسطين رعايت نشده و براي ايجاد صلحي واقعي در خاورميانه حتما بايد با عدالت در مورد مردم فلسطين برخورد گردد.

وي با انتقاد از افراط گرايي گفت: امروز ما شاهد هستيم جامع انساني با خشونت و افراطگيري روبرو شده و اسلام و مسيحيت خشونت را به طور مشترك مردود شمرده و هر دو به‌دنبال صلح هستند.

آرام كشيشيان اول افزود: هيچ گونه افراطي‌گري را نمي‌پذيريم و تمام عواملي كه ادامه حيات هر دو دين را به خطر بياندازند را محكوم مي‌كنيم، چرا كه اسلام و مسيحيت بايد براي ادامه حيات خود مجبور به رد خشونت هستند.

کد خبر 2511174

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha