۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۴۸

در اختتامیه هنرهای تجسمی فجر مطرح شد:

عیب‌ها را بر ما نبخشایید/ واگذاری رویدادهای جهانی به انجمن‌ها

عیب‌ها را بر ما نبخشایید/ واگذاری رویدادهای جهانی به انجمن‌ها

مجید ملانوروزی از منتقدان خواست تا عیب ها را بر مسئولان هنری نبخشایند تا رویدادهای هنری رو به رشد حرکت کند و مرادخانی نیز بر ضرورت واگذاری همه رویدادهای ملی و بین المللی به انجمن های هنری تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر که شامگاه گذشته ۱۲ اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد، در سخنانش ابتدا از مسئولان برگزاری این جشنواره در دوره های قبلی تقدیر کرد و گفت: سال گذشته وعده دادیم بدنه حرفه ای هنرهای تجسمی کشور شامل استادان هنرمند را با جشنواره هنرهای تجسمی فجر آشتی دهیم که امیدوارم این شرایط در این دوره فراهم آمده باشد و حضور همه شما استادان را در این دوره از جشنواره به فال نیک می گیریم.

وی با اشاره به انتقادهایی که به این دوره صورت گرفته است، یادآور شد: اگر چه انتقادهایی به این دوره وارد شد که مثلا غیر رقابتی کردن این جشنواره به فضای شادی بخش آن صدمه وارد می کند اما امیدوارم در کنار ارائه آثاری از هنرمندان پیشکسوت در جشنواره فجر، جشنواره ای دانشجویی را در کنار جشنواره تجسمی فجر داشته باشیم تا بتوانیم کارنامه ای را از کل فضای تجسمی کشور ارائه کنیم.

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد همچنین از حضور انجمن های هنری در برگزاری این دوره از جشنواره به نیکی یاد کرد و به مرور تیتروار فعالیت های بین المللی مرکز هنرهای تجسمی پرداخت و گفت: روابط بین المللی خود را افزایش داده ایم و آثار هنرمندان ایرانی را در موزه پاریس ارائه کردیم و هم اکنون نیز نمایشگاهی از آثار «اتو پینه» هنرمند آلمانی در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست و  طی ۱۰ روز آینده نیز نمایشگاه دیگری را از آثار هنرمندان ایرانی در موزه هنرهای شرقی رم ارائه خواهیم کرد.

ملانوروزی در پایان ابراز امیدواری کرد که برنامه های امسال در زمینه هنرهای تجسمی کشور بتواند با حمایت معاونت هنری وزارت ارشاد در سال های آینده به نتیجه مطلوب برسد و جشنواره هنرهای تجسمی نیز بتواند به مراحل بالاتر راه یابد چرا که این جشنواره متعلق به همه جامعه هنرهای تجسمی  کشور است و به همین منظور عیب ها را بر ما نبخشید و انتقادهایتان را به ما منتقل کنید تا بتوانیم هر سال بهتر از دوره های قبل جلو برویم.

واگذاری برگزاری جشنواره های ملی و بین المللی به انجمن های هنری

ادامه این مراسم به اعلام هنرمندان برتر هنرهای تجسمی کشور اختصاص یافت و پس از آن علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانش بیان کرد: خوشحالم که می بینم جشنواره امسال هنرهای تجسمی فجر با همه مشکلاتی که در طول سال داشتیم و کارهایی که باید انجام می شد، به خوبی به پایان رسید و امکاناتی برای این مجموعه فراهم شد که با استقبال استادان حرفه ای و هنرمندان مختلف جشنواره ای متفاوت از دوره های گذشته را رقم زد که امیدوارم این روند رو به رشد همچنان ادامه یابد.

وی از همه کسانی که در دوره های گذشته برای برگزاری این جشنواره تلاش کردند، تقدیر کرد و گفت: کار در این حوزه بسیار بزرگ و سترگ است و دیدگاه‌های بسیار و فعالیت های متنوعی در آن وجود دارد که این امکان را بوجود می آورد تا فعالیت های مختلفی را بتوان برای آن تعریف کرد.

مرادخانی یادآور شد: این جشنواره با حضور بزرگانی که کمتر در این رویدادها حضور می یافتند، امسال رونق بیشتری داشت که یکی از دلایل این همراهی، همدلی میان مدیران بخش های مختلف دولتی و حوزه های تجسمی کشور بود.

او همچنین سیاست واگذاری فعالیت های هنری به انجمن ها را سیاست موفقی دانست و گفت: در حوزه هنرهای تجسمی چند کار مشخص را پیگیری کردیم، علیرغم نظرات مختلفی که وجود داشت، اقتصاد هنر را در این دوره از نظر دور نگه نداشتیم که این موضوع نسبت به هنرهای دیگر بالنده تر شد.

مرادخانی بیان کرد: باید حوزه اقتصاد هنر در همه ابعاد هنرهای تجسمی جای خود را پیدا کند و منحصر به حضور بزرگان و استادان حرفه ای نشود که یکی از انتقادها به این موضوع این است که کمتر حوزه اقتصاد هنر به لایه دوم و سوم نفوذ کرده و به ناچار این اتفاق رخ داده است که باید در این زمینه بیشتر برای معرفی نسل جوان هنرمند فعالیت کنیم.

او ابراز امیدواری کرد که جشنواره هنرهای تجسمی فجر بتواند به معرفی آثار هنرمندان نسل نو در خارج از ایران کمک کند و اضافه کرد: ما در این زمینه برنامه ریزی کرده ایم که آثار هنرمندان را در خارج از ایران به نمایش بگذاریم.

مرادخانی گفت: هنرهای تجسمی ما به عنوان هویت ما ایرانی ها بسیار حائز اهمیت است و باید آن طور که شایسته است، در خارج از مرزهای ایران معرفی شود.

وی ادامه داد: هنر خوشنویسی ما که هنر قدسی گفته می شود، بر اساس باورها و تفکرات ما شکل گرفته و اگر بتوانیم این هنرها را بیشتر به جهان امروز معرفی کنیم، موفقتر خواهیم بود.

معاون امور هنری وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر اگر منجر به جریان سازی شود و حرکت های اساسی در این حوزه ها انجام شود، جریان موفقی خواهد بود و اگر این جشنواره به حوزه اجرایی و اداری هنرهای تجسمی کشور خلاصه شود به مقصود خود نمی رسد اما اگر این فعالیت ها در جریان کار انجمن ها و حوزه های تخصصی بتواند راهش را پیدا کند، در آن شرایط موفق بوده ایم و باید به این منظور به جای مجری در جایگاه حامی برنامه های هنری قرار گیریم.

مرادخانی ابراز امیدواری کرد که در آینده با حضور انجمن های مختلف هنری و تشکیل دبیرخانه ای مشترک از این انجمن ها،  بتوان برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به آنها سپرد و این انجمن ها با مشارکت هم بتوانند رویدادهای ملی و بین المللی هنری را نیز بر عهده گیرند.

یادی از هنرمندان فقید هنرهای تجسمی در سالی که گذشت

ادامه این مراسم به «یاد یاران» و مروری بر درگذشتگان حوزه هنرهای تجسمی در سال ۹۳ اختصاص داشت و با یادی از اکبر صابونچی راد، حسن حاضرمشار، علی اکبر زرین مهر، منوچهر درفشه، علیرضا نوروزی طلب و یوسف رضایی، با حضور خانواده عبدالمجید حسینی راد از این هنرمند فقید نقاش و استاد دانشگاه تجلیل شد.

در ادامه نیز با حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی از ۹ هنرمند در شاخه های مختلف تجسمی شامل علی اکبر صادقی، ملک دادیار گروسیان، مهدی حسینی، قباد شیوا، غلامعلی لطیفی، مریم سالور، اردشیر مجرد تاکستانی، سیف الله صمدیان و عباس اخوین به عنوان مفاخر هنرهای تجسمی ایران تجلیل شد و نشان عالی هنرهای تجسمی وتندیس طوبای زرین این دوره به آنها اهدا شد.

پایان‌بخش این مراسم نیز رونمایی از ۹ کتاب آثار هفتمین جشنواره تجسمی فجر بود.

کد خبر 2511247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha