۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۵۴

دبیر هفتمین جشنواره تجسمی فجر:

جوان‌ها نگران نباشند/ ۹ کتاب برتر سال تجسمی منتشر شد

جوان‌ها نگران نباشند/ ۹ کتاب برتر سال تجسمی منتشر شد

مجتبی آقایی دبیر هفتمین جشنواره تجسمی فجر انتشار ۹ کتاب در این دوره را اقدامی در مسیر تخصصی‌تر دیدن رشته‌های مختلف تجسمی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر شامگاه گذشته ۱۲ اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مجتبی آقایی دبیر این دوره از جشنواره فجر و همچنین حضور دیرهنگام علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در آخرین لحظات برگزاری این جشنواره در تالار وحدت همراه بود.

تأکید آقایی بر ضرورت دایر شدن دبیرخانه دائمی جشنواره تجسمی فجر

مجتبی آقایی دبیر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اولین سخنران این مراسم بود که در سخنانش به ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر هفتمین دوره خود را تجربه کرد که نسبت به سایر جشنواره های فجر جوانتر است اما این جوان بودن در ذات هنرهای تجسمی ایران نیست چرا که این جامعه بسیار بزرگ با گستردگی مخاطبان و قدمت دیرینه هنرهای تجسمی در این دیار همراه است و همواره هنرمندان عرصه تجسمی کشور ما افتخارات بزرگی را در عرصه داخلی و خارجی داشته اند.

وی با اشاره به برگزاری ۶ دوره قبلی جشنواره هنرهای تجسمی فجر یادآور شد: ۶ دوره قبلی این جشنواره با سمت و سوهای مختلفی برگزار و در این دوره تجربه های جدیدی به آن اضافه شد. جریان هفتمین دوره از جریان رقابتی فاصله گرفت و به صورت دعوتی برگزار شد که این ویژگی باعث گلایه مندی برخی از هنرمندان جوان بود که چرا این جشنواره به صورت مسابقه ای برگزار نشد اما جریان مسابقه ای کردن این جشنواره باعث می شود که استادان حرفه ای عرصه را برای حضور هنرمندان جوان مهیا کنند و ما امیدوار هستیم که این جشنواره بتواند در دوره های بعدی با حضور هنرمندان جوان و ارائه آثارشان به صورت رقابتی در کنار استادان حرفه ای به نقطه اوج و معیاری در حوزه هنرهای تجسمی کشور برسد.

آقایی ارائه آثار این دوره از جشنواره تجسمی فجر را روی دیوار موسسه فرهنگی و هنری صبا غرورانگیز خواند و افزود: ارائه آثاری در ۹ رشته هنرهای تجسمی اگر چه عصاره و ظرفیت تمام هنرهای تجسمی ایران نبود اما عمده این ظرفیت در این نمایشگاه خودنمایی کرد و هنرمندان رشته های مختلف در یک همنشینی دلنشین آثارشان را کنار هم عرضه کردند.

انتشار ۹ کتاب تخصصی در جشنواره فجر امسال

وی انتشار کتاب این دوره از جشنواره را در قالب ۹ کتاب مجزا ارزشمند دانست و ادامه داد: در سال‌های گذشته کتاب آثار جشنواره به صورت جامع منتشر می شد که اقدام ارزشمندی بود و به ویژه باید از سیدعباس میرهاشمی دبیر کل چندین دوره از این جشنواره به خاطر آن تقدیر کرد اما در این دوره ۹ کتاب مستقل در رشته های مختلف منتشر شده است که امیدوارم این سنت در دوره های بعدی نیز تداوم یابد و تبدیل به کتاب‌های سال هر رشته شود که جای خالی آن احساس می شد. انتشار این کتاب‌های سال در هر رشته از جشنواره هنرهای تجسمی می تواند بعد از چندین دوره، سیر تکوینی هر رشته تجسمی را به نمایش بگذارد.

آقایی به بخش تقدیر از پیشکسوتان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد و افزود: سنت حسنه ای هر سال در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اجرا می شد که به تقدیر از هنرمندان پیشکسوت اختصاص داشت اما امسال علاوه بر این از هنرمندان جوانتر نیز تقدیر می شود چرا که معتقدیم ارتقای هنرهای تجسمی و ترویج آن به صورت تک محوری و تک بعدی نمی تواند تداوم یابد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به حلقه های متعدد در ارتقای هنرهای تجسمی از تولید آثار هنری تا معرفی و بهره گیری از آن تصریح کرد: در راستای توجه به این حلقه های متعدد در ارتقای هنرهای تجسمی امسال از سازمان‌هایی که وظیفه آنها برگزاری جشنواره های هنری و ترویج و تشویق هنرمندان نیست اما پا به این میدان گذاشته اند و در این زمینه ظرفیت سازی کرده اند و منجر به توسعه کمی و کیفی هنرهای تجسمی کشور شده اند، به همراه دیگر تأثیرگذاران هنری در کشور تقدیر می شود.

آقایی به ضرورت دایر شدن دبیرخانه دائمی جشنواره هنرهای تجسمی فجر در طول سال تأکید و بیان کرد: وقتی قرار باشد که جشنواره هنرهای تجسمی در مقام ارزیابی قرار گیرد و در طول سال فعالیت های تجسمی کشور را رصد کند، نیازمند فعالیت پیوسته در طول سال است و دبیرخانه دائمی می طلبد که با حضور پژوهشگران بتواند سند بالادستی این جشنواره را تدوین کند که بر اساس آن عمل شود و هر دوره تابع سلایق مدیریت های مختلف در کشور نباشد و مسیری پیش رونده را در پیش گیرد.

دبیر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که جشنواره هنرهای تجسمی کشور رونق بخش اقتصاد هنر شود و این پتانسیل خوب ایجاد شود که بتواند در عرصه اقتصاد خرد وکلان ایفای نقش کند. وی گفت: هنرهای تجسمی یک ثروت ملی است که می تواند پشتوانه اقتصادی قرار گیرد و برای رسیدن به آن جایگاه نیازمند زحمت و تلاش بیشتری هستیم.

کد خبر 2511218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha