۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۴۵

مهر گزارش می دهد/

هلال طلایی جنوب ماوای جزایر اسرارآمیز خلیج پارس

هلال طلایی جنوب ماوای جزایر اسرارآمیز خلیج پارس

بندرعباس - استان هرمزگان با دارا بودن ۱۴ جزیره و داشتن سفرهای دریایی یکی از استانهای متفاوت در نوع سفر و راهها شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هُرمُزگان استانی با تفاوتهای فرهنگی نسبت به سایر نقاط کشور در جنوبی ترین نقطه کشور قرار دارد. استان هرمزگان، از دير باز محل نخستين اجتماع ها و گاهواره فرهنگی کهن و مرکز آبادی بوده و نخستين حکومت ها، در کرانه های آن به وجود آمده است. در کرانه ها و جزيره های هرمزگان، پارس ها، بلوچ ها، عرب ها، و تيره های آميخته به سر می برند، که در اثر آميختن، نژاد ويژه ای را به وجود آورده اند.

ساکنان محلی بعضی از بندرها و جزيره های استان هرمزگان، عرب زبان هستند که از ديگر نقاط ايران به اين منطقه مهاجرت کرده اند.استان هرمزگان حدود ۶۸هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که از این نظر هشتمین استان کشور است. هرمزگان از جهت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان‌های فارس و بوشهر از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر در برگرفته‌ است.

بافت جمعیتی استان تنوع فراوانی دارد. از شرق با فرهنگ و سنن بلوچ ها شروع می‌شود و پوشش مردم بخصوص زنان بسیار شبیه بلوچها است و در مرکز و غرب استان بیشتر از فرهنگ بومی خود و لباس آنها بیشتر فرنگی است و زنان پوشش مشهور بندری، لباسی با پارچه‌های رنگی شاد قرمز سبز زرد و آبی و اکثراً زری بافی شده است. البته فرهنگ مردم هرمزگان حکایت از رشد، تکامل، اختلاط و تنوع بسیار دارد.

سواحل آفتابی و چشم اندازهای کم نظیر، هوای معتدل پاییز و زمستان، دریای زیبای خلیج فارس، جزیره‌های متعدد و دیدنی و تپه‌های شنی و صد‌ها جاذبه طبیعی و تاریخی دیگر از دارایی‌های استان هرمزگان به شمار می‌رود.

از سه طریق ریلی، بزرگراه ها، هواپیما می توان به استان هرمزگان سفر کرد، استان هرمزگان دارای پنج فرودگاه مسافری در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، قشم، کیش و ابوموسی است. مسافرانی که هرمزگان را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری انتخاب می کنند می توانند لذت و شیرینی سفرهای دریایی را هم با شناورهای پیشرفته مسافری تجربه کنند.

آیین‌ها، افسانه‌ها و اعتقاداتی که از قلهٔ کوه‌ها تا حضور دریا و صیادان را در بر گرفته‌ است، بر این چهار راه فرهنگی می‌توان از همهٔ أقوام، ملت‌ها و أدیان آمده ورفته چیزهای بسیار بر جای مانده یافت. پس باید با ضرب دهل‌ها و نقش لباس همراه شد و به تماشای زار و عضوا نشست تا تاریخ دیرینهٔ فرهنگ وتمدن هرمزگان را که حکایت مردم دیرزی این دیار وهم نشینی آنان با مهاجران از دور آمده را دریافت. همچنین شماری از مردم این استان از ایرانیان آفریقایی‌تبار هستند.

در جزیره قشم بیش از ۶۵ هتل و هتل آپارتمان، ۲۶ اقامتگاه گردشگری روستایی، ده ها خانه مسافر و کمپ های اقامت نوروزی برای مسافران آماده شده است. همچنین در جزیره کیش هم بیش از 60 هتل و هتل آپارتمان و کمپ های گردشگری اماده پذیرایی از مسافران هستند.در بندرعباس هم 42 هتل و هتل آپارتمان میزبان مهمانان است.

جزایر هرمز، قشم، هنگام، شیدور، کیش، هندورابی جزو جزایر گردشگر پیذر در استان هرمزگان است. این جزایر با توجه به مسافت آنها با سرزمین اصلی می طلبد تا مسافران مسافرت با شناور را تجربه کنند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم، در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تاکید بر ضرورت توسعه گردشگری در قشم، اضافه کرد: در برنامه سوم توسعه، مناطق آزاد به عنوان مناطق خارج از قلمرو گمرکی تعریف شدند و برای منطقه آزاد قشم، کارکرد صنعتی و تجاری در نظر گرفته شد؛ اما در برنامه پنجم توسعه این کارکرد تغییر یافت.

عبدالجواد کمالی ادامه داد: هنگامی که  گردشگری و اقتصاد پایدار در منطقه آزاد قشم مدنظر قرار گرفت، تحولات زیادی در نمادهای گردشگری این منطقه به وقوع پیوست؛ ثبت ژئوپارک قشم به عنوان یک ژئو پارک جهانی و نخستین ژئو پارک خاورمیانه و همچنین ثبت بندر تاریخی لافت به عنوان نخستین اکو موزه طبیعی کشور از مهمترین این تحولات به حساب می آیند.

وی اظهارداشت: به منظور دستیابی به این هدف افزایش مراکز اقامتی، هتل ها، رستوران ها، مراکز تفریحی، رفاهی و مجتمع های خرید در دستور کار قرار گرفت.

کمالی با برشمردن ظرفیت های اقامتی جزیره قشم، افزود: هم اکنون بیش از ۶۵ هتل و هتل آپارتمان، ۲۶ اقامتگاه گردشگری روستایی، ده ها خانه مسافر و کمپ های اقامت نوروزی برای مسافران آماده شده است.

وی در خصوص اقامتگاه های گردشگری روستایی، عنوان کرد: در نوروز به دلیل شرایط خاص و حضور میلیونی مسافران در جزیره، این اقامتگاه ها با عنوان کاشانه مهمان به اسکان و پذیرایی مسافران می پردازند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم ادامه داد: خانه مسافر نام طرحیست که بر اساس آن واحد ها و مجتمع های مسکونی شهروندان که متقاضی اجاره به مسافران هستند، ساماندهی شده و پس از استعلام از مرکز بهداشت، اماکن و دادگستری، مجوزهای لازم به آن ها داده می شود.

کمالی گفت: همچنین در نوروز ۹۴ هفت کمپینگ بزرگ که هرکدام بیش از پنج هزار نفر ظرفیت دارند؛ در شهرهای قشم، درگهان، سوزا و لافت ایجاد شده و مسافران می توانند در این کمپ ها چادر برپا کنند.

وی ادامه داد: یکی از گام های اساسی این منطقه برای جذب گردشگر، معرفی برخی از جذابیت های این جزیره در قالب طرح «قشم، جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس» در سطح ملی و بین المللی است.

محمد پور فخری مدیرکل راه آهن هرمزگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طبق سنوات گذشته و با برنامه ریزی های مناسب پیک نوروزی از ۲۵ اسفند ماه شروع و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه با آمادگی کامل در خدمت مسافران هستیم گفت: کلیه مرخصی های کارمندان راه آهن در این مدت لغو می شود.

وی افزود: طبق برنامه های انجام شده در یک روز دو رام قطار مسافری از تهران به بندرعباس و بالعکس و همچنین در یک روز ۵ رام قطار مسافری، که سه رام از تهران و یک رام از مشهد و نیز یک رام از اصفهان به بندرعباس و بالعکس در حال جابه جایی مسافر و بار هستند. 

مدیرکل راه آهن هرمزگان با بیان اینکه در ایام پیک نوروزی سالن های مسافری به سازمان قطارها اضافه شده است گفت: برای بعضی از قطارها دو واگن حمل خودرو جهت حمل خودروی مسافران پیش بینی شده است.

مدیرکل راه آهن هرمزگان اضافه کرد: اقداماتی جهت بهسازی سالن های مسافری در سراسر اداره کل راه آهن و نیز سالن VIP بندرعباس صورت گرفته است.

وی بر مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به سایر حمل و نقل ها تاکید کرد و گفت: حمل و نقل ریلی یک حمل و نقل ایمن، ارزان، کمک رسان به مصرف انرژی و همچنین دارای ظرفیت حمل بار انبوه است

کد خبر 2521070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha