۲۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹

آیت الله مکارم شیرازی:

قرآن باید در متن حوزه باشد/ تأکید بر صبر در برابر مشکلات

قرآن باید در متن حوزه باشد/ تأکید بر صبر در برابر مشکلات

قم - یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی قرآن حضور واضح و روشن در تمامی شئون پیدا کرده است، گفت: در حوزه‌های علمیه باید بیش از این به قرآن توجه و از حاشیه به متن آورده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که شامگاه پنجشنبه در دارالقرآن علامه طباطبایی برگراز شد، اظهار کرد: زمانی که من در جلسات قرآنی شرکت می‌کنم، معنویت، روحانیت و نورانیت خاصی در آن می‌بینم.

وی با بیان اینکه قرآن مجید نور است و جلسات قرآنی هم نور هستند، گفت: زمانی که مرحوم علامه طباطبایی شروع به تدریس تفسیر قرآن کرد، تصور نمی‌کرد که روزی در بیتش علمای تفسیر و علوم قرآنی گرد یکدیگر جمع شوند و به فعالیت‌های و مباحث قرآنی بپردازند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در گذشته قرآن در حوزه علمیه غریب بود، افزود: خوشبختانه امروز به برکت انقلاب اسلامی قرآن حضور واضح و روشن در تمامی شئون پیدا کرده و در حوزه نیز ظهور و بروز جدی پیدا کرده است اگرچه حد و شأن قرآن ادا نشده است و باید در حوزه‌ها بیش از این به مسائل قرآنی اهمیت داده شود.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه باید بیش از این به مسائل قرآنی توجه شود، گفت: قرآن نباید در حاشیه باشد بلکه باید مانند دروس فقه و اصول در متن حوزه‌های علمیه قرار بگیرد.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به برخی ویژگی‌های پیامبر اکرم (ص) که در قرآن به آن اشاره شده است پرداخت و تصریح کرد: در قران مجید دو دسته صفت برای رسول اکرم (ص) بیان شده است، برخی از این صفات خلق و خوی پیامبر اسلام را بیان می‌کند و برخی دیگر به جنبه‌ای عملی زندگانی ایشان می‌پردازد.

وی با اشاره به آیه ۱۲۸ سوره توبه گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید پیامبر از درون جان و روح خود انسان‌ها ظاهر شده و آشنا به تمام مشکلات و رنج‌های انسان است.

مفسر بزرگ قرآن افزود: در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران بیان می‌دارد که پیامبر اکرم (ص) مظهر رحمت و محبت خداوند است.

وی گفت: صفاتی را که دشمنان به پیامبر اسلام (ص) نسبت داده‌اند را می‌توان در تعریف ایشان استفاده کرد به عنوان مثال وقتی عرب جاهلیت دید انسان‌ها به سمت قرآنی که بر پیامبر نازل شده است جذب می‌شوند و شاهد معجزات الهی از سوی پیامبر بود او را ساحر خواند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه رسول گرامی اسلام(ص) به سبب همین ویژگی‌ها و صفات پسندیده و نیکویی که داشت به این اندازه عظمت پیدا کرد، عنوان کرد: ما نیز باید از صفات پیامبرمان الگو بگیریم.

 وی در ادامه از اینکه اساتید در درس‌های تفسیر تنها عظمت و بزرگی قرآن را بیان می‌کنند، را از مشکلات این حوزه دانست و تأکید کرد: باید جنبه‌های عملی با فضایل آمیخته شود.

استاد عالی حوزه ضمن بیان ویژگی‌های پیامبر (ص)، گفت: رابطه میان پیامبر و امت باید حفظ شود تا قرآن مایه هدایت انسان‌ها و در متن زندگی آنان قرار بگیرد.

وی با اشاره به زحماتی که رسول اکرم (ص) برای اسلام کشیدند، افزود: پیامبر در این مسیر ایستادگی کردند و در برابر حرف‌های ناشایست کفار صبر و تحمل کردند.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان اظهار داشت: امروز کشور میان سلسله‌ای از مشکلات قرار دارد که باید با صبر و تحمل آنان را پشت سر گذاشت.

کد خبر 2535862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha