۲۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۳۵

آیت الله یزدی:

تفسیر روان قرآن برای جوانان ارائه شود/ به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم

تفسیر روان قرآن برای جوانان ارائه شود/ به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم

قم - رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جوانان باید حداقل روزانه یک صفحه قرآن بخوانند، گفت: مفسران و اساتید قرآن برای جوانان تفسیر‌های روانی از قرآن کریم ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد یزدی شامگاه پنجشنبه در یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: در درس علامه طباطبایی طلبه‌های بسیاری شرکت می‌کردند چرا که درس ایشان با سایر اساتید حوزه متفاوت بود و سخنان خود را با مستند و مستدل بیان می‌کردند.

وی با بیان اینکه تفسیر کاری بسیار سخت و از لحاظی هم کار آسانی است، گفت: سخت از آن نظر که قرآن از علم مطلق الهی تنزل پیدا کرده و پایین آمده ودر قالب حروف، کلمات و آیات تنظیم شده و به وسیله امین وحی بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل و از دو لب ایشان تلاوت شده و به صورت مکتوب درآمده است که حال باید تفسیر شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: آیات قرآن، الهی است و این آیات و کلمات خود را تفسیر می‌کنند و باید پیش از رجوع به سنت به سراغ همین آیات قرآن برای تفسیر برویم.

وی گفت: مفسران و اساتید قرآن برای جوانان که باید حداقل در روز یک صفحه قرآن بخوانند تفسیر‌های روانی ارائه دهند.

قرآن فقط با فلسفه، روایت و ادبیات تفسیر نمی‌شود

آیت الله یزدی ادامه داد: برخی از مفسران بر ادبیات قرآن تکیه می‌کنند و سعی دارند اعجاز این کتاب الهی را از طریق ادبیات آن اثبات کنند و برخی نیز به مسائل فلسفی و روایی تأکید می‌کنند در حالی که قرآن فقط با فلسفه، روایت و ادبیات تفسیر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه قرآن یک دوره احکام الهی، کتاب فقه و نخستین ادله اربعه محسوب می‌شود، گفت: متأسفانه در حوزه علمیه رسم شده است که در پایان درس به بیان آیات قران می‌پردازند در حالی که نخست باید آیه قرآن خوانده شود و سپس سنت و فتوا‌ها بیان شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن کتابی نیست که کهنه بشود و همیشه زنده است و مسائل جدیدی دارد، تأکید کرد: نباید در تفسیر تنها به ادبیات، روایات و فلسفه تکیه داشت و مزیت تفسیر المیزان علامه طباطبایی نیز همین موضوع است که در برخی بخش‌های آن به مسائل سیاسی و اجتماعی توجه کرده است.

وی با بیان اینکه برخی تفسیر ترتیبی دارند، عده‌ای به تفسیر سوره‌ای می‌پردازند و تعدادی هم تفسیر موضوعی می‌کنند، گفت: خوشبختانه هر سه مورد در حوزه علمیه و میان مفسران ما مرسوم است.

آیت الله یزدی تصریح کرد: از زمانی که مرحوم علامه طباطبایی در قم تفسیر المیزان را شروع کردند تا به امروز تفسیر به وضع جالی توجه و شایسته‌ای رسید و جایگاهی پیدا کرد اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده و در حال تکامل است.

وی گفت: مرحوم علامه طباطبایی به ما یاد دادند مباحث سنگین و پیچیده را برای اهلش بازگو کنیم و خود ایشان مسائل معرفتی سنگین را در جلساتی جداگانه به شاگردان خاص خود همانند حضرت آیت الله جوادی آملی و آیت الله امینی بیان می‌کردند.

قرآن می‌تواند پاسخگوی مسائل روز باشد

رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: مسائل معرفتی چون معاد جسمانی و صفات و ذات الهی را نمی‌شود در همه جا و با همه کسی بحث کرد و شما اساتید تفسیر توجه داشته باشید اینگونه مسائل را حتما برای شاگردانی بحث کنید که آنها را اهل دریافت این گونه مطالب می‌بینید وگرنه ممکن است لغزش و اضطرابی پیش آید.

وی با بیان اینکه قرآن همیشه زنده است و می‌تواند پاسخگوی مسائل روز باشد، گفت: قرآن بدون سنت، قرآن نیست و سنت هم بدون قرآن نیز سنت نیست ولذا پیامبر اسلام(ص) سنت را با قرآن توصیه کردند و نباید روایات تفسیری را نادیده گرفت.

کد خبر 2535869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha