۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۰۹

مدیر عامل بنیاد رودکی به مهر گفت:

مسایل ارکسترها «تشکیلاتی» پیگیری می‌شود/ استخدام نوازندگان

مسایل ارکسترها «تشکیلاتی» پیگیری می‌شود/ استخدام نوازندگان

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی از ایجاد یک تشکیلات برای پیگیری مسایل ارکسترهای موسیقی برای احیای تمامی گونه‌های و ژانرها سخن گفت.

بهرام جمالی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایجاد تشکیلاتی برای سازماندهی ارکسترها گفت: نظر معاون هنری بر این است که تشکیلات واحدی برای ساماندهی تمامی گونه‌های مختلف موسیقایی مرتبط با ارکسترها راه‌اندازی شود که بتوانیم در آن ژانرهای متنوعی از موسیقی که با گونه‌های ارکستری ارتباط مستقیمی دارند در قالب یک تشکیلات ساماندهی شده ایجاد کنیم که بتواند تمامی این گونه‌ها را مورد پوشش حمایتی خود قرار دهد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در معاونت تولید هنری بنیاد فرهنگی هنری رودکی، این تشکیلات راه‌اندازی شده اما هنوز نمی‌توان عنوان «سازمان ارکسترها» را برای آن در نظر گرفت؛ چراکه ما تمایلی برای فربه کردن تشکیلات اداری درون بنیاد نداریم فقط می‌خواهیم بر اساس تعریفی که از این تشکیلات واحد برای ارکسترها در نظر گرفته‌ایم، بتوانیم ژانرهای متنوع موسیقایی از جمله موسیقی سمفونیک، کلاسیک، اپرا، موسیقی ملی و حتی قطعاتی که در دوره معاصر ساخته شده است در قالب ارکسترها ساماندهی کنیم.  

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی بیان کرد: مسئولیت اجرایی این تشکیلات در قالب چارت سازمانی که برای آن پیش‌بینی شده از این پس فعالیت‌های ارکسترها را مدیریت خواهد کرد و بر این اساس برنامه‌های سالانه‌ای را مدنظر قرار خواهیم داد که امیدواریم بر اساس این فضایی که ایجاد شده، کارهای مربوط به ارکسترها را به صورت فنی و کارشناسی در تمامی گونه‌ها به تولید و سرانجام برسانیم. به هر ترتیب این یک ایده مدیریتی است که تصور می‌کنم می‌تواند سرمنشا اتفاقات خوبی در عرصه ارکسترهای متنوع موسیقایی کشورمان باشد.

جمالی با اشاره به مواردی که در این تشکیلات مدنظر است، عنوان کرد: حضور نوازندگان تمام وقتی است که در قالب قراردادهای رسمی که با آنها منعقد می‌شود، می‌توانند بعد از عبور از فیلترهای کیفی و هنری به عنوان نوازندگان تمام وقت ارکسترهایی که ما پیش‌بینی کرده‌ایم، حضور داشته باشند از جمله موارد مدنظر است. یعنی ما به این سمت برویم که نوازندگانی را استخدام کنیم که قابلیت حضور در تمامی ارکسترها را داشته باشند. این موضوع هم به لحاظ مدیریتی اتفاق خوبی است و هم می‌تواند به لحاظ اقتصادی به ما کمک کند. البته در این بین با توجه به صلاحدید و آنچه که مدیران هنری ارکسترها برای دعوت از نوازندگان مهمان یا خارج از این فضایی که به آن اشاره کردم،پیش‌بینی کرده اند نیز در برنامه‌ریزی ما قرار دارد و نوازندگان در این فضا می‌توانند با قرار گرفتن در یک پروژه، با فعالیت‌هایی که برای این ارکسترها در نظر گرفته شده، مشارکت داشته باشند.

ارکستر سمفونیک تهران

وی تاکید کرد: تشکیل این واحد در معاونت تولید هنری بنیاد فرهنگی هنری رودکی فرصت بسیار خوبی است که نوازندگان بتوانند وضعیت دستمزدی و حقوقی خود را ارتقا ببخشند و حرفه‌ای‌تر در حوزه فعالیت‌های خودشان کار کنند. ما در این پروژه تلاش خود را انجام داده‌ایم که تمام نگرانی‌های موجود را برطرف کنیم و فضایی را ایجاد کنیم که ارکسترها بتوانند در یک برنامه‌ریزی مشخص، مدون و مستمر در خدمت علاقه‌مندان موسیقی باشند.

جمالی در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی آغاز فعالیت ارکستر ملی ایران، گفت: همانطور که می‌دانید برنامه‌ریزی شش ماهه ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری استاد علی رهبری انجام شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. از سوی دیگر ما هم‌اکنون مشغول برنامه‌ریزی‌هایی هستیم که بتوانیم در اولین فرصت ممکن برنامه‌های مختلفی را نیز برای ارکستر ملی در نظر بگیریم و کارهایی را اجرا کنیم که بر این اساس و در پنج ماهه اخیر ارکسترهای مجلسی، موسیقی ملی و چند پروژه مشترک پیش‌بینی کرده‌ایم که به زودی اخبار و اطلاعات آن منتشر خواهد شد. این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌های ما، در اردیبهشت ماه سال جاری به احتمال بسیار فراوان یک اجرای رسمی از ارکستر ملی ایران خواهیم داشت.

کد خبر 2539644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha