۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵

واکنش مدیر اجرایی ارکستر سمفونیک ملی به حواشی

علی رهبری باید توضیح دهد/ برگزاری نشستی رسانه‌ای برای رفع شبهات

علی رهبری باید توضیح دهد/ برگزاری نشستی رسانه‌ای برای رفع شبهات

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پی حواشی پیش آمده برای ارکستر سمفونیک ملی ایران طی روزهای اخیر ضمن ارائه توضیحاتی، تأکید کرد: فکر می‌کنم آقای رهبری باید پیرامون فضای پیش‌آمده، توضیح بدهد.

 

بهرام جمالی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به زودی بیانیه‌ای از سوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی پیرامون حاشیه‌های پیش آمده ارکستر سمفونیک ملی ایران منتشر خواهد شد، توضیح داد: طی روزهای اخیر من از رسانه‌ها متوجه شدم که حاشیه‌هایی همچون انتقاد نوازندگان از قراردادهای مالی و همچنین اخراج آنها از سوی مدیر هنری ارکستر به وجود آمد که لازم است توضیحاتی را پیرامون این اتفاقات ارائه دهم.

وی افزود: آن چیزی که مربوط به مسائل داخلی ارکستر از جمله تمرین، کیفیت اجرا و حضور هنرمندان در این مجموعه موسیقایی می‌شود، به طور حتم مربوط به مدیر هنری است و من نمی‌توانم در مورد آن دخالت کنم اما تا آنجایی که می‌دانم گویا دلیل کنار گذاشتن تعدادی از دوستان هنرمند از مجموعه ارکستر سمفونیک ملی، موضوع نظم و انضباط و نحوه حضور آنها در طول تمرین‌ها و اجراهاست که گویا با تاخیر اتفاق افتاده و منجر به ناراحتی آقای رهبری شده است که در نهایت تصمیم به خروج تعدادی از آنها گرفته شد.

مدیر اجرایی ارکستر سمفونیک ملی ایران در پاسخ به این سؤال که آیا برخورد و رفتار مدیر هنری ارکستر با تعدادی از نوازندگان منجر به کناره‌گیری آنها شده است یا خیر؟ تأکید کرد: من قطعیت ماجرا را نمی‌دانم چرا که در طول تمرینات حضور نداشتم و فکر می‌کنم آقای رهبری باید پیرامون فضای پیش آمده،‌ توضیحات خودش را بدهد. آن چیزی که پیرامون این فضا اطلاع پیدا کردم، نشات گرفته از دو نکته است که یکی به عدم توانایی نوازنده از دیدگاه آقای رهبری مربوط می‌شود و دیگری بحث حضور و تاخیر آنها در فضای اجرایی برنامه است که موجب ایجاد حاشیه‌های این چنینی شده است.

علی رهبری

جمالی با اشاره به شکایت برخی از نوازندگان درباره میزان قراردادهای مالی‌شان در ارکستر، تصریح کرد: بعد از اینکه در نشست خبری ارکستر رقم قراردادها رسانه‌ای شد، میزان عددهایی که اعلام شد مقداری شبهه‌برانگیز بود. در این رابطه باید بگویم وقتی فردی در جایی استخدام می‌شود، میزان عدد ناخالص دریافتی او بدون در نظر گرفتن مواردی چون بیمه، سنوات و مالیات مطرح می‌شود. به عنوان نمونه ما در ارکستر سمفونیک سمفونی ملی ایران نوازنده‌ای داریم که «خالص» دریافتی او رقمی بین یک و نیم میلیون تا یک میلیون و 600 هزار تومان در نظر گرفته شده است. در حالی که به طور کلی می‌توان گفت «میانگین ناخالص» نوازندگان ارکستر با در نظر گرفتن مواردی که به آن اشاره کردم، 2.5 میلیون تومان خواهد بود که این موضوع شبهاتی را ایجاد کرد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی گفت: من باز هم تاکید می‌کنم که آن میزانی که در نشست خبری آخر آقای رهبری به عنوان رقم قراردادها اعلام و باعث ایجاد شبهاتی شد، میانگین هزینه‌های ناخالص پرداختی است که به هر نوازنده پرداخت می‌شود. البته پیرامون این ماجرا و اتفاقاتی که اخیرا افتاده، به زودی بیانیه صادر خواهد شد و ما در این رابطه به صورت مشروح، مواضع خود را اعلام خواهیم کرد؛ ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌هایی شده تا به زودی نشست خبری با حضور مدیریت هنری ارکستر سمفونیک ملی و به احتمال فراوان معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شود تا به شبهات مطرح شده، پاسخ لازم را بدهد.

کد خبر 2566539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha