۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۷:۱۶

سویدانلویی:

كشتی با چوخه خراسان شمالی ثبت جهانی می شود

كشتی با چوخه خراسان شمالی ثبت جهانی می شود

بجنورد- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: كشتی با چوخه خراسان شمالی از آثار ناملموس استان به شمار می رود كه آماده ثبت جهانی است.

محمد سویدانلویی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی برای ثبت جهانی کشتی باچوخه این استان، افزود: این كشتی سنتی خراسان شمالی در بین مردم عشایر استان رونق خاصی داشته و قابلیت فراوانی برای ثبت جهانی در زمره میراث ناملموس یونسکو دارد.

وی در ادامه با اشاره به پتانسل های بالای استان در جذب گردشگر، اظهار داشت: افزون بر آثار طبیعی و باستانی، موسیقی محلی خراسان شمالی نیز پتانسیل خوبی در جذب گردشگر دارد.

سویدانلویی با اشاره به اینكه موسیقی بخشی ها در شمال خراسان و اغلب به زبان كرمانجی، تركی و تركمنی اجرا می شود، تصریح كرد: موسیقی تركمن هم از دیگر موسیقی های رایج در خراسان شمالی بوده که در زمره موسیقی مقامی طبقه بندی می شود.

این مسئول گفت: هم اكنون موسیقی مقامی تركمن استان به ثبت ملی و موسیقی بخشی ها نیز به ثبت جهانی رسیده است.

وی همچنین با بیان اینكه استان از جاذبه های گردشگری خاصی برخودار بوده و برای بهره برداری از این ظرفیت ها می بایست بر اساس ذائقه های مختلف، زیرساخت های گردشگری فراهم شود، عنوان كرد: در این زمینه تهیه و تدوین طرح جامعه گردشگری استان راهگشا بوده و باید به آن توجه ویژه ای داشت.

سویدانلویی افزود: خراسان شمالی نیازمند سرمایه گذاری در بخش گردشگری روستایی و عشایری است چرا كه گردشگری عاملی برای رونق اقتصادی منطقه به شمار می رود.

 

کد خبر 2583943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha