۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۵۶

محمد فوقانی به مهر گفت:

۷ هزار فریم از فیلم «محمد رسول الله» عکس گرفتم/ نظرِ مجید مجیدی

۷ هزار فریم از فیلم «محمد رسول الله» عکس گرفتم/ نظرِ مجید مجیدی

محمد فوقانی عکاس فیلم «محمد رسول الله» می گوید مجید مجیدی در مقدمه کتابی که از عکس های این اثر سینمایی منتشر می شود نوشته است که عکس ها همپای فیلم جلو آمده اند.

محمد فوقانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره عکاسی فیلم و سختی های آن بیان کرد: عکاسی فیلم هنر پیچیده ای است و راز و رمزهای زیادی دارد که من بعد از ۲۳ سال کار در سینما و ۳۲ سال عکاسی کردن تازه به این نتیجه رسیده ام.

وی که این روزها عکس هایش در نمایشگاه عکس نخستین جشن عکاسان سینمای ایران به نمایش درآمده است، در این باره گفت: عکاسی فیلم «محمد رسول الله» کار بسیار مشکلی بود که نتیجه زحمات یک تیم بود و من حتی اکنون که عکس ها را نگاه می کنم متوجه می شوم که تمام این انرژی ها به خاطر وجود خود پیامبر است. دعوت من هم به این پروژه به لطف ایشان بود و من کارم را به انرژی تک تک افرادی که در این فیلم حضور داشتند، مدیون هستم.

«محمد رسول الله» یک دانشگاه عکاسی بود

این عکاس سینما درباره عکس های فیلم «محمد رسول الله» عنوان کرد: این کار در عین سختی بسیاری که داشت دانشگاه بزرگی بود که من توانستم در کنار دو تیم هنرمند ایرانی و ایتالیایی مسایل زیادی را درک کنم. من تاکنون عکاسی حدود ۲۰۰ فیلم را بر عهده داشته ام و تجربه های زیادی بدست آوردم و همه آن تجربه ها را در این پروژه در کنار افرادی همچون مجید مجیدی و استرارو به کار گرفتم. 

وی عکاسی این پروژه را یک تجربه جدید دانست و یادآور شد: این فیلم سراپا عشق بود و من آموختم که در پس هر فریمم نگاهی شاعرانه باشد. خود من هم سال هاست که شعر می گویم و می نویسم و سعی کردم آن نگاه خود را در این تک فریم ها ترکیب کنم. من همیشه احساس می کردم که عکس هایم چیزی کم دارد و در فیلم پیامبر احساس کردم که باید این نگاه شاعرانه را وارد عکس هایم کنم. این عکس ها هم نگاهی شاعرانه و هم نگاهی معنوی دارد. ما در این پروژه در فضایی معنوی قرار گرفتیم به طور مثال بازیگر نقش کودکی پیامبر برای ما واقعا مورد احترام بود و فضای فیلم بر ما تاثیر گذاشته بود و فکر می کنم همین باعث شد که من در این فضا بتوانم نگاه دیگری داشته باشم.

۷۰۰۰ فریم از یک پروژه

عکاس فیلم «پستچی سه بار در نمی زند» اضافه کرد: رابطه خوبی هم بین دو گروه ایرانی و ایتالیایی برقرار شد و ما بدون هیچ تنشی با یکدیگر کار کردیم. باورتان نمی شود اگر بگویم استرارو فیلمبردار کار زمانی برای فیلمبرداری به هوای ابری نیاز داشت و روز بعد هوا ابری می شد و یا به هوای آفتابی نیاز داشت و شرایط به همین ترتیب پیش می رفت. بسیاری ممکن است فکر کنند شعار می دهم ولی واقعا همه چیز طبق خواسته گروه پیش می رفت.

فوقانی درباره عکاسی خود در این پروژه اظهار کرد: پروژه آنقدر بزرگ بود و نورپردازی های استرارو حس خوبی داشت که من به وجد می آمدم. همانطور که گفتم من ۲۰۰ فیلم کار کردم و سعی کردم در این فیلم زاویه های مختلفی را در قابم بیاورم و در کل هر آنچه را که بلد بودم استفاده کردم.

وی در توضیح عکس های خود در نمایشگاه عکس نخستین جشن بزرگ عکاسان سینمای ایران نیز بیان کرد: در این نمایشگاه حدود ۱۱ فریم عکس وجود دارد که سه عدد به پشت صحنه و باقی به صحنه تعلق دارد. از آنجایی که فیلم هنوز به اکران درنیامده است ما نمی توانیم عکس های بیشتری را به نمایش بگذاریم ولی بعدا دست ما باز خواهد شد.

انتشار کتاب عکس ها همزمان با اکران فیلم «محمد رسول الله» 

عکاس فیلم «محمد رسول الله» اضافه کرد: عکس های فیلم حدود ۷۰۰۰ فریم شدند که در بخش های مختلف تست لباس، تست گریم، پشت صحنه و صحنه قرار دارد و چون من می دانستم که قرار است کتاب عکس های این فیلم منتشر شود که به عکس های مستند اجتماعی نیاز دارد، عکس هایی گرفتم که فراتر از پشت صحنه است. به هر حال عکاس فیلم باید به همه حوزه های عکاسی اشراف داشته باشد به طور مثال عکاسی خبری، هنری و حتی تبلیغات را بشناسد بنابراین در این فیلم من علاوه بر عکاسی معمول به حوزه مستند اجتماعی هم پرداختم.

وی همچنین به نظر مجید مجیدی درباره عکس های فیلم «محمد رسول الله» اشاره کرد و یادآور شد: آقای مجیدی در ابتدای کتابی که قرار است منتشر شود یاداشتی نوشته است و در آن گفته است که بسیاری از عکس های فیلم های محتلف یا قوی تر از فیلم هستند و یا ضعیف تر اما خوشبختانه عکس های فیلم «محمد رسول الله» همان صحنه های فیلم هستند.

فوقانی در پایان درباره انتشار کتاب عکس های فیلم نیز اعلام کرد: در این کتاب ۸۰ عکس از فیلم قرار دارد که اکنون زیر چاپ است و با اکران فیلم منتشر خواهد شد.

کد خبر 2585881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha