۹ آذر ۱۳۸۴، ۱۶:۴۱

گزارش شب اول كنسرت شجريان در تالار وزارت كشور

گزارش شب اول كنسرت شجريان در تالار وزارت كشور

شب اول كنسرت شجريان در حالي برگزار شد كه فقط خبرنگاران معدودي از رسانه ها توانستند - براي تهيه گزارش - خود را وارد تالار نمايند، آن هم در حالي كه صندلي براي نشستن نداشتند و تا پايان اجرا، بصورت ايستاده گزارش خود را نوشتند.

به گزارش خبرنگار موسيقي "مهر"، محمدرضا شجريان شب گذشته با همراهي تار حسين عليزاده، ‏كمانچه كيهان كلهر و تنبك همايون شجريان در سالن 3000 نفري وزارت كشور با اجراي چند قطعه تازه و نو به صحنه رفت.

كنسرت گروه اساتيد، به خوانندگي محمدرضا شجريان ، شب گذشته ، با 45 دقيقه تاخير، در دو بخش جداگانه در تالار وزارت كشور برگزار شد.

در بخش نخست اين كنسرت، حسين عليزاده به صورت مركب‌نوازي در دو دستگاه "نوا" و "راست پنجگاه" به بداهه‌نوازي تار پرداخت. بعد از بداهه‌نوازي عليزاده، در "آواز دشتي" نيز به ترتيب پيش‌درآمد دشتي از يوسف فروتن، ساز و آواز، يك تصنيف قديمي با شعري از مولانا، ساز و آواز و "بزن آن زخمه" با شعري از دكتر شفيع كدكني از ساخته‌هاي حسين عليزاده اجرا شد.

همچنين بخش دوم با مقدمه "روح الارواح" كه اذان موذن‌زاده ارديبلي نيز در آن ساخته شده، با بداهه‌خواني شجريان و بداهه‌نوازي حسين عليزاده شروع شد. به علاوه يك قطعه سازي و آوازي برگرفته از كلام شعر سعدي، چهارمضراب از حسين عليزاده به همراه آواز، تصنيف قديمي، آواز افشاري، ضربي افشاري، ساز و آواز و دستي افشان از عليزاده نيز اجرا شد.

حسين عليزاده قطعه "بزن آن زخمه" را در "دشتي " با شعر شفيعي كدكني همراه كرده بود. اين هنرمند قبلا اين تجربه را در قطعه تركمن و آلبوم‌هاي "فرياد" و "شورانگيز" نيز نشان دادن بود. همچنين در قطعه "دستي افشان" نيز يك بدعت آشكار ديده مي‌شد كه در آن شجريان براي اولين بار شعري از سهراب سپهري را خواند. شهرام ناظري اين تجربه را 15 سال پيش در آلبوم "در گلستانه" به منصه ظهور رسانده بود.

دو تصنيف "دوش دوش دوش" از علي اكبرخان شيدا در افشاري به روايت عبداله دوامي و "مرغ سحر" ساخته مرتضي خان ني‌داوود با شعر بهار پايان‌بخش اين كنسرت بود كه بعد از اصرار مخاطبان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار موسيقي "مهر"، طي روزهاي گذشته بليت‌هاي كنسرت شجريان تا سقف 200هزار تومان در بازار سياه خريد و فروش مي شده است. در حالي كه شب گذشته پيش از آغاز اولين اجراي كنسرت، شخصي كه در حال فروش تعداد زيادي بليت بود، توسط ماموران انتظامي دستگير شد. همچنين به دليل استقبال زياد مردم از اين كنسرت و فروش بليت هاي كليه شبهاي اين كنسرت در همان روز اول پيش فروش، قرار بود شب‌هاي اجرا نيز 150 بليت روز فروش شود، اما جمعيت زيادي كه براي خريد بليت هاي روز فروش، جلوي تالار وزارت كشور جمع شده بودند، با بدقولي مسئولان برگزاري كنسرت مواجه شدند و از تماشاي كنسرت شجريان بي‌نصيب ماندند.

اين گزارش حاكي است : درطول زمان اجرا، علاقه، شور و اشتياق، در صورت مخاطبان به وضوح ديده مي‌شد، اين در حالي بود كه سكوت جمعي  ناشي از هيجان، مخاطبان را تا آخر اجرا، همراهي مي‌كرد. اما اين سكوت در آخر به هياهو مبدل شد.

گفتني است؛ كنسرت محمدرضا شجريان هشتم تا چهاردهم آذر(غير از روز دهم) درتالار وزارت كشور برپاست و مدير برنامه‌هاي شجريان اعلام كرده است : "عوايد اين كنسرت به ساخت باغ هنر بم اختصاص نمي‌يابد، چرا كه اين پروژه 3 ميليارد توماني به بودجه‌اي بيش از اين حرف‌ها محتاج است كه با برگزاري 10 تا از اين نوع كنسرت‌ها هم كاري از پيش برده نمي‌شود."

همچنين شايان ذكر است ؛ به طور كلي متوليان برگزاري كنسرت هاي موسيقي از يك قاعده و ضابطه مشخص و منطقي در تعامل با رسانه ها پيروي نمي كنند. لذا در مورد اخير نيز، رسانه ها مورد بي اعتنايي قرار گرفتند. درحالي كه فعاليت هاي فرهنگي- هنري نيازمند انعكاس رسانه اي هستند تا ماهيت "مردمي" پيدا كنند.

کد خبر 260195

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha