۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۰

با تصویب مجلس؛

تشریفات تطبیق وضعیت احزاب با قانون جدید اعلام شد

تشریفات تطبیق وضعیت احزاب با قانون جدید اعلام شد

نمایندگان مجلس جزئیات تطبیق وضعیت احزاب با قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی (در صورت تصویب نهایی این قانون) را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی طرح «نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» ماده ۲۳ این طرح را تصویب کردند؛ بر اساس این ماده احزابی که قبل از لازم‌الاجرا شدن این قانون، مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، موظفند ظرف مدت یک سال از لازم‌الاجرا شدن قانون، وضعیت خود را با شرایط مندرج در این قانون تطبیق دهند و گزارش آن را به کمیسیون ماده ۱۰ ارسال کنند؛ در صورت تائید اقدامات حزب از سوی کمیسیون ماده ۱۰، پروانه فعالیت حزب تمدید می‌شود.

تبصره یک این ماده تصریح می‌کند که کمیسیون می‌تواند در صورت وجود دلایل موجه، مهلت تطبیق با شرایط مندرج در این قانون را حداکثر تا شش ماه تمدید کنند.

بر اساس تبصره دو این ماده در صورت عدم تحصیل شرایط مندرج در این قانون توسط احزاب مزبور، مراتب کتباً به آنها اعلام می‌شود. این احزاب می‌توانند ظرف مدت یک ماه به تصمیم کمیسیون اعتراض کنند؛ در صورت اعتراض، کمیسیون ماده ۱۰ موظف است ظرف مدت حداکثر سه ماه نسبت به اعتراض آنها رسیدگی و اعلام نظر کند. اعلام نظر کمیسیون در این رابطه قطعی است.

همچنین تبصره سه این ماده تاکید می‌کند که در طول مدت مزبور که احزاب فعالیت خود را با شرایط مندرج در این قانون تطبیق می‌کنند، فعالیت آنها قانونی بوده اما در صورت اعلام نظر قطعی کمیسیون مبنی بر عدم تحصیل شرایط مندرج در این قانون، پروانه فعالیت این احزاب ملغی شده و هر گونه فعالیت حزبی آنها غیرقانونی خواهد بود.

نمایندگان ماده ۲۴ این طرح را که آخرین ماده آن است، برای بررسی و رفع ابهام به کمیسیون شوراها و امور داخلی ارجاع دادند؛ این ماده درباره نسخ شدن قانون فعالیت احزاب مصوب ۷ شهریور ۱۳۶۰، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون جدید است.

 

 

کد خبر 2760821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha