۷ خرداد ۱۳۹۴، ۲۳:۵۵

خسروتاج:

صادرات افزایش می‌یابد/ کاهش فساد صادراتی نیازمند ارز تک‌نرخی است

صادرات افزایش می‌یابد/ کاهش فساد صادراتی نیازمند ارز تک‌نرخی است

بوشهر - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی مناسب برای افزایش صادرات کشور در بخش‌های مختلف طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خسرو تاج پنجشنبه‌شب در نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان بوشهر اظهار داشت: حمایت از تولید داخل را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار داریم و در این راستا طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در سطح کشور اجرا می‌شود.

وی به پرداخت ۱۰۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش در سطح کشور طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: امسال باید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به نیاز بخش صنعت و معدن به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در سال جاری اشاره کرد و افزود: پارسال ارزش تولیدات داخلی ۶۱۰ هزار میلیارد تومان بود که تلاش می‌شود شاهد افزایش این رقم به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری باشیم.

صادرات غیرنفتی ۱۹ درصد افزایش یافت

وی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای تاثیرات بسیار خوبی در زمیه صادرات خواهد داشت، اضافه کرد: حجم مبادلات تجارت خارجی ایران با دیگر کشورها در سال گذشته ۱۶۰ میلیارد دلار بود و این میزان مبادلات در شرایط تحریم صورت گرفت.

خسرو تاج در ادامه، میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته را ۵۰ ‌میلیارد دلار عنوان کرد و بیان داشت: سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد افزایش صادرات داشتیم و پیش‌بینی می‌شود که امسال ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که امسال میزان صادرات و خدمات کشور به ۷۷ میلیارد دلار برسد، بیان داشت: باید با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه حرکت کنیم و در همه استان‌های نیز کارگروه صادرات تشکیل شود.

تولیدات داخلی باید با قابلیت رقابتی روانه بازار شوند

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به عملکرد موفق بخش‌های میعانات گازی و پتروشیمی‌ها در صادرات محصول طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: باید در همه بخش‌ها برنامه‌ریزی مناسب صورت بگیرد و ظرفیت رقابتی ایجاد شود تا شاهد رشد سرمایه‌گذاری در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه تولیدات داخلی باید با قابلیت رقابتی روانه بازار شوند، تصریح کرد: با تعرفه نمی توان جلوی واردات را گرفت و کالاهای مختلف به نوعی وارد می‌شوند و در صورتی که کالاها رقابتی نباشد، تولیدکنندگان دچار مشکل می‌شوند.

خسروتاج با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز باعث فساد می‌شود، اضافه کرد: دو نرخی بودن ارز باعث قاچاق صادراتی شده است و این دو نرخی بودن در قاچاق سوخت نیز اثرگذار بوده است و کاهش فساد صادراتی نیازمند تک‌نرخی بودن ارز است.

کد خبر 2762978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha