۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۳

اخبار کوتاه جهاد کشاورزی شهرستان البرز/

یک طرح انتقال آب در شهرستان البرز به بهره برداری رسید

یک طرح انتقال آب در شهرستان البرز به بهره برداری رسید

قزوین- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان البرز گفت: 59 فروند ملکه اصلاح شده نژاد کارنیکا زنبور عسل دربین زنبور داران این شهرستان توزیع شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، علی همت زاده در این باره اظهارداشت: در راستای اهمیت کاهش تلفات آب در بخش کشاورزی عملیات طرح انتقال آب در روستای جهان آباد این شهرستان آغاز و به بهره برداری رسید.

وی افزود: پروژه انتقال آب اراضی پایاب چاه فیروز جهان آباد به طول ۲۷۰۰ متر است که از محل اعتبارات پایاب هزینه شده است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان البرز بیان کرد: همچنین برای اجرای این پروژه ۱۶۵۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده که ۴۰۰ میلیون ریال آن از محل خودیاری کشاورزان تامین شده است.

این مسئول یادآورشد: با اجرای این پروژه علاوه بر افزایش راندمان انتقال آب کشاورزی و کاهش تلفات انتقال، وضعیت توزیع آب بین مزارع نیز بهبود خواهد یافت.

ملکه اصلاح شده زنبور عسل در شهرستان البرز توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان البرزگفت: ۵۹ فروند ملکه اصلاح شده نژاد کارنیکا زنبور عسل دربین زنبور داران این شهرستان توزیع شده است.

همت زاده بیان کرد: یکی از ارکان اصلی موفقیت در زنبورداری داشتن ملکه های قوی، جوان و اصلاح شده است که به طور قطع با انجام اصلاح نژاد، زنبور عسل توانايي در مقابل تهاجم عوامل خاص را به نسل هاي بعد دارد.

وی افزود: نژاد کارنیکا دارای استاندارد ژنتیکی مشخص بین المللی می باشد و بخاطر قابلیت سازگاری و انعطاف پذیری بالایی که در اقلیم های متفاوت از خود نشان داده است از ارزش خاص ژنتیکی و پرورشی برخوردار است.

همت زاده خاطر نشان کرد : معرفی موفقیت آمیز ملکه به کندو کار نسبتا دشوار است عوامل موثردر درصد موفقیت در این امر بستگی زیادی به موقع سال، شرایط آب و هوایی، شرایط داخل کندو و روش معرفی ملکه دارد.

این مسئول گفت : با توجه به نژاد های اصلاح شده ملکه زنبور عسل و نیاز به افزایش تولید و بهره وری و موقعیت آب هوایی منطقه در زمان مناسب تعداد ۵۹ فروند ملکه زنبورعسل در بین زنبور داران سرشماری شده است.

مشارکت در پیوند درختان گردو با ژنتیک های برتر در شهرستان البرز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان البرز گفت: عملیات پیوند سرشاخه کاری ۴۰ اصله درختان گردو در روستای ورس از توابع این شهرستان انجام شد.

همت زاده افزود: بمنظور  اصلاح، جوان سازی و حفظ درختان گردوی موجود۴۰ اصله درخت با سن  ۱۰ الی ۱۵ ساله توسط پیوندکار ماهر با پیوندکهای درختان نخبه گردوی ضیاء آباد و تاکستان پیوند شده است.

وی خاطر نشان کرد: پیوند برروی ۳ تا ۵ بازو از درختان گردو انجام شد که  عملیات پیوند با موفقیت انجام شد.

کد خبر 2769767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha