۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۴

آیت الله استادی:

امتحان برای انسان جنبه تربیتی زیادی دارد

امتحان برای انسان جنبه تربیتی زیادی دارد

قم - عضو شورای عالی حوزه‌های حوزه علمیه گفت: همه انسانها در زندگی امتحان می شوند زیرا امتحان جنبه تربیتی زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله رضا استادی شامگاه شنبه در جلسه تفسیر که در دارالقران علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: امتحان شدن یکی از سنت‌های خداست که در قرآن به کار رفته است.

وی ادامه داد: این سنت برای همه افراد مؤمن و کافر وجود دارد و طوری نیست که کسی امتحان نشود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جنبه‌های تربیتی امتحان اضافه کرد: اگر توجه داشته باشیم که در همه کارها امتحان می‌شویم دیگر کمتر گناه می‌کنیم مانند کسی که در فروشگاهی کار می‌کند و وقتی بداند دوربین دارد دیگر خیانت نمی‌کند.

وی اظهار داشت: امتحان جزو اهداف خلقت انسان است و اگر نباشد هدف از آفرینش انسان عبث و بیهوده می‌شود.

آیت الله استادی با بیان اینکه یاد خدا ممکن است با غفلت همراه باشد، اضافه کرد: انسان اگر بداند در هر کاری که انجام می‌دهد و یا می‌خواهد انجام بدهد امتحان می‌شود دیگر فراموشی برای او پیش نمی‌آید.

وی با بیان اینکه هدایت ملازم با امتحان است، اضافه کرد: تمام انبیاء از جمله حضرت ابراهیم و پیامبر(ص) با سخت‌ترین مسایل امتحان شدند و پیامبر فرمود آزار و اذیتی که من شدم برای هیچ کدام از انبیاء پیش نیامد.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: به همین دلیل ما در ادعیه حضرت زهرا(س) را ممتحنک الله می‌نامیم و امام حسن(ع) را امام ممتحن می‌دانیم.

وی با اشاره به داستان حضرت ایوب گفت: خداوند اول مال او و بعد فرزندانش و سلامتیش را از و گرفت و او را امتحان کرد و کار به جایی رسید که سال های در بیماری گرفتار شد و به درگاه خدا استغاثه کرد و خداوند فرمود چون دوای دردهایش را از ما خواست او را نجات دادیم.

آیت الله استادی اضافه کرد: بنابراین استثنا در امتحان وجود ندارد و خدا همه بندگانش را امتحان می‌کند و به ویژه اولاییش را با امتحانات سخت مبتلا می‌کند تا آنان را تربیت کند.

وی اظهار داشت: علامه طباطبایی هم در تفسیرش دارد که امتحان نفی نمی‌شود و کسی که می‌خواهد دعا کند باید بگوید خدایا من را در امتحانم موفق کن.

کد خبر 2783765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha