۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۹

آماده رفتن دکترعدل نبودیم/آماده ماندن پس از بزرگان نیستیم!

آماده رفتن دکترعدل نبودیم/آماده ماندن پس از بزرگان نیستیم!

مدیرعامل سابق صندوق حفظ و احیای آثار و بناهای تاریخی در پی درگذشت پروفسور شهریار عدل، باستان شناس ایرانی، اعلام کرد که برخی آثار و دست نوشته های افرادی مانند دکتر عدل در کتابخانه بلااستفاده مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان ايروانی، مدیرعامل سابق صندوق حفظ و احیای آثار و بناهای تاریخی در یادداشتی که به مناسبت درگذشت دکتر پروفسور عدل نوشته و آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است اعلام کرد:

چند روزی است که درگذشت یکی از بزرگان باستانشناس و تاریخ دان برجسته کشور طعم تلخی بریادها باقی گذاشته و جامعه میراث فرهنگی را متاثر کرده است.

دکتر شهریار عدل با سال ها مطالعه، پژوهش و تلاش در زمینه شناخت و معرفی شایسته میراث فرهنگی ایران زمین از میان ما رفت، اندیشمندی که تحقیقاتش، حوزه های مختلفی از فرهنگ ایرانی را در جهان به شکوفایی رساند.

هرآنکس که با ایشان آشنایی و مصاحبت داشته به پویایی و روزآمد بودن ایشان، چند وجهی بودن دانش ایشان در زمینه های مختلف تاریخ و باستانشناسی، معماری و هنر، نقشه برداری و تصویرخوانی و اشراف بر حقوق بین الملل در رابطه با میراث فرهنگی اذعان دارد و این ویژگی ایشان، شخصیت فراملی و مایه افتخار ایرانیان ساخته است.

خلا وجود چنین شخصیتی این پرسش اساسی را در ذهن متبادر می سازد که آیا آماده رفتن دکتر شهریار عدل بودیم! آیا چنان برنامه ریزی کرده ایم که فهم، دانش و آگاهی ایشان با مدیریت درخور تداوم یابد. یا حتی این همت را داریم که بدور از سیاست، ابعاد زندگی حرفه ای و بازمانده آثار ایشان را به شایسته ترین شکل ممکن تدوین و انتشار دهیم. یا حداکثر خودمان را برای تسلیت گفتن به بازماندگان آماده کردیم!

محمد مهریار، باقر آیت الله زاده شیرازی، آذرنوش، یونس صمدی و دیگران رفتند و ما هیچگاه آماده نبودیم، هنوز برخی از آثار و دستنوشته ها و حاصل زحمات سالیان متمادی این بزرگان از دست رفته در کتابخانه شخصی ایشان بلااستفاده مانده است.

به نظر می رسد ما کلا آماده نیستیم، در واقع آماده ماندن پس از این بزرگان نیستیم!

کد خبر 2786191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha