۵ تیر ۱۳۹۴، ۵:۰۶

مدیر کل میراث فرهنگی سمنان:

مقدمات دفن پروفسور شهریار عدل در مجموعه تاریخی بسطام فراهم می شود

مقدمات دفن پروفسور شهریار عدل در مجموعه تاریخی بسطام فراهم می شود

بسطام - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ضمن یادآوری خدمات مرحوم پروفسور شهریار عدل برای تمدن و میراث کهن ایران زمین، گفت: مقدمات دفن ایشان در مجموعه تاریخی بسطام انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین خواجه بیدختی عصر پنج شنبه در جریان حضور خانواده پروفسور عدل در محل مجموعه تاریخی بسطام، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن مرحوم تصریح کرد: پروفسور شهریار عدل، بزرگمردی بود که در کنار اخلاق، ادب و متانت، در تمام طول عمر و با تمام وجود تلاش فراوانی برای پیشبرد فرهنگ، تمدن و میراث کهن ایران زمین کرد.

وی با یادآوری اینکه میراث فرهنگی ایران و به ویژه مجموعه تاریخی بسطام مدیون زحمات ارزشمند زنده یاد عدل است افزود: وظیفه ما خادمان میراث فرهنگی کشور است که به بهترین نحو ممکن از شخصیت ایشان تجلیل کنیم.

این مقام مسئول در حوزه میراث فرهنگی استان سمنان تاکید کرد: طبق هماهنگی انجام شده با خانواده پروفسور عدل، قرار شد پس از بررسی نقطه نظرات کارشناسان میراث کشور مبنی بر اعلام محل دفن زنده یاد عدل، مقدمات دفن ایشان در مجموعه تاریخی بسطام انجام شود.

پروفسور شهریار عدل

برادر پروفسور شهریار عدل نیز در این دیدار با بیان اینکه پیکر آن مرحوم جمعه شب، پنجم تیرماه از فرانسه به تهران و به بیمارستان سینا منتقل می‌شود گفت: ایشان روز یکشنبه در بسطام تشییع و در مجموعه تاریخی این شهر خاکسپاری خواهد شد.

کامران عدل در رابطه با‌ برنامه‌ مراسم تشییع پیکر برادرش بیان کرد: روز یکشنبه، هفتم تیرماه ساعت ۹:۳۰ صبح، پیکر ایشان از مقابل موزه ملی ایران به سمت کاخ گلستان تشییع شده و در صورت هماهنگی مسئولان میراث فرهنگی پس از تشییع در تهران به بسطام خواهیم آمد و مراسم تشییع و خاکسپاری بعدازظهر همان روز در مجموعه تاریخی بسطام برگزار خواهد شد.

عدل با اشاره به شخصیت ارزشمند برادرش عنوان کرد: ایشان وقتی هنوز هیچ اثری از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت نشده بود، با پیگیری ها و هزینه شخصی توانست میدان نقش جهان اصفهان، چغازنبیل خوزستان و تخت جمشید را به ثبت جهانی برساند.

وی با ذکر خاطره ای از دوران حضور زنده یاد عدل در مجموعه بسطام برای کاوش در این مجموعه، افزود: طبق خواسته و علاقه برادرم اولویت اول ما برای محل دفن ایشان، مجموعه تاریخی بسطام است که امیدواریم با موافقت مسئولان این مهم صورت پذیرد.

برادر پروفسور عدل با بیان اینکه ایشان شخصیتی برجسته در عرصه بین المللی بود که در سالیان اخیر اقدامات ارزشمندی برای معرفی و ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در یونسکو انجام داده است، تاکید کرد: امیدواریم همانطور که شهریار عدل علاقه و روحش با بسطام بود، پیکرش نیز در این مجموعه تاریخی دفن شود.

پروفسور شهریار عدل

رئیس شورای شهر بسطام نیز در تجلیل از استاد شهریار عدل گفت: ایشان حق بزرگی به گردن مردم بسطام و معرفی میراث فرهنگی این منطقه به جهانیان دارند.

نصرت الله خدامی تاکید کرد: مردم بسطام ذره ای از زحمات و خدمات با ارزش ایشان را فراموش نخواهند کرد و قدردانی خود را در مراسم تشییع و خاکسپاری ایشان نشان خواهند داد.

شهریار عدل ۳۱ خردادماه در سن ۷۲ سالگی در فرانسه به دیار باقی شتافت و خانواده وی بر اساس وصیت او به دنبال دفن پیکرش در مجموعه تاریخی بسطام هستند.

شهریار عدل به دریافت مدال فرهنگ جهانی یونسکو نیز نائل آمد. در سال ۱۳۸۸ خورشیدی و (۲۰۰۹ میلادی) کویچیرو ماتسورا، دبیر کل وقت یونسکو، طی مراسمی در حضور ایرینا بوکوا، دبیر کل منتخب و کنونی آن سازمان، مدال فرهنگ جهانی یونسکو موسوم به «پنج قاره» را در مقر یونسکو به شهریار عدل اعطا کرد.

کد خبر 2787402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha