۱۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۵۳

استمداد کشاورزان و فعالان محیط زیست از مسئولان؛

۱۶ سال خشکسالی رمق کشکان را گرفت/ کاشت «برنج» سفره آب را خالی کرد

۱۶ سال خشکسالی رمق کشکان را گرفت/ کاشت «برنج» سفره آب را خالی کرد

پلدختر - به دنبال خشک شدن شریان حیاتی جنوب لرستان برخی از مردم و فعالان محیط زیست با حضور در فرمانداری خواستار پیگیری احیای رودخانه کشکان و جلوگیری از کشت محصولات آبدوست و برداشت غیرمجاز آب شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از کشاورزان و مردم شهرستان پلدختر ظهر امروز سه شنبه با حضور در فرمانداری نسبت به برداشت غیرمجاز از رودخانه کشکان و خشک شدن این رودخانه اعتراض کردند.

عضو انجمن زیست محیطی شهرستان پلدختر علت حضور درمقابل فرمانداری را اتخاذ راهکاری برای جلوگیری از خشک شدن آب رودخانه کشکان عنوان کرد و به خبرنگار مهر در پلدختر گفت:  رودخانه کشکان دومین شاهرگ حیاتی پلدختر محسوب می شود که بیش از چندین میلیون سال قدمت دارد.

کشکان

ایرج حیدر پور افزود: اهالی روستای ویسیان که در بالا دست قرار دارد به علت عدم استفاده صحیح از آب کشاورزی و باغداری، اقدام به کشت برنج کرده اند که این امر موجب بحران آب در شهرستان پلدختر شده است.

وی گفت: با توجه به این که برنج یک محصول آبدوست است چرا مجوز کاشت برنج به آنها داده شده تا تبعاتی این چنینی گریبانگیر کشاورزان پلدختر شود.

یکی دیگر از معترضان نیز گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تجمع امروز ما به خاطر اعتراض به خشک شدن رودخانه کشکان نماد لرستان است زندگی بیشتر مردم شهرستان پلدختر به وسلیه شغل کشاورزی می چرخد و خشک شدن کشکان به خطر افتادن معیشت مردم را در پی دارد.

خشک شدن رودخانه کشکان موجب بیکاری مردم می شود

حجت آزاد پور افزود: ۹۰ درصد انجیر ایران ازشهرستان پلدختر و از رودخانه کشکان تامین می شود گفت: اگررودخانه کشکان خشک شود کشاورزی منطقه از بین می رود و چندین هزار خانوار بیکار خواهند شد چرا که این شهرستان نه کارخانه و نه صنعتی دارد و امیدوارم مسئولان فکر اساسی در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: جوانان این شهرستان برای کارگری به تهران و شهرستان های دیگر استان های کشور می روند.

اسد سعید فر یکی نیز گفت: زمین کشاوزی دارم چندین سال است معیشت و زندگیمان از طریق کشاورزی تامین می شود. کشاورزی ما مثل امسال با کمبود آب مواجه شده و این امر موجب شده که زندگی کشاورز تامین نشود.

کشکان

محرم حسینی کشاورز دیگر پلدختری گفت: علت تجمع ما خشک شدن رودخانه کشکان و تلف شدن ماهی ها و نبود آب برای آبیاری کشاورزان است که این امر موجب خشک شدن زمین های کشاورزی شده است.

یکی دیگر از حاضران با بیان اینکه دوستدار طبیعت است و به همین خاطر در این گردهمایی حضور پیدا کرده است اضافه می کند: این اعتراض به خاطر مرگ رودخانه کشکان است که تبعاتی از جمله مرگ محیط زیست؛ جانوران و ایجاد گرد و غبار به دنبال دارد.

یونس ولی زاده افزود: ۸۰ درصد مردم شهرستان پلدختر کشاورز هستند که با خشک شدن کشکان کشاورزی منطقه تعطیل و شهرستان از سکنه خالی خواهد شد.

کاهش ۹۶ درصدی آب رودخانه کشکان

فرماندار پلدختر در جمع معترضان گفت: ما نه تنها امروز بلکه سال های گذشته این هشدار را به مسئولان اعلام کرده ایم.

قدرت اله ترابی نژاد افزود: خشکسالی های متوالی ۱۶ ساله رمق کشکان را گرفته به گونه ای که آب این رودخانه ۹۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

کشکان

وی گفت: نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد دبی آب رودخانه کشکان کاهش یافته و آب رودخانه بر اثر خشکسالی ها و کمبود بارش ها به حداقل رسیده است.

وی افزود: کشاورزان شهرستان با توجه به آمار اداره منابع آب هزار و ۷۰۰ عدد موتور تلمبه غیر مجاز دارند که این یکی از بی نظمی های حاکم در شهرستان بوده و اگر این موتور تلمبه های غیرمجاز را از طریق قانون تعطیل و جمع آوری کنیم همه کشاورزان متضرر می شوند.

فرماندار پلدختر گفت: تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد تلمبه های آب منصوبه بر روی رودخانه کشکان مجوز دارند.

وی افزود: خشکسالی مربوط به شهرستان پلدختر نیست بلکه مربوط به کل کشور است و این موضوع، افزایش گرما، تغییر اقلیم و ... از دیگر مشکلات موجود در منطقه است.

فرماندار پلدختر گفت: همه این را می دانند کشت برنج ویسیان مربوط به امسال نیست بلکه مربوط به پارسال و چند ساله گذشته نیز است.

وی افزود: برنج در ویسیان و بخش معمولان کشت شده و امروز موجب شده که کشکان خشک شده که ما نیز به استاندار لرستان در این رابطه مکاتبه و بحران آب را گزارش کردیم.

تشکیل جلسه استانی برای پیگیری موضوع

وی گفت: خودم از کف رودخانه کشکان عکس گرفته ام و برای استاندار ایمیل کرده ام و در این رابطه شب گذشته با دو نفر از معاونان استاندار نیز صحبت کرده ام و قرار شد جلسه ای دوشنبه آینده در استانداری در این زمینه تشکیل می شود.

کشکان

وی افزود: امیدواریم با کمک مدیران استانی بتوانیم کشکان را دوباره زنده کنیم.

وی گفت: بحث احداث سد چولهول و بن لار نیز برای رفع مشکل کم آبی منطقه توسط نماینده مردم در مجلس پیگیری شده و همگی باید پیگیر رفع این مشکل باشیم.

وی افزود: با ایجاد سدهای بن لار و چولهول سیلاب های فصلی پلدختر ذخیره شده و ما در مواقع بحرانی می توانیم از آن استفاده می کنیم.

ترابی نژاد خطاب به کشاورزان افزود: با توجه به وضعیت رودخانه کشکان نباید کشت تابستانه داشته باشید.

وی تصریح کرد: در جلسه استانی دو نفر از کشاورزان پلدختر و معمولان به نمایندگی از کشاورزان شهرستان نظرات و مسائل و مشکلات خود را در حضور استاندار مطرح خواهند کرد.

بنابراین گزارش خبرگزاری مهر جمعه گذشته گزارش مربوط به خشک شدن شریان حیاتی جنوب لرستان را منتشر کرده و پیش از این بارها نسبت به برداشت غیرمجاز آب از این رودخانه و کشت محصولات آبدوست در حاشیه آن هشدار داده بود.

کد خبر 2853985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha