۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۹:۵۰

گزارش خبری مهر؛

تمایل سرمایه گذاران به جزایر هرمزگان/قشم میزبان مدیران جبل علی

تمایل سرمایه گذاران به جزایر هرمزگان/قشم میزبان مدیران جبل علی

قشم - خلیج فارس با داشتن جاذبه های اقتصادی از دیرزمان مورد توجه سرمایه گذاران خارجی بوده است و طی دوسال اخیر حضور سفرا ونمایندگان کشورهای اروپایی نشان ازتمایل برای حضور دراین منطقه دارد

به گزارش خبرنگار مهر، مناطق آزاد در کشور با هدف حمایت از تولیدات داخلی و فراهم شدن بستر آسان در صادرات بدون تشریفات دست و پا بسته دولتی و همچنین توسعه مناطق کمتر توسعه یافته تشکیل شد. مناطق آزاد طی ده ساله اخیر بشدت مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی و سیاسی قرار گرفته اند تا آنجا که برخی مناطق آزاد را به دالان خون ریزی اقتصاد کشور و حتی حیاط خلوت دولت ها تشبیه کرده اند.

طی ماههای اخیر بسیاری از سفرا و نمایندگان کشورهای آلمان، کانادا، چین، کره جنوبی، ژاپن و حتی کشورهای آسیای میانه برای بازدید از ظرفیت های مناطق آزاد به استان هرمزگان سفر کرده اند. اما در بسیاری از این دیدارها نمایندگان و سفرای کشورهای مذکور محتاطانه و با نیم نگاهی به سرنوشت مذاکرات لوزان تنها اعلام آمادگی خود را برای حضور سرمایه گذارانشان در قشم و کیش اعلام کرده اند تا مدیران مناطق آزاد تمام حواسشان به دودکش هتل کوبورگ و دود سفید مذاکرات باشد. کلید توسعه مناطق آزاد با توجه به گفته مدیران این مناطق در دستان محمدجواد ظریف و تیم مذاکره کننده است.

سلطان بن سلیم رئیس شرکت Dp World و منطقه آزاد جبل علی امارات که مدیریت ۶۵ بندر در آفریقا، اروپا، خاورمیانه، هند و از جمله منطقه آزاد جبل علی امارات را به عهده دارد از ظرفیت های منطقه آزاد قشم بازدید کرد. اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و  دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور به عنوان دعوت کننده این هیئت و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم حضور داشتند راهکارهای توسعه همکاری ها میان مناطق آزاد ایران به ویژه منطقه آزاد قشم مورد بررسی قرار گرفت.

هیئت اماراتی به ریاست سلطان بن سلیم در این سفر از اسکله کاوه و طرح جامع ارتباطی پل خلیج فارس بازدید کردند. پیش از این هیئت اماراتی از مناطق آزاد انزلی و چابهار بازدید کردند و با ظرفیت های زیرساختی این مناطق آشنا شدند.

احیاء مجدد جاده آبی ابریشم

به گزارش خبرنگار مهر، سلطان احمد بن سلیم که او هم مانند سایر سرمایه گذاران خارجی منتظر سرنوشت مذاکرات لوزان بود در جمع خبرنگاران پس از بازدید از ظرفیت های منطقه آزاد قشم معتقد بود: با ایران از گذشته دور تا کنون روابط اقتصادی داشته ایم و اطمینان داریم که موفقیت مذاکرات هسته ای نقش مهمی در تقویت فعالیت های اقتصادی همه کشورها با ایران خواهد داشت. طی ۲۵ سال گذشته چندین بار به جزیره قشم سفر کرده ام اما آنچه امروز در قشم شاهد آن بودم سرزندگی مردم این منطقه در کنار فعالیت های مختلف صنعتی، تجاری و گردشگری بود.

وی به اهمیت احیای دوباره جاده ابریشم و اقدامات مناسبی که از سوی ایران در این زمینه  انجام شده اشاره کرد و گفت: استفاده از خطوط تجاری محور شمال - جنوب ایران کلیدی ترین راهبرد برای استفاده دوباره از این راه مهم اقتصادی است. به طور قطع با احیاء این مسیر، تجارت بین المللی منطقه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و منطقه آزاد قشم در این مسیر مهم اقتصادی به دلیل ظرفیت های مختلف تجاری، صنعتی و گردشگری نقش کلیدی خواهد داشت.

رئیس شرکت Dp World و منطقه آزاد جبل علی امارات در جزیره قشم با اشاره به اهمیت بنادر موجود در قشم و چابهار گفت: ایران راه رسیدن خلیج فارس به چین و آسیای میانه است. فرصت های بی نظیر گردشگری در جزیره قشم فراهم است که باید سرمایه گذاران توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

وی تاکید کرد: مراودات تجاری ایران و امارات همواره فارغ از تحریم های موجود ادامه داشته و قطعا با وضعیت موجود این روند همکاری ها گسترش خواهد یافت.  

ایجاد مثلث ارتباطی میان مناطق آزاد قشم، انزلی و چابهار

اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور هم در جمع خبرنگاران از اهمیت ایجاد مسیر تجاری شمال – جنوب با توجه به ظرفیت های مناطق آزاد کشور بین انزلی، قشم و چابهار شد و بیان داشت: قشم و چابهار دروازه های جنوبی تجارت کشور هستند و ایجاد مسیر تجاری جنوب به شمال از طریق مناطق آزاد قشم، چابهار و انزلی به هم افزایی ظرفیت های مناطق آزاد منجر خواهد شد. با توجه به روابط جدید تجاری منطقه آزاد انزلی با بندر آکاتائو قزاقستان، ایجاد کریدور شمال - جنوب از بندر انزلی به قشم و چابهار رویکردی راهبردی برای توسعه تجاری کشور ارزیابی می شود.

وی یادآور شد: هیات اماراتی در سفر به منطقه آزاد انزلی راه های توسعه همکاری های دریانوردی با روسیه و قراقستان و همچنین توسعه همکاری های مشترک را ارزیابی کرد.

ترکان توسعه ترانزیت در محور شمالی جنوبی بین مناطق آزاد یاد شده را از جمله دستاوردهای مهم این طرح ارزیابی کرد که می تواند نقش مهمی در ارتقاء شاخص های اقتصادی کشور داشته باشد.

وی از همکاری سرمایه گذاران اماراتی برای احداث و توسعه بنادر در مناطق آزاد کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد این بازدیدها به توسعه مناسبات اقتصادی و امضای قراردادهای دوجانبه منجر شود.

ترکان در مورد پل بزرگ خلیج فارس که پل ارتباطی این جزیره با سرزمین مادری است، اعلام کرد: تمام هزینه های پل خلیج فارس تا به امروز از سوی دولت تامین شده و با تزریق فایناس برای تکمیل این پروژه و ارتباط قشم با سرزمین اصلی از طریق جاده و ریل، تحولی عظیم در حوزه اقتصادی این منطقه ایجاد خواهد شد. براساس سیاست گذاری دولت تدبیر و امید، قشم در حوزه صنعت فولاد از جایگاهی ویژه برخوردار است و پل خلیج فارس برای حمل و نقل مصالح فولادی به این جزیره نقش کلیدی خواهد داشت.

به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، برای تولید سالانه ۳.۵ ( سه و نیم ) تن فولاد در فاز اول فعالیت فولادی در منطقه آزاد قشم به ۷ میلیون تن سنگ آهک نیاز داریم که حمل و نقل این میزان مواد اولیه از طریق پل خلیج فارس و خط ریلی آن به راحتی انجام می شود. قشم با داشتن  دو مزیت مهم آب دریا و گاز فراوان به منطقه مهم تولید فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

استراتژی منطقه آزاد برای توسعه اسکله کاوه/افزایش ظرفیت تا دو میلیون کانتینر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: اسکله کاوه با هدف افزایش حمل و نقل دو میلیون کانتینر در سال، توسعه می یابد.

حمیدرضا مؤمنی بیان کرد: ظرفیت بندر و اسکله کاوه قشم با احداث چهار اسکله جدید به دو میلیون کانتینر در سال افزایش می یابد. هم اکنون در بندر کاوه قشم سه اسکله با ظرفیت پهلوگیری کشتی هایی با تناژ یکصد هزار تن فعالیت می کنند که با طرح توسعه فعالیت های دریانوردی در بنادر کاوه و سوزا، قشم به درگاه اصلی دریانوردی تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: در ساحل جنوبی شهر سوزا با فاصله ۱.۵ کیلومتر (یک و نیم کیلومتر) به آبخور ۴۸ متر و در کاوه نیز با همین میزان فاصله به آبخور ۲۸ متر می رسیم که نقش کلیدی برای پهلوگیری کشتی های پاناماکس با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن خواهد داشت.

وی با اشاره به موقعیت مناسب بنادر قشم در حوزه سرمایه گذاری گفت: ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی امارات از بخش دریانوردی تأمین می شود و ما می توانیم با استفاده از تجربه این کشور در جذب سرمایه گذاران بهره برداری کنیم.

مؤمنی همچنین به مسئله ذخیره‌سازی، بانک رینگ و خدمات دریایی و بندری جبل علی اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد قشم با مشارکت و استفاده از تجربه بالای منطقه آزاد جبل علی می‌تواند گام مهمی را در زمینه های مختلف اقتصادی از طریق بازاریابی مناسب، بردارد. همچنین  با اشاره به دسترسی آسان قشم به بازارهای بین المللی و آسیای میانه و بهره برداری از طرح جامع ارتباطی خلیج فارس و اتصال قشم به سرزمین اصلی از طریق جاده و راه آهن، از این فرصت به عنوان امتیازی برای مشارکت منطقه آزاد جبل علی در فعالیت های اقتصادی با منطقه آزاد قشم نام برد.

همکاری دو طرف برای ترانزیت کالا از منطقه آزاد و بندر جبل علی و از طریق بنادر ایران، به ویژه بندر و منطقه آزاد چابهار، به افغانستان و کشورهای آسیای میانه، مشارکت در احداث بندر کاسپین در انزلی و توسعه بندر کاوه در قشم در این بازدید به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 2854718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha