۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۳

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه:

استفاده زیادازبازی‌های رایانه‌ای درکودک اختلال روانی ایجاد می‌کند

استفاده زیادازبازی‌های رایانه‌ای درکودک اختلال روانی ایجاد می‌کند

کرمانشاه- مدیر گروه روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: استفاده بیش از اندازه و غیراصولی از بازی‌های رایانه‌ای سبب بروز اختلالات روانی و نیز مشکلات جسمانی جبران ناپذیر در کودکان می‌شود.

جهانگیر کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بازی‌های رایانه‌ ای پدیده‌ای نوظهور از اختراعات بشری است که مورد استفاده تمام اقشار جامعه از جمله بزرگسالان و کودکان قرار گرفته و در این راستا فرهنگ استفاده از این بازی‌ ها باید به نحو صحیحی در جامعه تزریق شود.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه استفاده صحیح و به اندازه از بازی‌های رایانه‌ای را سبب فعالیت ذهن و ایجاد هیجان و غنی‌سازی اوقات فراغت دانست و گفت: در صورتیکه از این بازی‌ها بیش از حد مجاز استفاده شود آسیب‌های جسمانی و روانی جبران ناپذیری برای فرد ایجاد خواهد شد.

کرمی استرس، آسیب چشم، چاقی، مشکلات خواب، انحراف ستون فقرات، سردرد و تیک رااز جمله پیامدهای منفی جسمانی ناشی از استفاده بیش از حد و غیراصولی از بازی‌های رایانه‌ای عنوان و اظهار کرد: خیره شدن به صفحه نمایش برای مدت طولانی فرصت یادگیری را از کودک سلب می‌کند.

وی پرخاشگری، انزو‌اطلبی، منفعل شدن ذهن و افسردگی را از پیامدهای روانی منفی روی‌آوری غیر اصولی به بازی‌های رایانه‌ای برشمرد و گفت: اغلب این بازی‌ها گونه‌ای طراحی شده که هیجان و حس پرخاشگری را در کودکان ایجاد کرده و نگاه فرزندان به مقوله خشونت جلوه مثبت به خود می‌گیرد.

کرمی عدم ارتباط سازنده با محیط اطراف، گوشه‌گیری و تعامل ناشایست با خانواده را از مشکلات تکنولوژی‌های جدید یاد کرد و گفت: بازی‌های رایانه‌ای به دلیل اینکه کودک مکررا از آن استفاده می‌کند قدرت خلاقیت را در وی کاهش داده و سبب درخود فرورفتن و گوشه‌گیری می‌شود.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه کاهش مهارت‌های کلامی و بروز اختلالات روانی  را از دیگر پیامدهای منفی استفاده نادرست و بیش از اندازه از این بازی‌ها دانست و افزود: متاسفانه بسیاری از مراجعین به مراکز مشاوره را کودکانی تشکیل می‌دهند که افت تحصیلی شدید آنها به دلیل استفاده بیش از حد از بازی‌های رایانه‌ای دغدغه والدینشان شده است.

وی اعتیاد به فضای مجازی را یکی از بزرگترین معضلات نسل جوان دانست و گفت: متاسفانه آمار نسبتا متفاوتی در این زمینه وجود دارد اما آنچه باعث تاسف است عملکرد والدین در جهت تشویق فرزندانشان برای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای با استدلال بهره‌مندی از جوایز این بازی‌ها می‌باشد.

کرمی تزریق باورها و فرهنگ‌های یگانه به ملت‌ها را خطری برای استفاده‌کنندگان از بازی‌های رایانه‌ای دانست و گفت: بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای با فرهنگ غیر ایرانی طراحی شده وبیگانگان  فرهنگ و باور خود را از طریق این بازی‌ها به ملت‌ها عرضه می‌کنند.

کد خبر 2858028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha