۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۱

کشکول: «روز بیست و هشتم ماه رمضان»

کشکول: «روز بیست و هشتم ماه رمضان»

در این روزها می‌توانید کشکولی از خواندنی‌ها و دانستنی‌های ماه مبارک رمضان را در مجله مهر بخوانید.

مجله مهر: امام صادق علیه السلام فرمود: «هر کس که در روز بسیار گرم برای خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را می گمارد تا دست به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامی که افطار کند.»

گوش کنید و بخوانید

حضرت رسول (ص) فرمود: «این قرآن میهمانی ویژه خداوند است؛ پس تا آنجا که توان دارید از این ضیافت بهره ببرید.» در ماه میهمانی خداوند، از این ضیافت الهی با صدای کریم منصوری بهره ببرید.  

ترتیل جزء دهم قرآن

نکات خواندنی سوره جمعه

سوره جمعه شصت و دومین سوره قرآن کریم است که مدنی و دارای ۱۱ آیه است. در روایات برای خواندن این سوره، آثار و برکات بسیاری اعم از حسنه در دنیا و آخرت، ایمنی از خطرات، دوری از وساوس شیطانی و … بیان شده است.  در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: هر کس سوره جمعه را قرائت نماید خداوند ده برابر کسانی که در نماز جمعه شرکت می کنند و نیز کسانی که در شهرهای مسلمان نشین بە نماز جمعه نمی روند، حسنه عطا می کند. (مجمع البیان، ج۱۰، ص۵)

از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده: هر کس این سوره را در هر شب جمعه بخواند کفاره گناهان ما بین دو جمعه خواهد بود. ( بحارالانوار، ج۸۶، ص۳۶۲)

حضرت امام محمد باقر علیه السلام نیز فرمودند: سوره جمعه و منافقون را قرائت کن زیرا قرائت این دو سوره در روز جمعه در نماز صبح و ظهر و عصر سنت است. (علل الشرائع، ج۲، ص۳۵۶)

در سخنی از امام صادق علیه السلام هم آمده است: برائ هر مؤمنی لازم و شایسته است که اگر شیعه ما است سوره جمعه و اعلی را در شب جمعه بخواند و در نماز ظهر روز جمعه سوره جمعه و منافقون را بخواند که اگر چنین کند مانند آن است که همسنگ عمل پیامبر خدا را انجام داده است و پاداش کارهای او و ثواب های او فقط بهشت است. (ثواب الاعمال، ص۱۱۸)

امام محمد باقر علیه السلام فرموده اند: خداوند بە وسیله سوره جمعه مؤمنان را گرامی داشته است. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم سوره جمعه را بشارتی برای مومنان و سوره منافقون را توبیخی برای منافقان قرار داد بە همین سبب نباید قرائت این دو سوره را در نماز جمعه ترک کرد. ( تهذیب الاحکام، ج۳، ص۶)

در سخنی از امام صادق علیه السلام هم آمده است: برای هر مؤمنی لازم و شایسته است که اگر شیعه ما است سوره جمعه و اعلی را در شب جمعه بخواند و در نماز ظهر روز جمعه سوره جمعه و منافقون را بخواند که اگر چنین کند مانند ان است که همسنگ عمل پیامبر خدا را انجام داده است و پاداش کارهای او و ثواب های او فقط بهشت است.

28

دین ما دین نشاط و محبت است

در ادامه گزیده ای از سخنان آیت الله فاطمی نیا را بخوانید:

* در موقع سحر چند رکعت نماز بخوانید و مست شوید. خداوند می فرماید که ما هر چه دادیم در این زمان است. کمی قبل از صبح همه چیز را می توانید از خدا بگیرید.

*  مگس روی زخم می نشیند و زنبور روی گل می نشیند. بعضی ها مانند مگس هستند و دنبال عارفی که در چند هزار سال قبل اشتباهی کرده می گردند. اشتباهات دیگران را جستجو نکنید.

* مستند الاحکام مرحوم حاج ملا احمد نراقی دقیق ترین متون فقهیه است و ایشان صاحب مستند است. این ها همه چیز داشتند. شعر و عرفان و عبودیت داشتند. هیچ گاه حسرت هیچ چیز را نخورید و فقط حسرت معارف را بخورید.

* من های خدا گاهی اوقات نشانه محبت و گاهی نشانه غضب است. در آیه ای از قرآن کریم خداوند هفت مرتبه از من استفاده کرده که نشانه دوست داشتن و محبت خداوند نسبت به بندگان است.

* این حکمت های نهج البلاغه باید بر سر در دنیا نوشته شود، این ها دنیا را اصلاح می کند. در حکمت ۲۲۳ نهج البلاغه آمده است که شریف ترین چیزی که از یک آدم کریم سر می زند غفلت کردن او از چیزی است که می داند. تغافل باعث تربیت می شود.

* در روایتی از امام باقر(ع) آمده است که تمام عیش و زندگی بندگان اگر در یک پیمانه ریخته شود و این پیمانه مایه عیش و زندگی جامعه باشد، اگر این را سه قسمت کنید دو قسمت آن باید هوشیار و زیرک باشید. یک قسمت آن هم تغافل است.

* مطالعه دو نوع است. گاهی کتاب هایی است که باید از اول تا آخر بخوانید مانند نهج البلاغه. ولی گاهی کتاب هایی است که باید موضوعی بررسی شود. این موضوعی بررسی شدن باعث می شود که جو کتاب دست انسان بیاید. دین ما دین نشاط و محبت است.

* اگر برای سیدالشهدا گریه می کنیم برای این است که اعتقادات ما صحیح است و باید گریه کنیم و ان شاء الله خدا این اعتقادات را از ما نگیرد. همین طور که داروها برای همگان یکسان نیست. اثر داروهای روحانی هم برای همگان یکسان نیست.

چگونه کودکان را تشویق به روزه گرفتن کنیم؟

امام صادق (ع) می ­فرماید: «برای روزه ­دار دو نوع شادی و فرح هست. یکی شادی هنگام افطار و دیگری شادی در هنگام لقای پروردگار.»

شادی و نشاطی که در هنگام افطار به روزه­ دار وعده داده شده برای او محسوس است. توجه داشته باشیم که می­ توانیم برنامه روزه­ فرزندمان را طوری تنظیم کنیم که پایان آن در هنگام افطار باشد. فایده­ ویژه­ این کار آن است که فرزندمان با اشتیاق در آراستن سفره­ افطار همکاری کرده و هنگام اذان مغرب، همانند ما پای سفره­ افطار می ­نشیند و افطار خود را در آن لحظات ملکوتی و آسمانی باز می­‌کند.

۱. آماده کردن کودک برای گرفتن روزه
یکی از مهم ­ترین فوائد روزه کله گنجشکی آن است که کودکان ما به تدریج آماد­گی روزه­‌داری را پیدا می­ کنند تا وقتی به سنّ تکلیف رسیدند، با این عبادت الهی بیگانه نباشند و خود را از برکات آن محروم نکنند.

۲. در نظر گرفتن توان جسمی کودک
در مورد کمّ و کیف روزه، توان جسمی کودک خود را در نظر بگیریم تا صدمه ­ای به سلامتی او وارد نشود و با تحمل گرسنگی طاقت ­فرسا از روزه گریزان نشود. بچه­ هایی که سن کمی دارند می ­توانند دو یا سه ساعت به افطار مانده روزه­ خود را شروع کنند. بچه ­هایی که توان بیشتری دارند می ­توانند بعد از صرف ناهار روزه­ بگیرند، و کودکانی هم که توان بالاتری دارند، بعد از میل صبحانه یا احیانا سحری، تا ظهر روزه می­ گیرند و بعد از صرف ناهار دوباره تا افطار روزه خود را ادامه می ­دهند.  

۳. همراهی با کودکان هنگام صرف غذا
هنگام صرف صبحانه و ناهار، سعی کنیم کنار فرزندانمان بنشینیم تا غذای خود را با میل و اشتهای بیشتری صرف کرده و خود را پای سفره­ غذا تنها نبینند.

۴. تشویق کودک به روزه
می‌­توانیم برای روزه گرفتن فرزندان­ مان از تشویق ­های درونی و بیرونی استفاده کنیم. مثلا می ­توانیم قبل از فرا رسیدن ماه رمضان از ارزش روزه، فوائد و ثواب آن برای کودک خود بگوییم. همچنین می­ توانیم از تشویق­ های بیرونی هم نهایت استفاده را ببریم و با دادن پول و هدیه به فرزندانمان آن ها را به گرفتن روزه تشویق نماییم.

توجه داشته باشیم که به علّت مقطعی بودن روزه­ ی ماه مبارک رمضان در یک ماه سال، برخی از اشکال­ هایی که برای تشویق­ های بیرونی بیان شده است ـ مانند شرطی شدن فرزند ـ در کودکان کم سنّ و سال ما ایجاد نگردد.

۵. آموختن فلسفه ­روزه به کودک
هر چه سنّ کودک ما بیشتر شد و از نظر عقلی در مرتبه بالاتری قرار گرفت، به تدریج تشویق ­های بیرونی را کم­ رنگ‌­تر کرده و کم کم کودک خود را متوجه فلسفه ­اصلی روزه که همان رسیدن به تقوا و اطاعت از دستور الهی است سوق دهیم.

۶. چشاندن شیرنی عبادت در کام کودک
توجه داشته باشیم زمانی در تربیت دینی فرزندمان موفق هستیم که بتوانیم او را با عبادت مأنوس کنیم. به عبارت دیگر صِرف گرفتن چند روز روزه به خودی خود چندان اهمیتی ندارد؛ بلکه آنچه اهمیت دارد این است که با پرهیز از افراط و تفریط شیرینی عبادت را در کام او بگنجانیم. برای رسیدن به این هدف باید اجازه دهیم خودش تصمیم بگیرد که روزه می­ گیرد یا نه! هر چند که ما باید او را یاری کنیم تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد و در این راه با اقدامات تشویقی به او کمک کنیم.  

کد خبر 2859911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضا ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      0 0
      سلام امروز روز بيست و نهم ماه مبارك رمضان است. چرا دعاي روز بيست و هشتم را بر روي خروجي سايت گذاشته ايد؟