۶ مرداد ۱۳۹۴، ۲۲:۰۹

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان:

۹۰۴ اثر به یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی «کبوتر حرم» رسید

۹۰۴ اثر به یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی «کبوتر حرم» رسید

سمنان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و دبیر یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی «کبوتر حرم» از ارسال ۹۰۴ اثر به این جشنواره خبر داد و گفت: آثار ۵۹۹ نفر تا کنون وصول شده است.

به گزارش خبرنگارمهر، محمدرضا سوقندی عصر سه شنبه در نشستی با خبرنگاران، در محل اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان اظهار داشت: ۵۹۹ نفر شرکت کننده ۹۰۴ اثر به یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی (کبوتر حرم) ارسال کردند.

وی با بیان اینکه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) از بیست و پنجم مرداد تا چهارم شهریور در استانهای سراسر کشور و ۲۲۰ نقطه از جهان برگزار می شود، یادآور شد: یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی کبوتر حرم در قالب جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) بیست و نهم مرداد به میزبانی استان سمنان برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اظهار داشت: یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی کبوتر حرم از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به مناسبت میلاد با سعادت هشتمین امام مهربان، عالم آل محمّد(ص) حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) و همزمان با دهه کرامت، با رویکردی جدید برگزار می شود.

سوقندی، اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیتهای فرهنگی هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا (ع)، شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولید کنندگان و پدید آورندگان آثار برتر فرهنگی، مرتبط با فرهنگ رضوی و کمک به تولید و انتشار گسترده این آثار را از مهمترین اهداف این جشنواره ذکر کرد.

وی با بیان اینکه موضوعات و خلق داستان با محورهای علمی و سیره عملی امام رضا (ع)، روایت های تاریخی مرتبط با ایشان، مناظرات حضرت، روایات و احادیث مرتبط با ایشان، تأثیر فرهنگ رضوی در زندگی مردم، ارتباط معنوی با امام رضا (ع)، سبک زندگی امام رضا (ع)، اقتصاد و معیشت از دیدگاه امام رضا (ع)، خاندان امام رضا (ع) و اصحاب و یاران ایشان و ... است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه جشنواره ملی داستان رضوی کبوتر حرم در سه بخش داستان بلند، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه برگزار می شود، اظهار داشت: این جشنواره در سه گروه سنی نوجوان (۱۲ تا ۱۸ سال)، جوان (۱۸ تا ۳۰ سال) و بزرگسال (۳۰ سال به بالا) برگزار خواهد شد.

 سوقندی با اشاره به اینکه کلیه آثار باید در نرم افزارword ، قلم nazanin فونت ۱۴ ارسال شوند، اضافه کرد: شرکت کنندگان باید به همراه آثار یک قطعه عکس ۴*۳ و سوابق ادبی خود را در قالب یک صفحه A۴ ارسال کنند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از منابع معتبر و ذکر آنها از جمله نقاط قوت آثار است که در داوری لحاظ خواهد شد، اظهار داشت: پرداختن به موضوعات ابتکاری و نو در اولویت است

دهم مرداد ماه جاری آخرین موعد ارسال آثار به جشنواره

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ادامه داد: همه حقوق معنوی آثار در اختیار دبیرخانه جشنواره بوده و آثار برگزیده در سایر جشنواره ها و دوره های قبلی این جشنواره داوری نخواهد شد.

سوقندی با بیان اینکه مالکیت اثر باید متعلق به شرکت کننده باشد، اضافه کرد: هر شرکت کننده در هر بخش می تواند حداکثر پنج اثر ارسال کند.

وی گفت: ۱۵ مرداد آثار داوری و ۲۹ مرداد همزمان با دهه کرامت مراسم اختتامیه برگزار می شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان به جوایز این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: همچنین دبیرخانه جشنواره با عنایت به ضرورت بزرگداشت پیشکسوتان و مفاخر حوزه ادبیات داستانی در سطح ملی، جایزه سالانه خود را به تشخیص کمیته تجلیل جشنواره به یکی از چهره های شاخص این عرصه اختصاص خواهد داد.

وی گفت: علاقمندان برای دریافت فراخوان و اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه semnan.farhang.gov.ir مراجعه کنند.

دبیر جشنواره داستان رضوی گفت: امیدواریم تا دهم مرداد ماه جاری که آخرین موعد ارسال آثار به این جشنواره ملی اعلام شده، شمار آثار ارسالی افزایش یابد.

وی با تاکید بر ضرورت هدایت رفتارهای مشارکت جویانه مردم به برگزاری برنامه‌های متعدد در دهه کرامت افزود: استان سمنان ظرفیت تدارک و برپایی اینچنین برنامه‌ها را دارد.

ضرورت ایجاد جریان هنری و علمی در هنر نمایش

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، همچنین هنر تئاتر را هنری زنده دانست و با بیان اینکه این استان در حوزه تئاتر به دنبال ایجاد جریان هنری و علمی در حوزه اندیشه و فرهنگ است، افزود: تئاتر یک مکتب علمی و یک دانش است و در سطوح مختلف تدریس می شود.

وی گفت: تئاتر مانند رسانه‌ای با کارکردهای مختلف به ویژه در فرهنگ حرفه‌ای است و توجه به متن و تئاتر مهم است و باید با برگزاری نشست های علمی و تخصصی و ایجاد گفتمان، نگاه حرفه ای بر تئاتر حاکم شود.

سوقندی بر ایجاد جریان هنری و علمی در هنر نمایش تاکید کرد و اظهار داشت: مخاطبان جریان علمی صاحب نظران و اهالی تئاتر هستند و باید در این عرصه نگاه مهندسی و جریان ساز با مخاطبان نخبه شکل بگیرد و بیشتر گفتمان صورت گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر با ساختمان نیست بلکه شخصیت‌ها مهم هستند، بر استفاده از ظرفیت های تبلیغی و آموزش عالی تاکید کرد و افزود: از هنر تئاتر در این استان حمایت می شود و جشنواره های تئاتر نیز باید به صورت شهرستانی برگزار شود.

سوقندی هنرمندان را سرمایه های اصلی ایجاد جریان های علمی و هنری دانست و با تقدیر از تلاش هنرمندان عرصه تئاتر استان سمنان، گفت: هنرمندان در سخت ترین شرایط به خاطر عشق و علاقه در تولید آثار فاخر تلاش می کنند.

برگزاری مسابقه پیامکی عفاف و حجاب با عنوان مروارید عفاف بین کانون های مساجد

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان نیز در این نشست از برگزاری مسابقه فرهنگی مروارید عفاف در بین کانون های این استان خبر داد و افزود: این مسابقه با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به صورت پیامکی ویژه بانوان طراحی شده است.

حجت الاسلام محمدرضا حدادیان با بیان اینکه این مسابقه در قالب چهار سوال طراحی شده است، ادامه داد: باید شرکت کنندگان جواب سوالات را فقط به صورت یک عدد به شماره سامانه (۱۰۰۰۸۹۴۰۸۳۱) پیامک کنند.

وی تصریح کرد: به پنج نفر برگزیده پنج کارت هدیه تعلق می گیرد.

حدادیان آخرین مهلت شرکت در مسابقه را دهم مرداد ماه سالجاری ذکر کرد و افزود:این مسابقه توسط امور خانواده و بانوان کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین علی (ع) دولت آباد کرمانشاه برگزار شده است و علاقمندان در استان برای شرکت در این مسابقه می توانند به کانون تخصصی حجاب و عفاف مراجعه کنند.

برگزاری مسابقه نشریه دیواری بحر کرم در بین کانون های فرهنگی هنری مساجد

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان از شرکت این استان در مسابقه «بحر کرم» خبر داد و گفت: تاکنون دو نشریه دیواری برای شرکت در این مسابقه از کانون های مساجد این استان رسیده است.

حدادیان با بیان اینکه این مسابقه به مناسبت ایام اوقات فراغت برگزار شده است، ادامه داد: بر اساس فراخوان، این مسابقه بزرگ نشریه دیواری در ۱۰ بخش شامل بانوی کرامت، صلح عاشورائی، نامه‌ای به کریم اهل‌بیت (ع)، حدیث غربت، ماه کرم، کرامات کریمه، کلام کریم، نقش کرم، شعر کریمانه و سخن‌ابرار گردآوری شده است.

وی با بیان اینکه نشریه‌ها در سه مقطع ابتدایی (سوم ابتدایی تا ششم)، متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم داوری می شود گفت: از هر مقطع دو گروه چهار نفره می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه استانی را پنجم مرداد اعلام کرد و افزود: برترین‌های استانی باید تا دهم مرداد برای رقابت در مرحله کشوری به دبیرخانه مرکزی این دبیرخانه در استان قم معرفی شوند.

حدادیان گفت: خوش‌خطی و رعایت نظم در تکمیل مطالب، ارتباط با موضوع و خلاقیت و نوآوری از جمله ملاک‌های ارزیابی نشریات ارسالی به دبیرخانه است.

به گفته وی مسابقه بزرگ نشریه دیواری «بحر کَرَم» به مناسبت میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت معصومه (س) توسط کانون فرهنگی هنری ولایت و با همکاری دبیرخانه کانون‌های مساجد استان قم و ستاد عالی نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می‌شود.

برگزاری جشن روز خبرنگار با حضور معاون وزیر ارشاد در سمنان

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سمنان نیز از برگزاری جشن روز خبرنگار در روز جمعه شانزدهم مردادماه در این شهرستان خبر داد و افزود: جشن روز خبرنگار و آئین تجلیل از تلاش‌های خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی همزمان با سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار روز جمعه در تالار تئاتر شهر مجتمع فرهنگی هنری سمنان برگزار می شود.

امیر رسولیان با بیان اینکه این همایش با همکاری و مشارکت تشکل‌های فعال رسانه‌ای و از جمله خانه مطبوعات استان سمنان و انجمن خبرنگاران استان برگزار می‌شود، گفت: یکی از معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان ویژه این همایش است.

وی گفت: تلاش شده در این برنامه با اجرای برنامه‌های متنوع فضایی شاد برای فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران سمنانی که در طول سال حضوری فعال و سازنده در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، ورزشی و ... داشته‌اند، فراهم شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سمنان در خاتمه با تاکید بر اهمیت رسالت و کار خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی، یاد و خاطره شهدای خبرنگار به ویژه شهید صارمی را نیز گرامی داشت.

کد خبر 2869740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha