۱۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۵۱

نماینده میراث فرهنگی در ماهان خبر داد؛

توسعه گردشگری روستاها/قنات کوه ریز در مسیر ثبت جهانی

توسعه گردشگری روستاها/قنات کوه ریز در مسیر ثبت جهانی

کرمان – نماینده میراث فرهنگی در ماهان از احیای کارگاه های صنایع دستی در این بخش و تاسیس بنیاد ماهان شناخت خبر داد.

امین ماهانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ماهان با قدمت پنج هزار ساله ظرفیت های زیادی برای جذب مسافر و تبدیل شدن به یکی از بزرگترین قطب های گردشگردی ایران را دارد.

وی از جمله باغ شاهزاده، مقبره شاه نعمت های ولی، قنوات، محوطه های تاریخی، خانه های قدیمی با بادگیرهای سنتی به عنوان آثار باستانی این دیار یاد کرد و  افزود: باغ شاهزاده ماهان در سال ۱۳۹۰ به ثبت جهانی رسیده و قنات گوهر ریز جوپار نیز آماده ثبت جهانی در سال آینده است.

 نماینده میراث فرهنگی در ماهان از بادگیر اسماعیل آباد جوپار به عنوان بزرگترین بادگیر استان کرمان نام برد و  گفت: نگاه ما به میراث فرهنگی نباید نگاهی سیاسی باشد بلکه باید با نگاه اقتصادی «نان گردشگری» را بر سر سفره مردم بیاوریم که مستلزم برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت است.

توسعه گردشگری در روستاهای ماهان

وی توسعه گردشگری روستایی را از مهمترین اولویت های میراث فرهنگی دانست و بیان داشت: مهاجرت از روستاها و گرایش مردم به سمت شهرها مهمترین آسیب در گردشگری روستاهاست.

ماهانی ادامه داد:با کمک دهیاری ها، شورای های روستا و بخشدار در تلاش هستیم فضایی ایجاد شود که مردم بتوانند از ظرفیت های روستاها استفاده کرده و مهاجرت از روستاها محدود شود.

نماینده میراث فرهنگی در ماهان گفت: بهینه سازی بافت روستاها با مصالح بومی، سنگ فرش کوچه ها، ساخت پارک ها و خرید وسایل بازی را از اقدمات انجام شده در این راستا است.

وی اشتغال زایی در روستاها را عامل مهمی برای محدود کردن مهاجرت به شهرها دانست و ابراز داشت: زمینه فروش صنایع دستی، لبنیات محلی و محصولات تولیدی روستایان با ایجاد بازاچه هایی در روستاها فراهم شده است .

ماهانی یادآور شد:بسیاری از روستا ها علاوه بر صنایع دستی ،آثار تاریخی با ارزشی دارند که عامل مهمی در جذب گردشگران است.

این مسئول احیاء کارگاه های صنایع دستی را از برنامه های سال جاری در ماهان دانست و ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی این کارگاه ها زمینه اشتغال زایی در ماهان ایجاد شود.

وی گفت: هر توریست با ورود به ایران ۱۲ شغل ایجاد می کند و صنایع دستی یکی از این ۱۲ شغل است؛ بنابراین بازده یک کارگاه صنایع دستی، می تواند ۱۰ برابر بیشتر از یک کارگاه صنعتی باشد.

راه اندازی بنیاد «ماهان شناخت»

ماهانی تصریح کرد: در ماهان انجمن های همسو با میراث فرهنگی نداریم و این یکی از مشکلات گردشگری در بخش ماهان است که برای رفع این مشکل بنیاد ماهان شناخت و شرکت توسعه گردشگری ماهان راه اندازی خواهند شد.

وی افزود: مرکز خدمات گردشگری ماهان با هدف خدمات تبلیغاتی، آشنایی با میراث فرهنگی و مکان های تفریحی ماهان و  جدب گردشگر احداث می شود.

نماینده میراث فرهنگی در ماهان عدم وجود مراکز اقامتی در ماهان را بزرگترین مشکل گردشگری ماهان دانست و گفت: در تلاش هستیم با احداث مراکز اقامتی مناسب ماهان را از مسیر گردشگردی به مقصد گردشگری تبدیل کنیم و ماندگاری مسافران در ماهان را از چند ساعت به چند روز برسانیم.

کد خبر 2873057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha