۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۵۳

دبیر سومین جشنواره فیلم «یاس» در پاسخ به مهر:

به‌اندازه یک بخش مجزا سریال نداریم/ ثبت جشنواره به‌نام مازندران

به‌اندازه یک بخش مجزا سریال نداریم/ ثبت جشنواره به‌نام مازندران

دبیر سومین جشنواره فیلم «یاس» در نشست رسانه‌ای این رویداد هنری، دلیل نبود بخش مجزایی برای سریال‌های شبکه نمایش خانگی در جشنواره را تعداد کم سریال‌های تولید شده طی یک سال در این حوزه، بیان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز دوشنبه ۱۲ مردادماه نشست خبری سومین جشنواره فیلم «یاس» در محل موسسه رسانه‌های تصویری با حضور حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری و دبیر سومین جشنواره فیلم یاس برگزار شد. در ابتدای این نشست، مسافر آستانه با اشاره به اینکه فعالیت‌های هنری و به ویژه سینما برای برخورد با مخاطب عام نقش عمده‌ای را در جامعه ایفا می‌کنند، گفت: جامعه در ابعاد علمی و صنعتی خود زمانی موثر است که همراه با پیشرفت فرهنگی باشد و جریان فرهنگی برای پیشرفت نیاز به ارزیابی دارد.

وی بیان کرد: فعالیت فیلم‌های ویدئویی زمانی در شرایطی قرار داشت که تنها نگاه اقتصادی به تولیدات وجود داشت و بحث فرهنگی کمتر در آن دیده می‌شد اما جشنواره فیلم یاس و رقابت‌های تولیدات ویدئویی که در آن وجود داشت، باعث شد جنبه احتیاط تهیه‌کنندگان این بخش بالا رفته و دیگر شاهد تولیدات کم‌محتوا و غیرفرهنگی نباشیم.

دبیر سومین جشنواره فیلم «یاس» بیان کرد: دومین جشنواره فیلم یاس سال گذشته در حد قابل قبولی برگزار شد و در بین مردم، هنرمندان و مسئولان جای خود را پیدا کرد به گونه‌ای که در دوره سوم، هنرمندان بیشتری برای حضور در این جشنواره استقبال کردند.

مسافرآستانه با اشاره به اینکه جشنواره سوم نسبت به جشنواره دوم به جهت نیازمند‌یهای خود با تغییراتی همراه بوده است، ادامه داد: در این دوره از جشنواره، تنها بخش مسابقه سینمای ایران برگزار می‌شود و در کنار آن به دلیل توجه و اهمیت دادن به هنرمندان جوان، بخش جداگانه‌ای تحت عنوان فیلم‌های اول در نظر گرفته شده است و جوایزی چون بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اول اهدا می‌شود.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری گفت: دبیرخانه دائمی بخش بین‌الملل این جشنواره طی یک سال گذشته فعال بوده و مسئولیت شناسایی و معرفی آثار ایرانی در سطح بین‌المللی و انتخاب آثار بین‌المللی برای حضور در این جشنواره را برعهده داشته است از جمله بخش‌های قابل توجه در این حوزه، توجه ویژه به فیلم‌های ویدئویی آسیا است، به همین منظور بخش چشمانداز آسیا که به آثار هنرمندان آسیایی توجه دارد در نظر گرفته شده است.

دبیر سومین جشنواره فیلم «یاس» تاکید کرد: فیلمهای آسیایی خوبی بر اساس نیاز خانواده‌های ایرانی تولید می‌شود که می‌تواند بخشی از آثار حوزه نمایش خانگی را به خود اختصاص دهد و این جشنواره می‌تواند محلی برای شناسایی و معرفی این آثار باشد.

مسافرآستانه بیان کرد: سومین جشنواره فیلم یاس در ۶ بخش مسابقه ایران، فیلم‌های پویانمایی، سینما ویدئو، طرح ایده فیلم‌نامه، مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی و مسابقه بین‌الملل برگزار می‌شود. سال گذشته در بخش طرح و ایده فیلمنامه اعلام کردیم که برگزیدگان این دو بخش به دو روش حمایت برای تولید و پیگیری فیلمنامه مورد حمایت قرار می‌گیرند. از دو برگزیده این بخش در سال گذشته یک اثر نزدیک به مرحله تولید است و فیلمنامه اثر دوم خریداری شده است.

وی با اشاره به آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره فیلم یاس، توضیح داد: در بخش طرح ایده و فیلمنامه ۲۷۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده که دو برابر آثار سال قبل است. همچنین بخش بین‌الملل نیز با ۱۶۲ اثر نسبت به سال گذشته با افزایش ۲ برابری همراه بوده است.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری تاکید کرد: در کنار بخش‌های مختلف جشنواره، کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید بین‌المللی برگزار می‌شود. موضوع این کارگاه‌ها با توجه به استقبالی که سال گذشته صورت گرفت، مربوط به ایده و پیش از تولید فیلم در شبکه نمایش خانگی است.

وی بیان کرد: سال گذشته بر اساس سیاست تمرکززدایی، این جشنواره از تهران به استان مازندران منتقل شد و با توجه به پیگیری‌های استاندار و معاونت سیاسی استانداری مازندران، سومین جشنواره فیلم یاس در این استان برگزار می‌شود و اگر شرایط برای برگزاری این جشنواره در این استان طی سالهای آینده مناسب باشد، جشنواره فیلم یاس به نام استان مازندران خواهد بود. البته در این پروسه حمایتهای مادی و معنوی بسیار موثر است.

مسافرآستانه توضیح داد: این دوره از جشنواره در شهرهای غربی مازندران از جمله رامسر، چالوس و تنکابن برگزار می‌شود، هر چند مهمانان جشنواره به احتمال زیاد در شهر رامسر میزبانی می‌شوند اما سعی کردیم تا جشنواره را در شهرهای مختلف غرب مازندران برگزار کنیم.

وی در توضیح این مطلب که چرا نام جشنواره فیلم یاس تهران به جشنواره فیلم یاس تغییر کرده است، توضیح داد: معمولا هر جشنواره‌ای با نام شهری که در آن جشنواره برگزار می‌شود در دنیا شناخته می‌شود اما با توجه به اینکه در تهران تعداد زیادی جشنواره برگزار می‌شود و مهمترین جشنواره یعنی جشنواره فیلم فجر، دیگر جشنواره های این شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تصمیم گرفتیم تا نام تهران را از این جشنواره حذف کنیم.

مسافرآستانه در پاسخ به خبرنگار مهر که با توجه به افزایش تولید سریال‌های شبکه نمایش خانگی، این بخش در جشنواره فیلم یاس دیده نمی‌شود، توضیح داد که کمیت سریال‌های شبکه نمایش خانگی در حدی نیست که بتوان بخش مجزایی برای این جشنواره در نظر گرفت به گونه‌ای که طی ۱۰ سال گذشته تنها ۶ سریال در شبکه نمایش خانگی تولید شده که تعدادی از آنها نیز به سرانجام نرسیده است.

دبیر سومین جشنواره فیلم یاس در پایان تاکید کرد: سومین جشنواره فیلم یاس ۱ تا ۶ مهرماه در استان مازندران برگزار می‌شود.

کد خبر 2873961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha