۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱

جلیلی در جمع شاعران جوان:

سلاح شاعران فرهیخته قدرت اصلی جمهوری اسلامی است

سلاح شاعران فرهیخته قدرت اصلی جمهوری اسلامی است

وحید جلیلی در جمع شاعران جوان کشور گفت: اگر دشمن سلاح های ما را محدود کند، سلاح شما شاعران فرهیخته قدرت جمهوری اسلامی خواهد بود و این محدود شدنی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، شب شعر حماسه گوهرشاد، شب گذشته با حضور جمعی از شعاری جوان کشور و اساتیدی مانند مرتضی امیری اسفندقه، محمدکاظم کاظمی، ناصر فیض، علی داوودی، علی محمد مودب، غلامرضا بکتاش در محل فرهنگسرای زیارت مشهد برگزار شد.

در این مراسم پس از شعرخوانی جمعی از شعرای کشور، وحید جلیلی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در سخنانی با اشاره به اینکه آفتابگردان های شهرستان ادب استثناهای شعر هستند، به موضوع واقعه کشتار مسجد گوهرشاد اشاره کرد و گفت: مظلومیت شهدای گوهر شاد در نزد مشهدی ها کماکان یک خاطره تلخ است و در جانشان باقی. آیت الله واعظ زاده از حاضران در آن روز تعداد شهدا را بیش از ۱۲۰۰ نفر اعلام کرده اند و در برخی اسناد دولت پهلوی شهدات ۶۰۰ نفر از مردم مورد تایید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ماجرای مسجد گوهرشاد یک سوگ مضحک است و نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ جهان بی نظیر است. این واقعه از سویی تراژدی است چون کسانی در آن شهید شدند که می خواستند از فرهنگ و هویت خود دفاع کنند و مضحکه است چون رضاخان می خواست با اجرای آن به زور سر نیزه و کشتار، ملت را آدم کند.

جلیلی افزود: رضاخان می گوید می خواهم زن را از عقب ماندگي نجات دهم و او را فرهیخته کنم اما برای اینکار دست به کشتار می زند، آن هم در مسجد و آن هم مسجد گوهرشاد. گوهرشادی که خود نماد زن فرهیخته ایرانی است؛ زنی از قوم تیمور که اسلام او را به یک انسان فرهیخته تبدیل می کند و حالا غرب می خواهد این تفکر را از جامعه حذف کند.

 معاون فرهنگی هنری شهرداری مشهد افزود: پندی قبل من در جمع هنرمندانی که از من می خواستند بگویم چه هنری را می پسندم گفتم من می خواهم هنر طبیعی داشته باشید. این هنر یعنی اینکه بعد از هشتاد سال اگر واقعه در هر کشوری بود الان یک موزه اثر هنری داشتیم. ولی ما کاری در این زمینه نکرده ایم و یک اثر تولید نشده است در حالی که برخی از هنرمندان در همان زمان برای این رفتار کف و سوت زدند. هنر طبیعی همان هنری است که این آثار را تولید می کند.

جلیل در پایان نیز گفت: از شما شاعران میخواهم نگذارید صدای مظلومان زنده به گور شده در این حادثه در تاریخ گم شود. خداوند در قرآن کریم از شما شاعران خواسته نگذارید تا صدای دادخواهان خاموش شود در حالی که مستکبران سکوت کرده اند. اگر دشمن سلاح های ما را محدود کند اما سلاح شما شاعران فرهیخته قدرت جمهوری اسلامی خواهد بود و این محدود شدنی نیست.

وی در پایان مژده داد که هر شاعری در کشور که برای این واقعه شعر بگوید و اثرش مورد تایید موسسه شهرستان ادب قرار بگیرد، یک سفر به مشهد مقدس با تمامی هزینه ها را هدیه دریافت خواهد کرد.

کد خبر 2876412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha