۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۲۱

مهر گزارش می‌دهد؛

رونق ورزش باستانی در خراسان شمالی/ زنگ هایی که به صدا در می آیند

رونق ورزش باستانی در خراسان شمالی/ زنگ هایی که به صدا در می آیند

بجنورد- چند سالی است که با توسعه زیرساخت های ورزش زورخانه ای در خراسان شمالی، این ورزش باستانی در استان رونق گرفته اما جذب جوانان و نسل‌های جدید، نیازمند همراهی و مساعدت بیشتر بخش دولتی و خصوصی است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: ورزش پهلوانی یا زورخانه ای یا باستانی قدیمی ترین ورزش بدن سازی جهان بوده که دارای حرکات ورزشی با اسباب و بی اسباب و آداب و رسوم خاصی است و از گذشته های دور با مرام و مسلک جوانمردی در بین ایرانیان رواج داشته است.

خوشبختانه این رشته ورزشی با قدمتی دیرینه جایگاه خود را در بین ورزشکاران خراسان شمالی پیدا کرده و روز به روز نیز بر موفقیت ها و شمار ورزشکاران آن در استان افزایش می یابد، موضوعی که سبب مسرت و امید ورزشکاران باستانی کار پیشکسوت خراسان شمالی شده است.

یکی از پیشکسوتان فعال در عرصه ورزش زورخانه ای خراسان شمالی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می کند: در سال های گذشته در خراسان شمالی زیرساخت های زورخانه مهیا نبود و ورزشکاران مجبور بودند خانه و یا مکانی را گرفته، گود زورخانه را در آن ایجاد کرده و به ورزش باستانی بپردازند اما خوشبختانه امروز ورزش زورخانه ای در استان زیرساخت های مناسبی دارد.

ورزش باستانی خراسان شمالی

رسول روغنی با اشاره به خاطرات کودکی خود از ورزش زورخانه ای می گوید: در سال های دور زورخانه ای در محل زندگی مان واقع در کوچه تاتاری بجنورد بود که بچه ها را برای ورزش به آن راه نمی دادند که این موضوع موجب شد زورخانه ای را در خانه فردی به نام مظفر راه بیندازیم و کودکان ۱۰ الی ۱۲ ساله برای برگزاری ورزش زورخانه ای به این محل بیایند که این زورخانه بعدها به زورخانه چاقاله(کلمه ای ترکی به معنای کودکان) معروف شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ورزش زورخانه ای نسبت به گذشته از لحاظ تعداد زورخانه و محیط ورزشی رونق بیشتری در استان پیدا کرده است، می افزاید: مهمترین گام برای جذب نوجوانان و جوانان به این ورزش که ریشه درسنت و مذهب ما دارد، تشویق و برخورد خوب ورزشی است.

روغنی می گوید: کسانی که مسئولیت ورزش باستانی را قبول می کنند باید مردم دار باشند و مرام و مسلک معلم و شاگردی در بین تازه کارها و پیشکسوتان رعایت شود.

میراثی ماندگار با آیین جوانمردی و بخشندگی

یکی دیگر از پیشکسوتان ورزش باستانی در خراسان شمالی نیز اظهار می کند: حرکات گوناگون در ورزش زورخانه ای نظیر سنگ اندازی، چرخ زدن، میل بازی، شنو رفتن و نرمش و میل گرفتن و ابزار مورد نیاز برای ایجاد این حرکات ریشه در فنون و ابزار رزم باستانی دارد.

جلیل اخوان ادامه می دهد: یکی از رسومی که در ورزش زورخانه ای وجود دارد کمک به نیامندان است که بر اساس مواردی که پیش می آید مراسم گلریزان در زورخانه ها برای مشکل گشایی نیازمندان برگزار می شود.

وی می گوید: برای ترویج فرهنگ پهلوانی در بین نوجوانان و جوانان لازم است مسئولان موقعیتی را فراهم کنند تا هر فرد بتواند در فضای ورزش زورخانه ای قرار گرفته و به این ورزش مشغول شود.

کسانی که مسئولیت ورزش باستانی را قبول می کنند باید مردم دار باشند و مرام و مسلک معلم و شاگردی در بین تازه کارها و پیشکسوتان رعایت شود

اخوان با اشاره به شهریه ای که در ورزش باستانی از افراد شرکت کننده گرفته می شود، می افزاید: انتظار داریم اداره کل ورزش و جوانان این شهریه را تقبل کند تا جوانان به سوی ورزش باستانی که پرورش دهنده جسم و روح است سوق پیدا کنند.

از نوای مرشد تا زنگ و ضرب باستانی

یکی دیگر از پیشکسوتان عرصه ورزش زورخانه ای خراسان شمالی به عنوان مرشد زورخانه در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: ورزشکاران هماهنگ با نوع ضرب و اشعار مرشد زورخانه حرکات ورزشی را انجام می دهند.

مرتضی آذری نیا با اشاره به اینکه ورزش زورخانه ای بدون ضرب و زنگ معنا ندارد، ادامه می دهد: آداب و سنت ورزش زورخانه ای که برگفته ازخلق و خوی پیشوای اول شیعیان و جوانمردان است با اشعاری مذهبی و حماسی در ردیف های آوازی خاص توسط مرشد خوانده می شود.

وی بیان می کند: هنگامی که پیشکسوت یا بزرگی وارد زورخانه می شود زنگ مرشد هم به نشانه احترام زده می شود.

آذری نیا می گوید: در گذشته ورزشکاران و مرشدان بر اساس میزان تجربه رتبه بندی می شدند که به مرشدان رتبه هایی همچون خوش پنجه و خوش نوا گفته می شد اما در حال حاضر رتبه بندی توسط هیاتی خاص صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه یک مرشد باید دارای صدایی مناسب بوده و در عین حال از اشعار، ردیف ها و ضرب های ورزش زورخانه ای نیز آگاه باشد، می افزاید: در راستای اعطای حکم مرشدی و افزایش توانمندی آنها، هر چند وقت یک بار دوره ای آموزشی برای گرفتن حکم مرشدی در شهرستان های مختلف کشور برگزار می شود.

آذری نیا ادامه می دهد: عامل اصلی و هدایتگر ورزشکاران باستانی در ورزش زورخانه ای ضرب بوده اما مرشدان خراسان شمالی در داشتن ضرب و پوست مورد نیاز برای آن دچار کمبود هستند.

ورزش باستانی خراسان شمالی

وی با توضیح اینکه ضرب زورخانه ای از دسته سازهای کوبه ای پوستی بوده که بدنه آن از جنس سفال است، می افزاید: برای تهیه ضرب به استان هایی که سفال گری و دباغی پوست داند سفارش می دهیم که گاهی مواقع برخی ضرب ها به دلیل جنس سفالی شان در بین راه شکسته شوند.

ورزش زورخانه ای خراسان شمالی کمبود تجهیزات دارد

سرپرست هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه ای خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می کند: از ابتدای سال جاری تاکنون به این هیئت ورزشی تنها ۱۰ میلیون ریال اعتبار داده شده ست.

برات ضیغمی با اشاره به اینکه هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه ای استان دارای ۳۰۰ عضو فعال است، می گوید: کمبود تجهیزات ورزش زورخانه ای و اسپانسر از مهمترین نیازهای این ورزش باستانی است.

عامل اصلی و هدایتگر ورزشکاران باستانی در ورزش زورخانه ای ضرب بوده اما مرشدان خراسان شمالی در داشتن ضرب و پوست مورد نیاز برای آن دچار کمبود هستند

وی ادامه می دهد: در حال حاضر پنج شهرستان بجنورد، اسفراین، شیروان، گرمه، جاجرم و فاروج دارای زورخانه هستند اما زورخانه فاروج به دلیل نبود تجهیزات ورزشی فعال نیست.

برای رفع کمبودهای ورزش باستانی منتظر جواب فدراسیون هستیم

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اذعان به مشکلات و کمبودهای ورزش زورخانه ای در استان، اظهار می کند: برای رفع کمبود تجهیزات ورزش باستانی خراسان شمالی،   این اداره کل با فدراسیون مربوط رایزنی های گسترده ای داشته است.

امین رشید لمیر ادامه می دهد: کسب نتیجه مطلوب از رایزنی های مزبور برای رفع کمبود تجهیزات ورزش باستانی استان، بستگی به همت مسئولان فداسیون دارد.

وی با بیان این که هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه ای خراسان شمالی می بایست تا آن زمان از توان بخش خصوصی بهره بیشتری ببرد، می گوید: جذب اسپانسر برای حمایت از هر ورزشی جزء قوانین هیات ورزشی بوده و به اداره کل ورزش و جوانان مربوط نیست.

کد خبر 2877277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha