۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۰

حداقل حق آبه مورد نیاز بختگان ۲۵۰ میلیون مترمکعب است

حداقل حق آبه مورد نیاز بختگان ۲۵۰ میلیون مترمکعب است

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: مطابق شرایط کنونی و شدت خشکسالی، احیای بختگان نیاز به تخصیص حداقل ۲۵۰ میلیون مترمکعب حق آبه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه تالاب بین المللی بختگان از جمله تالاب های در معرض تهدید کشور است، گفت: اتخاذ سیاست های نادرست در زمینه مدیریت آب حوضه منجر به زوال این اکوسیستم ارزشمند و به تبع آن مواجه شدن معاش جوامع انسانی حاشیه تالاب با تهدید شده است.

افزایش بیش از ۸.۳ برابر سطح زیر کشت حاشیه تالاب بختگان طی پنج دهه

ولوی افزود: افزایش سطح زیر کشت و مصرف آب در بخش کشاورزی حاشیه تالاب بختگان طی پنج دهه به بیش از ۸.۳ برابر، بدون توجه به پتانسیل منطقه به همراه خشکسالی چند سال اخیر، منجر به خشک شدن زیست بوم ارزشمند استان شده که تبعات آن دامنگیر مسایل اجتماعی و اقتصادی استان نیز شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه میانگین بلند مدت حجم ورودی آب به تالاب بختگان ۷۲۸ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۴۲۸ میلیون مترمکعب از رودخانه های کر و سیوند و ۳۰۰ میلیون متر مکعب از حوضه بلافصل دریاچه تامین می شود، اظهار کرد: این در حالی است که برداشت از آب های زیرزمینی در این حوضه ۳۱۰۰ میلیون مترمکعب است و حجم ذخیره سدها نیز ۱۵۹۰ میلیارد مترمکعب است.

وی ضمن یادآوری این موضوع که حجم سدهای احداثی تقریبا برابر آورد سالانه رودخانه های کر و سیوند است، خاطرنشان کرد: حتی در شرایط معمول و بدون بروز خشکسالی هم در صورت آبگیری این سطوح، آبی به بختگان نخواهد رسید.

ضرورت اصلاح الگوی کشت و آبیاری در فارس

ولوی با ابراز تاسف از عدم تغییر محسوس در سیاست های کشاورزی و آبیاری استان همچون افزایش سطح زیر کشت، استفاده از روش های سنتی در کشاورزی و آبیاری، مصرف بی رویه منابع آب زیرزمینی و استفاده از الگوی کشت پر مصرف و کم بازده، اصلاح این سیاست ها را با توجه به شرایط آبی استان ضروری دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: خشکسالی سال های اخیر منجر به آن شد که حتی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آبی که در شرایط عادی به تالاب بختگان وارد می شد نیز با کاهشی شدید مواجه شود.

حداقل حق آبه مورد نیاز بختگان ۲۵۰ میلیون مترمکعب است

وی اشاره ای هم به سابقه پیگیری های محیط زیست استان برای تخصیص حق آبه بختگان از سد درودزن داشت و گفت: بنا به پیگیری های صورت گرفته میزان ۲۰ و ۵۰ میلیون متر مکعب حق آبه به بختگان تخصیص داده شد که این میزان به هیچ عنوان کافی نیست و بر طبق شرایط کنونی و شدت خشکسالی، احیای بختگان نیاز به تخصیص حداقل ۲۵۰ میلیون مترمکعب حق آبه دارد.

ولوی مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز، استفاده از محصولات با نیاز آبی کمتر و استفاده از روش های آبیاری نوین، کاهش سطح زیر کشت و تغییر الگوی کشت استان را از جمله ضرورت های احیاء تالاب برشمرد و گفت: به رغم همه محدودیت ها، محیط زیست استان تلاش کرده تا با انجام اقداماتی همچون پیگیری تخصیص حق آبه تالاب، تثبیت مرزها و حدود مستثنیات و همچنین لایروبی کانال های چشمه ها و ورودی تالاب ها گام هایی برای احیای این اکوسیستم ارزشمند بردارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس انجام فعالیت های آگاهی رسانی که نتیجه آن تخصیص ۲۵ میلیارد ریال از سوی دولت در سال جاری برای احیای تالاب بختگان بوده است را از دیگر اقدامات محیط زیست استان دانست و اظهار کرد: این بودجه صرف انجام مطالعه جامع حوزه و ارائه راه حل ها و اقدامات اولیه در این زمینه از جمله شکل گیری ستاد احیاء تالاب های این حوزه و کارگاه های آموزشی، تشویقی و ارشادی خواهد شد.
 

کد خبر 2886403

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha