۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۴۳

متن و حاشیه جشنواره مولودی خوانی؛

جشنواره «مولودی خوانی رضوی» در پایتخت دف ایران رتبه اول نداشت

جشنواره «مولودی خوانی رضوی» در پایتخت دف ایران رتبه اول نداشت

سنندج- اختتامیه جشنواره مولودی خوانی رضوی با اعلام نفرات برتر به کار خود پایان داد ولی عدم انتخاب رتبه نخست در بخش گروه های مولودی خوانی موجب اعتراض شرکت کنندگان در این جشنواره شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره مولودی خوانی رضوی با عنوان «هه تاو»  با شرکت ۱۷ گروه مولودی خوان و ۸ منقبت خوان از صبح روزگذشته در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج آغاز و ظهر امروز با معرفی گروه ها و نفرات برتر به کار خود پایان داد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره سه گروه مولودی خوانی به اجرای برنامه پرداختند و در چند بخش هم از برگزار کنندگان جشنواره، مبلغان و مروجان سیره رضوی و گروه های برتر از نگاه مردمی تجلیل به عمل آمد.

جایزه گروه برتر از نگاه مردمی از میان ۱۷ گروه به گروه آوالان از سنندج که ۶۸ درصد آرای مردمی را به خود اختصاص داده بود تقدیم شد و گروه ستاره سپهر اصفهان هم که ۶۲ درصد آراء مردمی را کسب کرده بود تقدیرشد.

از میان ۸ منقبت خوان شرکت کننده در این جشنواره هم جایزه ویژه از نگاه مردم به لقمان معزی که ۵۹ درصد آرای مردمی را کسب کرده بود، اعطا شد و از مختار زندسلیمی هم که ۵۸ درصد آرای مردمی به او اختصاص داده شده بود هم تقدیر شد.

از میان مبلغان سیره رضوی هم در هشت حوزه از ۹ نفر با اهدای لوح های تقدیری تجلیل شد، در حوزه پیشکسوتان هنر اتاق فکر جشنواره مولودی خوانی رضوی از زندیادان خلیفه کریم صفوتی و میرزا آغه غوثی تجلیل کرد.

از تکیه شیخ محمدهادی هاشمی واقع در روستای دولاب از توابع سنندج که در طول یک سال گذشته توانسته بودند جایگاه مولودی خوانی را به شکل ملموس تری نشان دهند، هم تجلیل شد.

در حوزه موسیقی عرفانی نیز از سیدمحمد زاهد ابراهیمی، در حوزه پژوهش از حمیدرضا گوشبر که پایان نامه خود رابه موضوع سماع و موسیقی آیینی عرفانی کردستان در دانشکده هنردانشگاه اصفهان اختصاص داده بود، با اهدای لوح تقدیری تجلیل به عمل آمد.

در حوزه هنرهای تصویری نیز از هنرمند عکاس بیجاری جمشید فرجوندفردا و در حوزه هنرهای تجسمی مشترکا از عثمان نیک منش مسئول انجمن هنرهای نمایشی کردستان و آرش رضایی و مهوش علیپور از مشهد به دلیل طراحی و نصب سازه فلزی پرنده نقاره چی در جوار مرقد مطهر امام رضا(ع) تجلیل شد.

جایزه ویژه هیئت داوران شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی دو میلون ریالی به دو نوجوان گروه مولودی خوانی نور از دهگلان محمد ویسیان و احسان کریمی و محمد مرادی از گروه مولودی خوانی درویش تقدیم شد.

در بخش منقبت خوانی با رای هیئت داوران محمد مهدی روحی از همدان رتبه سوم، لقمان معزی از سنندج رتبه دوم و مختار زندسلیمی هم از سنندج رتبه اول را کسب کردند.

جوایز رتبه های سوم تا اول بخش منقبت خوانی شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدیه نقدی ۴ میلیون ریالی، ۶ میلیون ریالی و ۸ میلیون ریالی بود.

در بخش گروه های مولودی خوانی از میان ۱۷ گروه شرکت کننده از هشت گروه برتر تجلیل شد.

با رای هیئت داوران گروه اوتاد از اصفهان به سرپرستی مهدی مطهری پور رتبه هشتم این بخش را به خود اختصاص داد و لوح تقدیر و ۵ میلیون ریال به آنها اعطا شد.

گروه دف نوازان سماع به سرپرستی یونس تارود از تبریز با رای هیئت داوران رتبه هفتم را کسب کردند که به این گروه نیز لوح تقدیر و ۵ میلیون ریال هدیه نقدی اهدا شد.

گروه های ستاره سپهر از اصفهان به سرپرستی غلامرضا واهب، آوای آوالان به سرپرستی سهراب زراری از سنندج و گروه حزین از سقز به سرپرستی وریا فرجی به ترتیب رتبه های ششم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.

رتبه سوم این بخش با رای هیئت داوران به گروه ناله دف از سنندج به سرپرستی وریا عارفی اعطا شد و جایزه این رتبه هم لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدیه نقدی ۱۰ میلیون ریالی بود.

گروه مولودی خوانی آوای حزین از سقز به سرپرستی بهنام حجازی و گروه مولودی خوانی نوای رحمت به سرپرستی مسعود مرادی از سنندج مشترکا رتبه دوم را از آن خود کردند.

هیئت داوران در این دوره از جشنواره هیچ گروهی را شایسته احراز رتبه اول تشخیص نداد.  که این مسئله منجر به اعتراض گروه های شرکت کننده دراین جشنواره شد که چرا هر جشنواره ای در خصوص مولودی خوانی و دف نوازی در استان برگزار می شود رتبه اول ندارد و از داوران خواستند در این خصوص توضیح دهند.

سرپرست گروهی هم که رتبه چهارم را کسب کرده بود زمانی که به پشت تریبون رفت با اشاره به اینکه در جشنواره های زیادی شرکت کرده و این بار حقشان ضایع شده، قسم یاد کرد که دیگر در هیچ جشنواره ای شرکت نکند.

سرپرست یکی از گروه هایی هم که رتبه دوم این جشنواره را کسب کرده بودند به پشت تریبون رفت و گفت: هرچند با نیت کسب مقام و رتبه در این جشنواره شرکت نکردیم ولی برایمان جای سوال دارد که چرا در این جشنواره نیز هم چون سایر جشنواره ها در این رابطه هیچ گروهی شایسته رتبه اول از سوی هیئت داوران معرفی نمی شود.

که یکی از داوران در پاسخ به این فرد معترض تنها به بیان این جمله که کسی تا نان نخواهد نمی رود به نانوایی اکتفا کرد.

در پایان جشنواره این داور به میان خبرنگاران آمد و اظهارداشت:  سقف امتیازات ۱۰۰ بود که آخرین امتیاز کسب شده توسط گروه های شرکت کننده ۷۵ بود.

منصور مرادی با بیان اینکه حقی از کسی در این جشنواره ضایع نشده است، بیان کرد: گروه های مولودی خوانی قوی و توانمند زیادی در کردستان فعالیت می کنند که متاسفانه در این جشنواره شرکت نکردند.

کد خبر 2894243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha