۴ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۲۸

مهر گزارش می‌دهد؛

کاسبی با احساس مردم/ صف دعانویسی از تهران تا امارات

کاسبی با احساس مردم/ صف دعانویسی از تهران تا امارات

اصفهان- سوء‌استفاده از احساسات و اعتقادات برخی مردم باعث شده تا تعدادی از افراد با لقب رمال و دعانویس از این محل با احساس مردم کاسبی راه انداخته و پول‌های کلانی به جیب بزنند.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: از قدیم افراد سودجو در قالب دعانویسی و ارتباط با عالم پنهان و یا ارتباط با ماوراء و اجنه از احساسات مردم سوءاستفاده و جیب خود را از اموال مردم انباشته می‌کرد‌ند اما شاید به نظر نرسد که در دنیای امروز نیز که هر روز ذهن عجیب آدمی هزاران نکته علمی را کشف می‌کند هنوز هم انسانها تحت تاثیر چنین ادعاهایی، در حالی از جیب خود برای پرکردن جیب رمال ها و دعانویس‌ها هزینه می کنند که شاید این پول بخش مهمی از مایحتاج روزمره آنها را تشکیل می‌دهد.

در این راستا در نزدیک شهر داران فردی به امر دعانویسی اشتغال دارد که شاید کمترین سوادی در این ارتباط ندارد اما روزهای هفته در منزل وی از افرادی که برای رفع مشکل خود به وی مراجعه کرده‌ا‌ند‌ انباشته است.

وارد خانه وی که می‌شویم با مکانی مخروبه و پر از زباله روبرو می‌شویم که این پیام را به ذهن مخابره می‌کند که اگر این منزل محلی برای دعاکردن به منظور برآوردن حاجات است، چرا کوچک‌ترین تاثیری در احوالات ساکنان این خانه نداشته است.

یکی از مراجعان این فرد دعانویس می گوید: برای دادن دعا به من ۲۵ هزارتومان درخواست کرد اما من تنها ۱۸ هزار تومان داشتم که وی به من گفت اگر ۲۵ هزار تومان ندهم دعایی که می‌نویسد تاثیری نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌تواند حرف مردی که مدعی است دعایش با ۲۵ هزار تومان برآورده می‌شود را باور کند، گفت: حرف وی را باور می‌کنم، باید هرجور شده ۲۵ هزار تومان پیدا کنم.

اما در این میان افرادی هستند که به عقیده آنها دعای این رمال هیچ گونه تاثیری در برآورده شدن حاجاتشان نداشته است.

یکی از افراد این محل در گفتگو با من می گوید: یکی از گاوهای گران‌قیمت من شیردهی نداشت و با توجه به توصیه‌های اهالی محل به این شخص برای رفع مشکلم مراجعه کردم؛ وی دعایی برای من نوشت و گفت نباید آن را باز کنم وگرنه تاثیر دعایش باطل می شود و از من خواست چندماه دیگر نیز برای  گرفتن دعایی دیگر مراجعه کنم.

وی افزود: زمانی که پس از چندماه متوجه عدم تاثیر دعای این فرد شدم دل به دریا زده و آن را گشودم و با تعجب متوجه مطلبی بسیار نامربوط در این کاغذ با عنوان «اگه شیر داد بدوشش، اگه نداد بفروشش» شدم که تا مدتی قادر به صحبت نبودم؛ البته این را هم بگویم که خط کاغذ بسیار ناخوانا بود و من بسیار به سختی توانستم آن را مشاهده کنم اما بلافاصله کاغذ را دور انداختم.

یکی دیگر از افرادی که در این محل از فرد رمال مذکور شاکی است، می‌گوید: دعاهای این فرد تاثیری ندارد اما وی از طریق این کار روزی حداقل ۵ تا ۶ میلیون درآمد دارد و حتی خودروهایی از امارات متحده عربی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز به این مکان می‌آیند.

وی گفت: تنها یک نمونه از ادعاهای وی را بیان می‌کنم که فردی برای مداوای گاوی که تنها از یک طرف علف‌ها تغذیه می‌کرده است به نزد وی آمد و پس از دعاهای بی اثر سید با مراجعه به دامپزشک متوجه شد گاو مذکور یک چشمش کور بوده است؛ به همین سادگی!

این فرد تاکید کرد: البته دادستانی به عنوان مدعی‌العموم دو بار برای برچیدن بساط وی وارد عمل شده است اما به دلیل حمایت های ناشی از ناآگاهی مردم موفق به اقدام عملی نشده است.

وی اضافه کرد: در واقع این فرد با سوء استفاده از اعتقادات مردم کاغذی را به آنها تحویل و سفارش به عدم بازکردن آن می‌دهد که هیچ دعایی در آن نیست.

جادوگرانی که اخلال می آفرینند

‌در این ارتباط حجت الاسلام حسن بابایی مسئول تشکل های دینی اداره تبلیغات اسلامی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: رمال‌ها و افرادی که سر کتاب باز می کنند بر دو نوع هستند؛ برخی رسما تحت عنوان رمالی و جادوگری فعالیت می کنند که سازمان تبلیغات با آنها برخورد جدی انجام می‌دهد.

وی افزود: بر این اساس با برخی از این افراد با عنوان اعتقادی سازمان تبلیغات برخود می‌کند و برخی نیز با عنوان اخلالگر در امنیت جامعه تحت پیگرد نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی قرار می‌گیرند.

مسئول تشکل های دینی اداره تبلیغات اسلامی بیان داشت: دسته دیگر از این افراد نیز با عنوان رمالی فعالیت نمی‌کنند بلکه در قالب مراسم مذهبی و دعا به کار رمالی و دعانویسی می‌پردازند.

وی با اشاره به نمونه بارز این موضوع تاکید کرد: ما در دین مبین اسلام مراسمی تحت عنوان ختم سوره یاسین و یا انعام نداریم و گرچه این امر به خودی خود مشکلی ندارد اما گاه برخی افراد در قالب این گونه مراسم‌ به رمالی یا دادن دعا به مردم می‌پردازند که امکان برخورد رسمی با این موارد وجود ندارد و برخورد با آن تنها نیازمند ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی است.

حجت‌الاسلام بابایی تاکید کرد: البته اگر مردم از این افراد با ارائه مستندات شکایت کنند که در قالب دعانویسی و یا رمالی و جادوگری جیب مردم را خالی و با اقدام به کلاه‌برداری به امنیت جامعه خلل وارد می‌کنند دستگاه‌های امنیتی وارد عمل شده و با آنها برخورد قضایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمونه بارز این مورد برخورد دستگاه قضایی با حلقه عرفان بود، اضافه کرد: فرد موردنظر مدعی انرژی درمانی با آیات قرآن بود که همانگونه که شاهد بودیم برخورد جدی با سرکرده این حلقه انجام شد و آغاز پیگیری این مسئله نیز تنها با شکایت یک نفر انجام شد.

مردم بدون نگرانی از افراد دعانویس و سودجو شکایت کنند

مسئول تشکل های دینی اداره تبلیغات اسلامی تصریح کرد: مردم اگر هرگونه موردی از دعانویسی یا رمالی سراغ دارند می‌توانند بدون نگرانی با ارائه مستندات از این عملکرد افراد و با نوشتن نامه به اداره تبلیغات اسلامی شکایت کنند و حتی نیازی به حضور آنها در دادگاه و اعلام نام نیز نیست.

وی اضافه کرد: بدین شکل پس از ایجاد پرونده در دستگاه قضایی برای فرد موردنظر یک یا دو هفته تحقیق میدانی توسط نیروهای اطلاعات انجام می شود و در صورت اثبات این امر بساط این افراد جمع می شود همانطور که با شکایت یک نفر حلقه فانوس در شهرهای اصفهان، نجف آباد، خمینی شهر نیز برچیده شد.

حجت الاسلام بابایی با اشاره به اینکه ما در دین اسلام علمی به نام رمل و جفر داریم وحتی کتاب های آن نیز در دسترس است، ابراز داشت: این علم در اختیار افراد عالم دینی است اما به طور معمول برخی افراد بی سواد در حال کلاه‌برداری با ادعای داشتن این علم در جامعه هستند و حتی ممکن است به جای رفع مشکل فرد برای آنها مشکلات جدیدی ایجاد شود.

سحر و جادو در اسلام حرام و مراجعه به افراد مدعی صحیح نیست

وی بیان داشت: نه تنها این علم بلکه هرگونه علمی که با آن کلاهبرداری و اخلال در جامعه انجام شود پیگیری قانونی دارد و با آن برخورد جدی انجام می شود ضمن اینکه سحر و جادو در اسلام حرام است و بر این اساس توسل جستن به افرادی که مدعی این امر هستند نیز صحیح نیست.

مسئول تشکل‌های دینی اداره تبلیغات اسلامی اضافه کرد: این افراد به طور معمول اطلاعیه تبلیغی در ارتباط با فعالیت خود صادر نمی‌کنند بلکه این خود مردم هستند که با ناآگاهی به این افراد مراجعه و حتی برای آنها تبلیغ می‌کنند.

وی اضافه کرد: بر این اساس لازم است متولیان امر به آگاهسازی مردم در این زمینه بیشتر اقدام کنند که به جای توسل به این امور به خدای بزرگ توکل کنند و ائمه‌اطهار را در پیشگاه خداوند شفیع قرار دهند.

حجت الاسلام بابایی تاکید کرد: در دین اسلام داریم که هر فرد هنگام خارج شدن از خانه برای در امان ماندن از شر و بدی سوره‌های معروف به چهارقل به ویژه سوره‌های ناس و فلق را بخواند و صدقه بدهد که این کار بلاهایی همچون چشم زخم را برطرف می کند.

با رمال ها برخورد می کنیم

همچنین سرهنگ غلامرضا شهریاری رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در دو حالت برخورد با افراد رمال با نیروی انتظامی است یکی اینکه افراد رمال دارای شاکی بوده و یا کار خود را به اندازه ای گسترش داده باشند که از نظر قانونی کار آنها جرم محسوب شود.

وی با هشدار به مردم در ارتباط به اینکه تحت تاثیر جوسازی‌های این افراد قرار نگیرند، بیان داشت: این افراد بدون سواد و اطلاعات کافی از ناآگاهی مردم استفاده کرده و در اغلب موارد حقوق آنها در سطح یا بسیار بالاتر از یک پزشک است به گونه‌ای که حق ویزیت دریافت و درست همانند پزشکی که برای بررسی وضعیت بیمار خود از وی درخواست مراجعه مجدد دارد این افراد نیز به مراجعان می گویند که یک یا چندماه دیگر مراجعه کنند تا دعای جدیدی دریافت کنند و از این طریق پول کلانی به جیب می زنند.

مردم اطلاعات خود از افراد رمال و دعانویس را به پلیس گزارش کنند

رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه مردم باید اطلاعات و آگاهی‌های خود را در این ارتباط افزایش دهند، ابراز داشت: از مردم این درخواست را داریم که در صورت مشاهده این افراد با ارائه مستندات به پلیس از وی شکایت کنند و نیروی انتظامی با تحقیق جامع محلی و تهیه گزارش مستند کامل، پرونده این افراد را به دادگاه ارجاع می‌دهد.

سرهنگ شهریاری ابراز داشت: رسانه‌ها نیز باید ذهنیت مردم را نسبت به این امور روشن و نسبت به آگاهسازی افراد جامعه و سوق دادن آنها به سمت دین برای رفع مشکلات خود اقدام کنند.

خبرنگار: فاطمه کازرونی

کد خبر 2894644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha