۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۴۲

در گفتگو با مهر مطرح شد:

امام جواد(ع) تجسم علم الهی و مظهر جود و بخشش بود

امام جواد(ع) تجسم علم الهی و مظهر جود و بخشش بود

قم - مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه گفت: امام جواد(ع) تجسم علم الهی و مظهر جود و بخشش بود و به همین دلیل هم پیوسته موجب رشک و حسادت عالمان بزرگ دربار مأمون قرار داشت.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: آگاهی‌های تاریخی درباره زندگی امام جواد(ع) چندان گسترده نیست؛ زیرا افزون بر آن‌که محدودیت‌های سیاسی همواره مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان معصوم(ع) می‌گردید، تقیه و شیوه‌های پنهانی مبارزه که برای حفظ امام و شیعیان از فشار حاکمیت بود، عامل مؤثری در عدم نقل اخبار در منابع تاریخی است. افزون بر آن، زندگی امام جواد(ع) چندان طولانی نبوده است که اخبار فراوانی هم از آن در دسترس ما قرار گیرد.

پیشوای نهم، امام جواد(ع) از نظر جود و سخاوت در مرتبه‌ای قرار داشتند که این صفت از ویژگی‌های آن حضرت قرار گرفت و به جوادالائمه ملقب شدند.

امام جواد(ع) همانند دیگر امامان معصوم(ع) دارای کمالات علمی و اندیشه‌های سیاسی در مرتبه اعلی است که بعد از شهادت پدر بزرگوارشان، در کودکی، امامت و رهبری شیعیان را به عهده گرفتند و به‌رغم مشکلات حاد جامعه مسلمین نقش شایسته‌ای در راه گسترش دانش و فرهنگ حیات بخش اسلام ایفا نمودند و به قول مشهور روز آخر ذی‌القعده سال ۲۲۰ در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند.

برگزاری جلسات مناظره علمی برای محکوم کردن امام جواد(ع)

حجت الاسلام امیر جهانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه دستگاه‌های حکومتی در دوران امامت ائمه(ع) برای تحت‌الشعاع قرار دادن جایگاه علمی ائمه(ع) هر کاری می‌کردند، اظهار کرد: هجمه علمی در دوره امام جواد(ع) نیز ادامه داشت؛ یعنی موج عظیم و پرقدرت دستگاه حاکمیت تمام تلاشش را برای خدشه‌دار کردن جایگاه امام جواد(ع) در میان مردم به کار می‌گرفت.

وی ادامه داد: دستگاه حاکمیت در زمان امام جواد(ع) با برگزاری جلسات مناظره به دنبال مغلوب کردن ایشان بود؛ اما غافل از اینکه با این جلسات جایگاه علمی امام جواد(ع) در میان مردم روزبه‌روز تثبیت می‌شد، زیرا ایشان به‌خوبی به سئوالات پاسخ می‌دادند.

شهادت امام جواد(ع)

امام جواد(ع) و اتصال محکم با علم لایزال الهی

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: امام رضا(ع) دیر دارای فرزند شدند و به همین دلیل نیز مورد سرزنش مخالفین بودند تا جایی که وقتی امام جواد(ع) متولد شد ایشان را متهم کردند که این فرزند امام رضا(ع) نیست و برای همین کار چهره شناسانی را در دستگاه حکومتی آوردند که تشخیص دادند امام جواد(ع) پسر امام رضا(ع) است.

بعد از امام رضا(ع) دستگاه حکومتی با حیله‌های مختلف به دنبال سرکوب کردن امام جواد(ع) بود، اما ایشان با وجود سن کم از عهده تمامی حیله‌های اینان برمی‌آمدند؛ زیرا علم ائمه(ع) مربوط به حجیت خداوند است و اتصال محکمی با علم لایزال الهی داشتند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بعد از امام رضا(ع) دستگاه حکومتی با حیله‌های مختلف به دنبال سرکوب کردن امام جواد(ع) بود، اما ایشان با وجود سن کم از عهده تمامی حیله‌های اینان برمی‌آمد؛ زیرا علم ائمه(ع) مربوط به حجیت خداوند است و اتصال محکمی با علم لایزال الهی داشتند.

وی تصریح کرد: باوجود اینکه سن امام جواد(ع) کم بود اما دوره امامت ایشان کوتاه نبود و موقعیت اجتماعی والایی داشتند و به همین خاطر در سن جوانی نقشه شهادت ایشان را کشیدند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: با تدابیر امام رضا(ع) و بعد از ایشان امام جواد(ع) شیعیان از فرقه سازی رهایی پیدا کردند و دیگر انشقاق فرقه‌ای در میان شیعیان وجود نداشت.

حجت الاسلام جهانی اضافه کرد: امام جواد(ع) آنقدر عرصه را بر دستگاه حاکمیت زمانش تنگ کردند که بعد از ایشان برای دو امام بعدی تصمیم گرفتند که آنان را در زندان نگه دارند.

امامت امام جواد(ع) با سن کم یک کرامت بود

حجت الاسلام سید محمد واعظ موسوی نیز در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بنا بر آنچه در تاریخ آمده است، امام جواد(ع) در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند. لذا کوتاه بودن عمر حضرت جواد(ع) یکی از دلایلی است که می‌توانیم بگوییم که امام جواد(ع) نسبت به دیگر ائمه(ع) که از عمر بیشتری برخورد بودند، کمتر در بین مردم مطرح شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: اینکه امامت به قدرت الهی به یک نوجوان هشت ساله که هنوز به سن بلوغ نرسیده است منتقل شد یک کرامت مهم بود؛ آن‌چنان‌که پیش از این، نبوت به حضرت عیسی(ع) در نوزادی داده شده بود.

وی ادامه داد: امام جواد(ع) علی‌رغم مخالفت‌های بسیار و شبهات فراوان به خاطر کم سن و سال بودنشان، با برخورداری از علم بی‌نهایت الهی از عهده پاسخگویی به این شبهات و مناظرات برمی‌آمدند و همه را به طریق علمی اغنا و سرکوب می‌کردند تا حقانیت امامتش را اثبات کنند.

حجت الاسلام واعظ موسوی افزود: بدخواهان و دشمنان اهل بیت(ع) برای سرکوب کردن امام جواد(ع) سن کم ایشان را بهانه قرار داده بودند؛ اما امام جواد(ع) با حضور در مجالس علمی نشان دادند که رهبری دینی منوط به سن و سال نیست.

شهادت امام جواد(ع)

امام جواد(ع) و روشنگری‌های علمی در میان مردم

وی با بیان اینکه امام جواد(ع) با روشنگری‌هایش در میان مردم مهر بطلان بر ادعاهای حاکمان زمان کشیدند، تصریح کرد: امام جواد(ع) را در سن ۲۵ سالگی به شهادت رساندند زیرا ایشان مانع رسیدن دستگاه حکومتی به خواهش‌های نفسانی‌شان بود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: همه آحاد جامعه اسلامی و بخصوص جوانان باید امام جواد(ع) را به‌عنوان اسوه و الگوی خویش انتخاب کنند تا در دنیا و آخرت رستگار شوند.

امام جواد(ع) اهل جود و بخشش بسیار بودند

حجت الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: امام جواد(ع) در سن کم به امامت رسیدند و تا سن ۲۵ سالگی امامت ایشان ادامه داشت و جوان‌ترین امام بودند.

وی ادامه داد: امام جواد(ع) اهل جود و بخشش بودند و افرادی که به ایشان مراجعه می‌کردند نیازمندی‌های مالی و مشکلاتشان را برطرف می‌کردند و هم‌چنین امام(ع) در مقام رفع نیازمندی‌های علمی و فکری مردم نیز برمی‌آمدند.

امام جواد(ع) الگوی فکری و علمی جوانان امروز

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: با وجود اینکه در سنین کودکی بودند اما توانایی مقابله با آن حضرت را نداشتند و امروزه باید جوانان و جامعه امام جواد(ع) را به‌عنوان الگوی فکری شناسایی بکنند.

امام جواد(ع) اهل جود و بخشش بودند و افرادی که به ایشان مراجعه می‌کردند نیازمندی‌های مالی و مشکلاتشان را برطرف می‌کردند و هم‌چنین امام(ع) در مقام رفع نیازمندی‌های علمی و فکری مردم نیز برمی‌آمدند

حجت الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به اینکه جایگاه علمی امام جواد(ع) سبب شد که معتصم دست به قتل امام(ع) بزند، عنوان کرد: امام جواد(ع) در کودکی از نظر علمی درخشیدند پیروانی داشتند، عباسیان و درباریان سعی می‌کردند چهره امام جواد(ع) را زیر سئوال ببرند.

وی تصریح کرد: در تاریخ آمده بعد آر اینکه مأمون خلیفه عباسی، امام رضا(ع) را به شهادت رساند و امام جواد(ع) به امامت رسیدند، مأمون ایشان را با حساسیت بیشتری تحت نظر قرار داد و هراسان بود که مبادا امام جواد(ع) جای پدر بزرگوارشان را پر کنند؛ لذا از همان ابتدا دختر خود را به تزویج امام جواد(ع) درآورد تا یک مراقب شبانه‌روزی و دائمی در خانه آن حضرت داشته باشد.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه برتری دانشی امام جواد(ع) پیوسته موجب رشک و حسادت عالمان بزرگ دربار مأمون شده بود، بیان کرد: در نهایت در روز آخر ذی‌القعده امام جواد(ع) را مسموم کردند که برای شهادتشان روایات مختلف وجود دارد و مشهور آن این است که همسر وی، ایشان را به شهادت رساند.

خبرنگار: مژگان فرهنگیان

کد خبر 2914883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha