۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۹:۵۳

نشست خبری آلبوم «سَمبَل»

انتقاد حامد بهداد از امپراتوران پخش موسیقی/ «سمبل» سمبل کاری نیست

انتقاد حامد بهداد از امپراتوران پخش موسیقی/ «سمبل» سمبل کاری نیست

دست اندرکاران آلبوم موسیقایی «سمبل» به تهیه کنندگی حامد بهداد و خوانندگی احمدرضا عبیدی از شرایط این سال های توزیع و پخش آثار موسیقایی خوانندگان مستعد اما گمنام عرصه موسیقی انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، دست اندرکاران آلبوم موسیقایی «سمبل» به تهیه کنندگی حامد بهداد و خوانندگی احمدرضا عبیدی در نشست خبری که روز دوشنبه ۱۳ مهر ماه در  شهر کتاب فرشته برگزار شد، از انگیزه ها و دغدغه های خود برای تولید این آلبوم موسیقایی سخن گفتند.

احمدرضا عبیدی خواننده آلبوم «سمبل» در ابتدای این نشست با اشاره به عنوان آلبوم گفت: انتخاب عنوان این آلبوم کاملا بر اساس یک فکر و ایده ای بوده که به آن اعتقاد زیادی داشته و دارم. متاسفانه ما در این روزگار شرایطی را تجربه می کنیم که سمبل کاری و سرسری گرفتن یک سری از اعمال و رفتارها جزوی از عادت های ما شده است به نوعی که هویت ما را نیز دچار تردید کرده و مشخص نمی کند که واقعا چه کاره هستیم.

وی توضیح داد: «سمبل» یک کلمه کاملاً ایرانی است و من طی سال هایی که از خدا عمر گرفتم با این واژه درگیری های فراوانی داشته ام. به نظر من سمبل کاری در بسیاری از کارهای ما ایرانی ها متاسفانه نتیجه های بد و غیر انسانی داشته و اتفاقا به همین جهت بود که دوست داشتم این کلمه را بزرگ کنم و از آن برای انتخاب نام آلبومم استفاده کنم زیرا معتقدم از این مهم تر عنوان دیگری وجود ندارد.

عبیدی درباره سبک این اثر موسیقایی نیز گفت: فضای این آلبوم شاید از هر سبکی باشد، اما مهم ترین چیزی که برای من حائز اهمیت بود ایجاد این حس در مخاطب است که این بار دیگر  شنونده یک موسیقی تکراری نباشد، موسیقی که متاسفانه طی سال های اخیر به سمت مداحی رفته تا خوانندگی. من در این کار تلاش کردم از هیچ ساز الکترونیکی استفاده نکنم و شما متوجه می شوید که تمامی سازهای به کار گرفته در این اثر آکوستیک است. این در حالی است که با توجه به اینکه بنده یک خراسانی هستم، فضای کار را به سمتی هدایت کردم که نوازنده های مشهدی در کنارم حضور داشته باشند.

آلبوم «سمبل» جَجو خان و نادر شاه افشار

این خواننده که نام «جَجو» را به عنوان نام هنری خود انتخاب کرده، در ادامه این نشست خبری گفت: از آنجایی که بنده اهل خراسانم و افتخار شاگردی در نزد استاد محمد یگانه را داشته ام، همواره برای بهتر معرفی کردن موسیقی منطقه ای که در آن زندگی می کنم، تلاش هایی را به سهم خود انجام داده ام و فکر می کنم در این مسیر توانسته ام گام هایی را بردارم. آنچه در این آلبوم برای من حائز اهمیت بود، معرفی شکل و شمایلی متفاوت از آنچه از موسیقی خراسان تا به امروز دیده و شنیده ایم، بود. اینکه بسیاری از فواصل موسیقی منطقه خراسان به شدت نزدیک به سبک بلوز است و بچه های خراسان خیلی راحت می توانند این شیوه را تجربه کنند. اتفاقاً به دلیل نزدیکی این دو فضای موسیقایی بود که دوست داشتم چنین شیوه ای را تجربه کنم و به مخاطب بگویم که موسیقی نواحی ما چقدر می تواند کاربردهای امروزی داشته باشد.

وی در توضیح انتخاب عنوان جَجو برای تخلص هنری خود نیز گفت: ججوخان نام یکی از سرداران نادرشاه افشار بود که با روس ها می جنگید، من نیز این عنوان را برای خود انتخاب کردم تا به نوعی ارادتم را به سرداران خراسان بیان کنم.

آلبوم « سمبل» احوال خوبی دارد

حامد بهداد تهیه کننده آلبوم «سمبل» نیز در این نشست خبری گفت: آنهایی که تلرانس احساس هنرمند را دریافت می کنند با شنیدن این آلبوم که عنوان ویژه ای هم برای آن انتخاب شده، متوجه می شوند که کار احوال خوبی دارد. من معتقدم که این اثر بعد از انتشار خود در بازار موسیقی می تواند با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود.

این بازیگر سینما ادامه داد: وقتی در فیلم سینمایی «گربه های ایرانی» حضور پیدا کردم با گروه های مختلفی آشنا شدم که در آن زمان به گروه های زیرزمینی مشهور بوده و هستند. اتفاقاً در همان زمان بود که واژه موسیقی زیرزمینی برای من مفهوم دیگری پیدا کرد. اینکه بسیاری از این گروه ها به هیچ عنوان میل اجرای سیاسی ندارند و تمایل دارند که در روی زمین کارهای خود را اجرا کنند. به همین جهت است که معتقدم این موسیقی باید حمایت شود تا بتواند خود را به جامعه نمایان کند و مخاطبان نیز از این تعامل فرهنگی سود ببرند.

وی ادامه داد: گرچه کلمه «سمبل» برای این آلبوم موسیقایی انتخاب شده است، اما مطمئن باشید در احوالش سمبل کاری در کار نیست. این آلبوم نتیجه تلاش یک گروه موسیقایی است که از سرمایه کمی برخوردار بودند اما تمام تلاش خود را انجام دادند تا اثر متفاوتی را به بازار ارائه دهند. ما شاید در این آلبوم متوجه فقر کار به لحاظ سرمایه گذاری باشیم، اما حتم دارم که حال آلبوم سمبل نیست.

ماجرای شباهت فواصل های موسیقی خراسان با موسیقی بلوز

بهداد در بخش دیگری از صحبت های خود به ماجرای شباهت فواصل موسیقی خراسان و موسیقی بلوز اشاره کرد و گفت: من در زمانی که در دانشگاه حضور داشتم بین گفتگوهایی که میان بچه های موسیقی می شنیدم به این نکته بیشتر نزدیک تر می شدم که فواصل موسیقی خراسان مو به مو به موسیقی جز و بلوز نزدیک است. کما اینکه می دانیم صدای موسیقی خراسانی چپ کوک است که همین موضوع ماجرا را وارد فضایی می کند که می توانیم آن را کاملاً شبیه موسیقی بلوز بدانیم بنابراین معتقدم تولید آثاری چون آلبوم «سمبل» می تواند ویژگی های برجسته موسیقی نواحی ما را به مخاطبان بیشتر بشناساند.

تهیه کننده آلبوم «سمبل» گفت: احمدرضا عبیدی در بخشی از صحبت های خود به ماجرای لهجه مداحی برخی از آثار موسیقایی پاپ اشاره کرد که لازم است در اینجا توضیحی بدهم. اینکه اتفاقاً نقد من به موسیقی پاپ کشورمان هم همین است که متاسفانه بسیاری از شیوه های خوانندگی درست و اصولی موسیقی پاپ رفته رفته رنگ باخته اند و جای خود را به خوانش های شبیه مداحی داده اند که ارتباط چندانی با موسیقی پاپ ندارد. البته این دلیل بر بد بودن مداحی نیست بلکه من معتقدم هر خوانشی جایگاه خود را دارد که باید در شکلی درست و اصولی آن به بهترین شکل ممکن اجرا شود که این موضوع هم شامل خوانندگی می شود و هم مداحی.

وی با تقدیر و تشکر از موسسه پخش و نشر جوان در انتشار این آلبوم موسیقایی، گفت: حالا که این فرصت پیش آمده تا من با این موسسه آشنا شوم، تمام تلاش خود را خواهم کرد که به سهم خود از موسیقی خراسان حمایت کنم و حضور من به عنوان تهیه کننده در این اثر موسیقایی صرفاً به همین جهت است که بتوانم با استفاده از ارتباطات خودم و همچنین حضور ناشران خوبی چون نیما جوان بتوانیم کارهای محترمانه ای را به بازار موسیقی ارائه دهیم.

امپراتوری پخش و توزیع آثار موسیقایی «کِبره» بسته است

بهداد تصریح کرد: امپراتوری پخش و توزیع آثار موسیقایی «کِبره» بسته است، متاسفانه من در این مدت خیلی از خواننده ها را به خیلی از تهیه کنندگان معرفی کردم ولی هیچ کس پا پیش نگذاشت و کوچکترین حمایتی از گروه ها نکرد اما نیما جوان در موسسه پخش جوان فضای خوبی را برای ارائه این کار فراهم آورد که جا دارد از او تقدیر کنم.

این بازیگر سینما تاکید کرد: من هنرمندی هستم که از حاشیه یک شهرستان به مرکز پایتخت رسیدم و درباره خودم هم صادقانه می گویم که صدای خوبی ندارم. منکر علاقه مندی هایم هم به موسیقی نمی شوم و قطعا بین خواندن و مردن خواندن را انتخاب می کنم. من می خواهم ساز بزنم و آواز بخوانم و به طور حتم قضاوت های دلخراش این فضا هم نمی تواند در کار من اهمیت داشته باشد. من آن چیزی که بدنم به من دستور بدهد را انجام می دهم اما میل اینکه بخواهم آلبومی را جمع آوری کنم و آن را در بازار موسیقی ارائه بدهم، فعلاً در من وجود ندارد.

وی گفت: من بیش از ۴۰ آهنگ ساخته ام که همواره به دنبال خواننده هایی برای این کارها هستم تا آنها را بخوانند، از سوی دیگر اگر زمانی هم بخواهم برنامه ای را اجرا کنم ترجیح می دهم آن برنامه یک اجرای زنده خیریه باشد که در آن از دستمزد خبری نباشد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود با تاکید بر حمایت سازمان صدا و سیما از موسیقی، توضیح داد: موسیقی باید توسط سازمان صدا و سیما حمایت شود و این نهاد روی استعدادهای ناب ایرانی سرمایه گذاری کند اما متاسفانه رفتارهای رسانه ملی مانند پیرمردهای سالخورده ای است که هیچ تمایلی برای حمایت از هنرمندان ندارد در صورتی که آنها باید مانند یک جوان ۱۶ ساله کارهایی را برای موسیقی انجام دهند تا جوانان بیشتری در این حرفه حضور پیدا کنند.

نیما جوان مدیر موسسه پخش و نشر جوان هم در این نشست رسانه ای ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون تولید این آلبوم موسیقایی گفت: آلبوم «سمبل» از روز چهارشنبه ۱۵ مهر ماه به تهیه کنندگی حامد بهداد و خوانندگی احمدرضا عبیدی در قالبی متفاوت روانه بازار موسیقی می شود.

کد خبر 2933100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha