۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۹:۰۳

آیت الله وحید خراسانی:

اصرار به بازگرداندن پیکر حجاج جان باخته در منا وجهی ندارد

اصرار به بازگرداندن پیکر حجاج جان باخته در منا وجهی ندارد

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: دفن شدن پیکر جان باختگان در حادثه منا خوب است که در مکه یا مدینه انجام شود و اصرار به بازگرداندن پیکرهای مطهر وجهی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کسانی که در مسیر الی الله و در سرزمین وحی و در حال احرام جان خود را از دست بدهند دارای جایگاه والایی هستند، بیان کرد: این سخن و تعبیر نص صریح قرآن کریم است و تعبیر به کار برده شده درباره ضیوف الرحمن بهت انگیز است.

وی بیان کرد: حجاجی که در سرزمین وحی جان باختند مقامی دارند که دارای درک و وصف نیست و کسانی که در این واقعه جان باختند مهاجر الی الله بودند و پاداش گفته شده وعده نیست، ضمانت است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه سعادتی بزرگ نصیب این حجاج شده است و برای بازماندگان نیز باقیات و صالحات در نظر گرفته می‌شود ادامه داد: جانباختگان واقعه منا ضیوف الرحمن بوده و مهمان خدا هستند.

وی با بیان اینکه مشکل حج این است که خادم الحرمین خائن الحرمین شده است بیان کرد: وقتی کشوری روادید صادر می‌کند حفظ جان فرد را قانون تضمین می‌کند و عربستان نباید در این زمینه کوتاهی می‌کرد.

آیت الله وحید خراسانی اضافه کرد: دفن شدن پیکر جان باختگان در حادثه منا خوب است که در مکه یا مدینه مدفون شود و اصرار به بازگرداندن پیکرهای مطهر وجهی ندارد.

عمدی بودن حادثه منا بعید به نظر می‌رسد

آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز در دیدار وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه واقعه منا در اثر بی‌تدبیری مسئولان سعودی صورت گرفته است بیان کرد: البته عمدی بودن این حادثه بعید به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به بازگرداندن پیکرهای جانباختگان واقعه منا به کشور اظهار کرد: این پیکر‌ها به شکل با شکوهی تشییع شدند و امیدواریم خداوند به بازماندگان ایشان صبر عنایت فرماید.

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود از خدمات وزارت بهداشت و دکتر هاشمی برای رسیدگی به وضعیت حجاج و جانباختگان تقدیر کرد.

متوسط سن حجاج ایرانی ۶۰ سال است

 
وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی نیز در دیدار با آیت الله موسوی اردبیلی به ارائه گزارشی از وضعیت خدمت رسانی به حجاج و بازگرداندن جانباختگان واقعه منا پرداخت.

حسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به برگزاری جلسات خود با مسئولان کشور عربستان در خصوص رسیدگی به وضعیت حجاج و همچنین شناسایی پیکرهای جانباختگان بیان کرد: ایران تنها کشوری بود که عربستان پذیرفت در زمینه شناسایی جانباختگان وارد شود.

وی بیان کرد: ۶۵ نفر از جانباختگان مفقود بوده و از طریق نمونه خون یا اثرانگشت با اجساد مجهول الهویه مطابقت دهیم تا شناسایی شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی متوسط سن حجاج ایرانی را ۶۰ سال دانست و گفت: زمان تشرف به حج به فصل گرم سال می‌رسد و به نظر می‌رسد بتوان در برخی فتاوا‌ها تسهیلاتی در نظر گرفت.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به سوء مدیریت و بی‌انضباطی که عربستان در این موضوع داشت بیان کرد: سران کشور عربستان بی‌توجهی کردند و سوء مدیریت منجر به وقوع این فاجعه شد.

وی با اشاره به اینکه خادم الحرمین ادعای میزبانی از ضیوف الرحمن را دارد و این حادثه به دلیل سوء مدیریت رقم خورده و عمدی بودن بعید به نظر می‌رسد اظهار کرد: ازدحام جمعیت از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۹ صبح رقم خورده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه این جنازه‌ها تا ساعت‌ها باقی مانده بود، گفت: تعلل در رسیدگی به وضعیت حجاج مشکلات را بسیار جدی کرد.

وی با اشاره به وجود برخی از شایعات درباره واقعه منا اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که به مسئولان عربستانی اعلام کردم این بود که نباید در برابر این واقعه سکوت می‌کردند.

باید در مباحث مدیریت حج تجدید نظر صورت گیرد

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: درباره اعمال حج نگاهی باید به مجموعه مدیران حج در خارج از کشور داشته و نگاهی دیگر نیز به درون داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی با بیان اینکه اداره حرمین شریفین توسط آل سعود با فرهنگ و نگاه خاص خودشان سال‌های سال صورت گرفته است، افزود: حوادثی که در طول سال‌ها اتفاق افتاده نشان می‌دهد که باید در مباحث مدیریت حج تجدید نظر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه حج و عمره و حضور در مدینه منوره مسئله جهانی است بیان کرد: باید در این زمینه همه جهان اسلام حضور داشته و مدیریت داشته باشند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه وقتی در یک محل همه مسلمانان به آن نگاه و نظر دارند نباید فقط یک نظر و نگاه بر آن حاکم باشد، افزود: این دیدگاه تاکنون ضررهای زیادی به مسلمانان زده و به حیثیت خود سعودی‌ها خدشه جدی وارد کرده است و عقل و شرع حکم می‌کند که از دیدگاه‌های دیگر مسلمانان استفاده کنند.

وی ادامه داد: آن‌ها در شرایطی که باید به ضیوف الرحمن رسیدگی کنند در ماه‌های حرام به جنگ با مسلمان برخاسته‌اند و اینها از الفبای مدیریت، اسلام و حق همسایگی بی‌بهره هستند.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره حادثه منا و اعزام هیئتی از سوی دولت برای پیگیری حادثه منا ادامه داد: این مسائل باعث شد که همکاری و تمکین را از سوی سعودی‌ها شاهد باشیم و از شما و هیئت همراه تشکر می‌کنیم که با سعه صدر توانستید این معضل را با آبرومندی حل کرده و قسمت زیادی از پیکرهای اینجانباختگان عزیز به کشور بازگشتند و امیدواریم که پیکر دیگر جانباختگان نیز به کشور بازگردد.

وی با بیان اینکه دولت و کشور ما نشان داد که مدافع حقوق ملت خود است، اظهار کرد: بعد از اینکه نظام ما حرکتی قاطع از خود نشان داد دیگر کشور‌ها نیز به فکر افتادند که پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) بیان کرد: امیدواریم دولت و مردم ما نیز در این خصوص فکر کرده و ما نیز باید متناسب با شرایط آنجا برنامه ریزی داشته باشیم.

وی با اشاره به فتاوای مراجع تقلید بر مبنای احکام اولیه و ثانویه و توجه ایشان به این امر گفت: انشالله ایشان نیز فتاوایی متناسب با موضوعی که اتفاق افتاد صادر خواهند کرد.

حجت الاسلام سعیدی ادامه داد: با سفر حضرتعالی گشایشی پیدا شد و غمی از دل‌های مردم و بازماندگان این حادثه کاسته شد و بسیاری از دغدغه‌ها برطرف شد و امیدواریم که دولت و نظام بتوانند مدافع این مردم شریف باشیم و از هیچ تلاشی فروگذار نشود.

در پایان این دیدار تابلو آستان مقدس حضرت معصومه به پاس زحمات وزیر بهداشت در منا به دکتر قاضی‌زاده هاشمی اهدا شد.

استدعا از مراجع تقلید برای تسهیل در فتاوای مربوط به حج

قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در دیدار با امام جمعه قم با اشاره وضعیت رسیدگی به جانباختگان منا بیان کرد: عربستان سعودی اعلام که حجاج ایرانی را دفن نکرده است و پیکر ۳۰۰ نفر از حجاج به کشور بازگردانده شده و پیکر ۹۰ نفر نیز به زودی به کشور بازگردانده می‌شود و ۶۵ نفر دیگر نیز مفقود هستند.

وی با اشاره به اینکه در منا سردخانه پیش بینی شده دارای ظرفیت هزار نفر بود بیان کرد: باقی مانده جنازه‌ها در کانتینر‌ها با دمای پایین نگه داشته شده بودند و این مسئله شناسایی حجاج را با مشکل روبه رو کرده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سوء مدیریت و کنترل نشدن جمعیت موجب بروز چنین حادثه ناگواری شده است ادامه داد: در دیدار با مراجع تقلید از ایشان استدعا کردیم که با توجه به شارع مقدس تجدید نظری در فتاوای مربوط به انجام مناسک حج داشته باشند.

وی با اشاره به کشته شدن این میزان از ضیوف الرحمن بی‌سابقه بوده است ادامه داد: دولت تلاش کرد که حضور مستقیم درعربستان داشته باشد و این حضور در نخستین روز‌ها به تعطیلی دولت عربستان به دلیل ایام عید قربان محقق نشد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه امیدواریم که دیگر شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم گفت: ساختار کنونی در مدیریت حج در داخل کشور نیازمند بازنگری است و نسبت به این مسئله اتفاق نظر وجود دارد. شناخت واقعی نسبت به عملکرد دولت عربستان در ایام حج داریم و اگر تمهیدات لازم را خودمان پیش بینی کنیم احترام و اکرام حجاج ما بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به بی‌توجهی مسئولان عربستان به حجاج و زائران خانه خدا ادامه داد: گرم شدن هوا و مسن شدن افراد مستطیع به نظر می‌رسد که نیازمند این هستیم سهولت بیشتری لحاظ شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: باید همه راه‌ها را برای کاهش حوادث مد نظر قرار دهیم و امیدواریم که نظرات مراجع تقلید نیز در این زمینه راهگشا باشد.

کد خبر 2938264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha