۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۴۷

مدیر شبکه هدهد در گفتگو با مهر:

«هدهد» شبکه‌ای برای بچه‌ها است/ قطع چندباره از سوی دشمنان شیعه

«هدهد» شبکه‌ای برای بچه‌ها است/ قطع چندباره از سوی دشمنان شیعه

احسان حلمی مدیر شبکه هدهد با اشاره به اینکه در برنامه های تولیدی این شبکه از موسیقی استفاده نمی شود، عنوان کرد دشمنی با شیعه سبب شده که دشمنان تا به حال ۴ بار اقدام به قطع این شبکه از ماهواره کنند.

احسان حلمی در توضیح تاسیس شبکه هدهد به خبرنگار مهر گفت: این شبکه کودک که زبان فارسی آن از سال ۹۲ به مرکزیت کشور تاجیکستان تاسیس شد تاکنون به دو زبان عربی و فارسی فعالیت داشته و اخیرا به مرکزیت دفتر لندن به زبان انگلیسی هم برای مسلمانان شیعه دنیا پخش می شود. تا قبل از این شبکه کودک مسلمان به زبان انگلیسی نداشتیم و برای اولین بار است که این مهم اجرایی می شود و مسلمانان می توانند از استرالیا تا آمریکا روی پنج ماهواره از این امکان بهره ببرند.

وی درباره تاسیس این شبکه در شهر دوشنبه تاجیکستان گفت: ایران، افغانستان و تاجیکستان سه کشور فارسی زبان در منطقه هستند که مرکزیت دفتر ما باید در یکی از این سه کشور راه اندازی می شد. بر اساس قانون اساسی جمهموری اسلامی ایران راه اندازی شبکه در ایران ممنوع است و فقط دفاتر شبکه ها می توانند در ایران فعالیت داشته باشند.

مدیر شبکه هدهد اظهار کرد: با بررسی های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که بین این سه کشور تاجیکستان برای فعالیت های گسترده امکانات و زمینه بهتری دارد. البته اخیرا با سفری که به افغانستان داشتیم تدارک تاسیس دفتر در این کشور را هم فراهم کردیم و در حال حاضر دفاتر این شبکه در کشورهای کویت، مصر، عراق، لبنان و انگلستان فعالیت دارند.

حلمی تاسیس یک شبکه برای کودکان مسلمان را ضرورت دانست و افزود: در حوزه کودک بحث های اساسی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. ما در عصر تکنولوژی به سر می بریم و تنوع و امکاناتی که بر جهان حاکم شده نسل کودک امروز را در گستره وسیعی از انتخاب گذاشته است به همین خاطر جذب مخاطب در شرایط فعلی بسیار مشکل است و نیاز به برنامه ریزی هوشمندانه دارد.

وی ادامه داد: هر شبکه ای اگر در حوزه تخصصی خود مسوولیت هایش را به نحو احسن انجام دهد می تواند مخاطب خود را داشته باشد. در حال حاضر ۲۳ شبکه کودک به زبان عربی فعال هستند که طبق آمار مراکز اطلاع رسانی هدهد در رده چهارم قرار دارد. همچنین در شبکه های کودک فارسی زبان که تعداد بسیار کمتری دارد از جایگاه قابل قبولی برخوردار هستیم و با توجه به ویژگی هایی که از ابتدا مد نظر داشتیم توانستیم مخاطب مان را پیدا کنیم.

مدیر شبکه هدهد گفت: رویکرد ما در ارایه محصولات تولیدی و حتی تامینی به گونه ای است که رابطه مان با مخاطب هر روز بهتر شود تا جایی‌که بیننده خود را در برنامه های این شبکه ببیند و صرفا تماشا کننده نباشد. یکی از ویژگی های کار ما فعالیت در زمینه ساخت نماهنگ های متفاوت است که به خوبی مورد توجه مخاطب قرار گرفته است. دیگر اینکه هدهد اولین شبکه کودک است که موسیقی در آن استفاده نمی شود.

وی افزود: عدم استفاده از موسیقی هم به خاطره ای از گذشته برمی گردد. زمانی که در لندن یکی از استادان من خواست تا درباره شبکه های اسلامی برایش توضیح دهم و من بین صحبت هایم اشاره کردم برخی شبکه ها به دلیل محدودیت های شرعی و مسایل دیگر خیلی از موسیقی استفاده نمی کنند. او در جواب گفت که شما شرقی ها هیچ وقت پیشرفت نمی کنید چون همیشه تابع و پیرو هستید و در هیچ زمینه ای پیش‌قدم نبودید.

حلمی گفت: استادم در ادامه صحبت هایش بیان کرد که این موسیقی که در برنامه های تان استفاد می کنید برای غربی هاست و از من خواست وقتی به کشورم برگشتم روی این موضوع کار کنم. این مساله دغدغه ای شد تا جدی تر به آن بپردازم و به همین خاطر تیمی تشکیل دادم و بعد از بررسی های فراوان به این جا رسیدیم که  برای جایگزینی موسیقی از صداهای طبیعی (vocal sound) استفاده کنیم. شبکه هدهد بر اساس این صداها موسیقی می سازد بدون اینکه از هیچ ابزار و آلات موسیقی استفاده کند.

وی توضیح داد: این نوع موسیقی کم کم یک فرهنگ شد و الان بسیاری از شبکه ها و رسانه های داخلی و خارجی در همین رابطه با هدهد همکاری می کنند و شبکه ما الگویی شد تا توسط نیروهای متخصص و جوان مان به جامعه گسترده تری منتقل شود. البته فقط در برنامه های تولیدی این روش را دنبال می کنیم و تا الآن در زمینه کلیپ و استفاده از موسیقی طبیعی پیش‌قدم بودیم.

این مدیر بیان کرد: اول و مهمترین هدف ما تکریم مخاطب است به خصوص که این رسانه برای کودکان و نوجوانان تعریف شده و ما در برنامه های آینده مان سعی کردیم به طور ویژه به جذب خبرنگاران نوجوان و آموزش به آن ها توجه کنیم. قصد ما این است که بتوانیم نسلی تربیت کنیم تا بر اساس مفاهیم رسانه ای جهت تحقق مفاهیم دینی فعالیت کنند و تعهد و تخصص را با پشتکار و برنامه ریزی درست به کار گیرند.

وی گفت: بینندگان روی ۵ ماهواره در سراسر دنیا می توانند مخاطب ما باشند و همچنین در سایت شبکه هم به صورت زنده برنامه ها پخش می شود و روی گوشی های هوشمند امروزی قابل دسترس است. خطر بودن این شبکه در جهان امروز برای مخالفان مذهب تشیع به حدی است که تا الان چهار بار شبکه را از روی ماهواره قطع کردند. لابی وهابی ها و سعودی ها و فشاری که روی شرکت های پخش کننده ماهواره وارد کردند باعث شد تا چندین بار مانع پخش این شبکه از ماهواره شوند.

حلمی در پایان گفت: البته حق هم دارند چون مخاطب اصلی این شبکه کودکان و نوجوانان شیعه هستند. از طرفی هدهد هیچ مقابله ای با سایر مذاهب ندارد به همین خاطر بیشتر این سوال پیش می آید که این شبکه مخصوص مسلمانان شیعه چه تفاوتی با سایر شبکه ها دارد. سعی ما جذب مخاطب خودمان است و با همه مشقات کار کودک می کنیم چون کودک درون مان زنده است.

کد خبر 2968151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • احمد احسان رضایی ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
      0 0
      احمد احسان جان ما شبکه شما رو دنبال مکنن و از پر طرفدارترین بچه ها ی افغان هستن فقط یک مورد هست خواهش اینه که وقت برنامه کودک رو کمی بیشتر کنید تشکر از زحمات فراوانتان
    • احمد احسان رضایی ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
      0 0
      ممنون از شبکه خوبتون ولی متاسفانه ایمیل من رو تو شبکه نخودین احمد احسان جان منتظر خوندن ایمیل بودن بازم تشکر از شبکه هدهد و هدهد احمد احسان خیلی دوستت دارن از کشور افغانستان هرات