۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۷:۲۹

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان اصفهان مطرح کرد:

تمرکز سیستم‌های بهداشتی بر بیماریابی و درمان ایدز در اصفهان

تمرکز سیستم‌های بهداشتی بر بیماریابی و درمان ایدز در اصفهان

اصفهان- مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: تمرکز سیستم‌های بهداشتی بر گسترش بیماریابی و درمان بیماران ایدز است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا فدایی ظهر یکشنبه در نشست مطبوعات با اصحاب رسانه اظهار داشت: غربالگری خون‌های اهدایی، سرمایه‌گذاری برای آموزش عمومی در مورد راه‌های انتقال و پیشگیری،‌ طراحی و اجرای برنامه کاهش آسیب و تولید تدریجی داروهای مهارکننده تکثیر ویروس ایدز از مهمترین اقداماتی است که برای مقابله با بیماری ایدز تاکنون اجرایی شده است.

وی گفت: ابداع تست‌های تشخیص سریع ایدز، مشارکت دادن سازمان‌های غیردولتی در برنامه‌های کنترل ایدز و تمرکز سیستم‌های بهداشتی بر گسترش بیماریابی و درمان بیماران از دیگر اولویت ها در زمینه مقابله با این بیماری است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه در سه دهه گذشته بیماری ایدز مهلک بود که به سرعت در سطح قاره‌ها منتشر شد، اظهار داشت: این بیماری هیچگونه درمانی نداشت که باعث مرگ بسیاری از مبتلایان می‌شد ولی خوشبختانه این بیماری هم‌اکنون قابل مدیریت است.

وی ادامه داد: فرد مبتلا می‌تواند در طول زندگی خود با مراقبت‌های مختلف و اقدامات پیشگیرانه یک زندگی طبیعی را طی کند.

فدایی با اشاره به اینکه عامل بیماری ایدز ویروسی به نام HIV است که از طریق تزریق خون و فرآورده‌های آلوده آن، تزریق با سرنگ آلوده، استفاده از وسایل تیز و برنده غیر استریل، تماس جنسی پرخطر و نیز از مادر به کودک به بدن انسان منتقل می شود، گفت: این ویروس به گلبول‌های سفید خون که همان سیستم دفاعی بدن است وارد شده و از آنها برای تکثیر استفاده می‌کند.

فدایی به تشریح مراحل مختلف ورود ویروس و تکثیر در بدن پرداخت و گفت: از زمانی ورود ویروس در بدن، تا دو ماه، ویروس بدون ایجاد علائم بالینی به کندی در حال تکثیر است که با تست‌های آزمایشگاهی هم قابل تشخیص نیست که به این مرحله، مرحله پنجره گفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مرحله دوم ویروس در حال تکثیر و زیاد شدن در گلبول‌های سفید است که به تدریج موجب کاهش کارایی گلبول سفید خون می‌شود، افزود: در این مرحله نیز ویروس‌ها هیچ‌گونه علائم بالینی ایجاد نمی‌کنند و فرد به صورت عادی در حال زندگی است و تنها با تست‌های آزمایشگاهی قابل تشخیص و ممکن است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: رشد این ویروس بین پنج تا ۱۰ سال به طول بیانجامد که در این مرحله به مرز آلودگی میرسد.

وی اعلام کرد: مرحله سوم که به آن مرحله بیماری اطلاق می‌شود سیستم دفاعی بدن تحلیل رفته، علائم بیماری ظاهر شده و حتی منجر به مرگ فرد نیز میشود.

فدایی تاکید کرد: مواردی از قبیل دست دادن و درآغوش کشیدن، کنارهم نشستن، روبوسی، استفاده از ظروف غذاخوری، حوله و یا البسه مشترک، استفاده از دستشویی، حمام و استخر عمومی، استفاده از تلفن عمومی و گزش پشه از عوامل انتقال ویروس ایدز نیست.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در مرکز بهداشتی درمانی نواب صفوی واقع در میدان احمدآباد، ابتدای خیابان بزرگمهر و نیز خط مشاوره تلفنی ایدز به شماره ۰۹۶۸۶ و ۳۲۲۷۵۳۵۹ در راستای کنترل بیماری ایدز و نیز حمایت‌های مختلف به افراد مبتلا در تلاش هستند.

کد خبر 2983730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha