۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۸

معاون پژوهشگاه علوم انسانی:

قانون تشکل‌های مردم نهاد تصویب شود/ لزوم حضور حداکثری در انتخابات

قانون تشکل‌های مردم نهاد تصویب شود/ لزوم حضور حداکثری در انتخابات

خرم آباد - معاون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات انسانی کشور بر لزوم تدوین قانون تشکلهای مردم نهاد در مجلس تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اشرف بروجردی ظهر دوشنبه در همایش نقش سازمانهای مردم نهاد در همدلی و همزبانی دولت و ملت با بیان اینکه کار جمعی و مشارکتی و همچنین ثابت قدم بودن فعالیت تشکلهای غیر دولتی در این زمینه اظهار داشت: در دوره اصلاحات استارت فعالیت تشکلهای مردم نهاد زده شد تا فعال شده و اولین رویکرد در این زمینه نیز توزیع قدرت در این زمینه بود.

وی با بیان اینکه قدرت نباید متمرکز باشد گفت: قدرت باید توزیع شود و چه کسی بهتر از خود مردم می توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

فعالیت تشکلهای های غیر دولتی برای جلوگیری از تمرکز قدرت

معاون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات انسانی کشور با بیان اینکه مردم به طور مستقیم تصمیم گیر نیستند اما در تصمیم گیری ها نقش اول را دارند گفت: مردم تصمیم ساز هستند و تشکلهای غیر دولتی می تواند فرصتی باشد که قدرت متمرکز نشود.

بروجردی با تاکید بر اینکه اگر قدرت متمرکز شود آغاز فساد بین مجموعه های مختلف خواهد بود گفت: در آئین و نگاه دینی ما تاکید شده هرگز کسی حق ندارد خود را برتر و بالاتر از دیگر بداند به همین دلیل تاکید آئین الهی بر این است که امانت ها باید به اهلش سپرده شود.

وی با بیان اینکه هیچ امانتی بالاتر از سرپرستی و هدایت مردم نیست گفت: در این راستا تاکید بر تمرکز قدرت می تواند این فساد را ایجاد کند که امانت در دست اهلش قرار نگیرد و برای اینکه امانت در دست اهلش باشد باید مشارکت ها در جامعه افزایش یابد.

لزوم مقدم دانستن خطوط مشترک بر باورهای انفرادی

معاون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات انسانی کشور با تاکید بر اینکه تقویت تشکلهای غیر دولتی در افزایش مشارکت مردم است گفت: مردم باید احساس کند که می توانند ایفای نقش و وظیفه در جامعه داشته باشند.

بروجردی با تاکید بر مقدم دانستن خطوط مشترک بر باورهای انفرادی در جامعه تصریح کرد: جمله همدلی و همزبانی گویا ترین جمله برای بیان این مسئله است.

وی گفت: همزبان نباشیم نمی توانیم فصل مشترک برای خود پیدا کنیم و همزبانی قدرت گفتگو، مذاکره، بیان مسئله است.

معاون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات انسانی کشور با بیان اینکه زمانی که افکار ما در جامعه به هم نزدیک شد می توانیم با هم در راستای اعتلای کشور حرکت کنیم عنوان کرد: همواره در آئین ما بر این تاکید شده و این می تواند مقدمه توسعه و رسیدن به رشد و تعالی باشد.

حضور مردم در پای صندوقهای رای موجب کاهش تقلب می شود

بروجردی با بیان اینکه امروز انتظار این است که همدلی و همزبانی در کشور وجود داشته باشد گفت: این امر موجب توسعه کشور، دین و تعالی ایران اسلامی می شود و زمینه برای حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رای فراهم می شود.

وی اشاره به اینکه تجربه این را ثابت کرده که هر گاه مردم پای صندوقهای رای حاضر شده اند خروجی آن صندوق ها سالم تر به دست مردم رسیده است گفت: وقتی که مردم پای صندوق ها بیشتر حضور پیدا کنند تقلب ها کمتر می شود و احتمال برای تقلب کاهش می باید.

معاون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات انسانی کشور با تاکید بر اینکه در این صورت مردم دیدگاه و رای خود را از خروجی صندوق به دست می آورند تصریح کرد: در سنوات گذشته مردم از این حق مسلم خود عدول می کردند و خروجی آن مجلسی می شود که با رای مردم همراه نیست.

بروجردی ادامه داد: همچنین حاصل چنین مجلسی این بوده که آن مجلس ندای خود را سر می دهند نه ندای مردم و بلندگوی مردم نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر مجلسی به نام مردم، برای مردم و توسعه و اعتلای سرزمین مردم تمی خواهیم باید از حق خود استفاده و پای صندوق رای بیایم و آرایی را که با عقلانیت انتخاب کرده ایم را به صندوق ها بی اندازیم.

قانون تشکلهای مردمی در مجلس تصویب شود

معاون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات انسانی کشور با بیان اینکه انتخابات مجلس، انتخاباتی است که قومیت گرایی، قبلیه گرایی، طایفه گرایی و فامیل بازی ممکن است در آن ورود پیدا کند گفت: اگر عقلانیت حاکم شود و نگاه ما توسعه، پیشرفت و اعتلای جامعه باشد باید مردم پای صندوقهای رای حضور پیدا کنند.

بروجردی با تاکید بر اینکه در تحقق این امر تشکلهای مردم نهاد نقش اساسی دارند گفت: این تشکلها کار مشارکتی، سازمان یافته و حرکت در چارچوب قانون را به ما یاد می دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز قانونی برای تشکلهای غیر دولتی نداریم گفت: تنها یک آئین نامه به نام آئین نامه ماده ۱۸۲ قانون برنامه سوم داریم و هرگز  قانونی در این زمینه شکل نگرفت که امیدواریم در دوره آینده مجلس شاهد تدوین قانون تشکلهای غیر دولتی باشیم.

کد خبر 2987525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha