۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۹

رئیس سازمان مدیریت خوزستان:

نمایشگاه صنعت نفت تهران به اهواز منتقل می‌شود

نمایشگاه صنعت نفت تهران به اهواز منتقل می‌شود

اهواز ـ ‌رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: در تدارک انتقال نمایشگاه نفت از تهران به اهواز هستیم ولی فضای فعلی نمایشگاه حتی جوابگوی نیاز صنعت نفت استان هم نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، ‌ امید حاجتی پیش از ظهر امروز شنبه در آیین گشایش سومین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان اظهار كرد: سال گذشته ۱۹۵ شركت در این نمایشگاه حضور پیداکرده و امسال این تعداد به ۳۰۰ مورد افزایش‌یافته و همچنین نمایشگاه از نظر فضای فیزیكی نیز رشد قابل‌توجهی داشته است.

وی بیان كرد: در حال حاضر راه طولانی را در مسیر حركت به سمت تحقق كامل اقتصاد مقاومتی داریم ولی امیدواریم تا با همكاری دانشگاه‌ها، خیلی سریع‌تر این مسیر را طی كنیم.

‌رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان عنوان كرد: ‌نفت، گاز و پتروشیمی، ۶۵ درصد از اقتصاد استان و تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده و البته تنها كمتر از پنج درصد مشكل اشتغال این استان را حل كرده است.

صنعت نفت ملی دیده می‌شود

حاجتی اضافه كرد:‌ مشكل موجود این است كه در صنعت نفت مأموریت‌های ملی دنبال می‌شود درصورتی‌که این صنعت باید نگاه قابل‌توجهی نیز به حل مسائل و معضلات استانی هم داشته باشد.

وی تصریح كرد:‌ انتظار داریم تا صنعت نفت در كنار توجه به رشد و توسعه خود، توجهی هم به خوشه‌های صنعتی، صنایع میان دستی و پایین‌دستی‌اش هم داشته باشد. متأسفانه در بخش عمده از فعالیت‌های صنعت نفت و پتروشیمی در استان خام فروش هستیم و حتی نتوانستیم زنجیره ارزش‌افزوده متوسط صنعت پتروشیمی را در این استان تأمین كنیم.

۴۰ درصد تولیدات پتروشیمی ایران در خوزستان

‌رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: ۴۰ درصد از تولید محصولات پتروشیمی در خوزستان است ولی ۳۰ درصد ارزش‌افزوده این صنعت از این استان تأمین می‌شود. همچنین متأسفانه در بحث تولید پلاستیک و لاستیک، استان خوزستان تنها دو و نیم درصد سهم دارد.

حاجتی یادآور شد:‌ توجه ویژه‌ای به ساخت تجهیزات و قطعات نفتی شده به شكلی كه شهرک‌های شماره یک، سه و چهار اهواز ناخواسته به شهرک تخصصی برای این خوشه تبدیل‌شده است.

وی گفت: متأسفانه سیستم بانكی، حمایت لازم را از توسعه بخش‌های اقتصادی انجام نمی‌دهد ولی اگر به تولیدكنندگان داخلی خود اعتقاد داشته و كارهای بزرگ را به آنها واگذار كنیم آن‌وقت به توسعه این خوشه كمک كرده و نقش جایگزین بانک‌ها را در راستای تحقق بخشنامه خرید داخلی استاندار خوزستان را هم ایفا خواهیم كرد. البته درعین‌حال بازدهی مناسبی برای سرمایه تولیدكنندگان داخلی رقم می‌زنیم.

باید به استاندار کمک کنیم

‌رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان خطاب به حاضران در مراسم گفت:‌ باید به استاندار خوزستان كمک كنیم تا بورس‌های كالای نفت و پتروشیمی را در خوزستان راه‌اندازی كرده و مردم این استان را به‌صورت مستقیم با منافع حاصل از طریق فعالیت‌های اقتصادی این بخش درگیر كنیم.

حاجتی با اشاره به اینكه خوشبختانه در حال حاضر با تدابیر خیلی خوب سیاسی دولت در حال ورود به شرایط پساتحریم هستیم، گفت: از سال گذشته فعالیت‌های خوبی در زمینه احصای فرصت‌های سرمایه‌گذاری انجام شد و این استان شروع خوبی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری كیش داشته و خیلی قدرتمند در این همایش حضور پیدا كرد.

وی تأكید كرد: باید با ایجاد شرکت‌های توسعه منطقه‌ای و جذب سرمایه‌های خرد در استان، مردم خوزستان را به‌صورت مستقیم در سرمایه‌گذاری‌های صنایع پایین‌دست نفت دخیل كنیم.

‌رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: استان خوزستان به دلیل ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار عالی از جمله در زمینه كشاورزی، حمل‌ونقل ریلی و دریایی، نفت، گاز، پتروشیمی و برق این امكان را دارد كه نمایشگاه‌های بسیار خوبی حتی در سطح منطقه برگزار كند ولی نیازمند فضای نمایشگاهی بهتری است.

حاجتی تصریح كرد:‌ هم‌اکنون در حال حركت به سمت انتقال نمایشگاه نفت از تهران به خوزستان هستیم ولی فضای فعلی نمایشگاه حتی جوابگوی نیاز صنعت نفت هم نیست.

وی ادامه داد: یک فضای بسیار خوب و زمینی به مساحت ۶۰ هكتار در محل پلیس‌راه قدیم اندیمشک در اهواز پیش‌بینی‌شده و امیدوارم با همكاری همه دستگاه‌ها و مسئولان به‌ویژه صنایع نفت و حفاری هرچه سریع‌تر شاهد ساخت آن باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان پیش از ظهر امروز شنبه در اهواز آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا اول دی‌ماه همه‌روزه از ساعت ٩ صبح تا ١٧ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خوزستان، پذیرای متخصصان، کارشناسان و علاقه‌مندان است.

کد خبر 3003887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha