۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۷:۰۸

در تهرانگردی عضو شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت؛

معرفی مبتکر کنکور سراسری تا بررسی اعتراضات تاریخ ساز دانشجویی

معرفی مبتکر کنکور سراسری تا بررسی اعتراضات تاریخ ساز دانشجویی

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه از سال ۱۳۴۷ اعتراضات در این دانشگاه شدت گرفت و سال ۵۴ نیز اعتصاب استادان این دانشگاه بود، گفت: از سال ۱۳۵۵ کلاس‌ها تعطیل شد و این روند تا پیروزی انقلاب ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، برنامه این هفته تهرانگردی را به مناسبت هفته پژوهش، به این امر اختصاص داد و به‌ پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات رفت. او درباره این پژوهشگاه توضیح داد: پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات در سال ۱۳۷۷ راه اندازی شد و با این ترکیب،‌ به‌عنوان اولین پژوهشگاه در ایران است. این مجموعه پیش از این، سه نشریه «نامه پژوهش»، «‌نمایه پژوهش» و «فرهنگ و پژوهش» را به چاپ می رساند.

مسجد جامعی ادامه داد: نمایه پژوهش برای اولین بار نقد پژوهش ها را آغاز کرد و این امر با کمک دکتر حری انجام می‌شد. علتش هم این بود که پژوهش های مکرری وجود داشت که پژوهشگران برای انجام کار، نیاز به دانستن آن داشتند. بانک اطلاعات پژوهش ها نیز در اینجا شکل گرفت که تکرار در پژوهش‌ها انجام نشود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران،‌در ادامه با بیان اینکه اولین بار بود که پژوهش در حوزه مطالعات بین رشته‌ای به صورت جدی مطرح شد، بیان کرد: فعالیت‌های دیگری هم در این پژوهشگاه انجام گرفت. برای مثال کنگره دین پژوهان،‌ از همین جا شروع شد. جایزه‌ای را با عنوان پژوهش‌های فرهنگی برگزیده که سالانه برگزار می‌شد. در این حوزه بخش دین هم بود که بعدها مستقل شد و به حوزه پژوهش‌های فرهنگی با رویکرد دینی و در کنار آن کنگره دین پژوهان شکل گرفت و به همین روال،‌ شاخه‌های بیشتری به آن افزوده شد.

او در ادامه تصریح کرد: همچنین نخستین طرح‌های ملی نیز در این پژوهشگاه شکل گرفت که تحت عنوان گرایش ها و باورهای ایرانیان بود و به مصرف کالاهای فرهنگی و آمارگیری اماکن فرهنگی،‌ می‌پرداخت و برای نخستین بار، وارد برنامه سوم و چهارم توسعه شدند و دولت مکلف به حمایت از این طرح‌ها شد که هر دو سال یکبار برگزار شود. به این صورت پژوهش‌های فرهنگی،‌ یک ساختار و قوامی پیدا کرد که روز پژوهش هم به هفته پژوهش تبدیل شد.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارهایی که در این مکان انجام می‌شد،‌ برنامه نویسی و تدوین کتاب‌های درسی رشته مدیریت فرهنگی بود که چند دوره را جهاد دانشگاهی انجام داد و امروز به یک رشته مستقل، جا افتاده است، خاطرنشان کرد: این پژوهشگاه مدتی تعطیل شد و در دوره جدید کار خود را آغاز کرد و طرح گرایش‌ها و باورهای ایرانیان را به همراه انتشار مجدد نشریات خود، آغاز کرده است.

اولین‌های دانشگاه صنعتی شریف را بشناسید

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه برنامه تهران گردی هفته پژوهش و به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه شریف، به این دانشگاه رفت.

احمد مسجد جامعی در ادامه برنامه تهرانگردی خود به دانشگاه صنعتی شریف رفت. در این بازدید که دکتر وثوقی، معاون دانشگاه و تعدادی از اساتید و دانشجویان پیشکسوت آن، عضو شورای اسلامی شهر تهران را همراهی می‌کردند، مسجد جامعی در ابتدا به قدیمی ترین بخش این دانشگاه رفت که ساختمان هنرستان بود و امروز در بخشی از این دانشگاه قرار گرفته است.

دانشگاهی که یک ساله ساخته شد

او ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این دانشگاه،‌ عنوان کرد: سال ۱۳۴۴ دستور فرمان ساخت این دانشگاه صادر شد و درست یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۵، دانشگاه شریف ورودی های خود را گرفت و در آبان ماه، کلاس‌های درسش در رشته های ریاضی، شیمی و برق،‌ دایر شد.

مسجدجامعی ادامه داد: در آن زمان محمد علی مجتهدی، ریاست دانشگاه را بر عهده داشت که ۲۰ سال در دبیرستان البرز و مدتی در دانشگاه پلی تکنیک بود و سپس به این دانشگاه آمد. به گفته برخی فارغ التحصیلان قدیمی این دانشگاه،‌ سال اول حدود ۳۲۶ دانشجو، به این دانشگاه آمدند که فقط ۴ یا ۵ نفر ازآنها خانم بودند. طبق آماری که مسئولان دانشگاه در اختیار ما قرار دادند، در حال حاضر این مرکز علمی، ۹۰۰ نفر در مقطع کارشناسی،‌ ۹۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۰۰ نفر در مقطع دکترا جذب می‌کند.

طراح سر در جدید دانشگاه کیست؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه سراغ سر در اصلی دانشگاه صنعتی شریف رفت. سر دری که در دست ساخت بود. او درباره سر در دانشگاه چنین گفت: سال گذشته مسابقه‌ای طراحی شد که با قرار دادن کتابچه‌ای از طرح مورد نظر دانشگاه، ۱۰ نفر از برجسته ترین معماران کشور،‌ در این مسابقه شرکت داده شدند و همه با یک دید مشترک،‌ سراغ طراحی سر در رفتند. اردیبهشت امسال این مسابقه برگزار شد و در نهایت طرح شهاب‌الدین ارفعی،‌ به عنوان طرح برتر،‌ برگزیده شد.

مبتکر کنکور سراسری کیست؟

مسجد جامعی در ادامه با بیان اینکه اولین گروه از دانشجویان این دانشگاه، سال ۱۳۴۹ فارغ‌التحصیل شدند،‌ به معرفی مبتکر کنکور سراسری اشاره کرد و گفت: همانطور که گفته شد هر دانشگاه کنکور اختصاصی برای خود داشت. سال ۱۳۴۹ بود که برای اولین بار کنکور سراسری توسط دانشگاه صنعتی شریف و دکتر موسی خالصی زاده انجام شد.

در ادامه دکتر موسی خالصی زاده درباره چگونگی شکل گیری طرح کنکور سراسری توضیح داد: برای انجام طرح کنکور سراسری،‌ابتدا به کشورهای غربی مراجعه کردند اما پس از ملاحظه دشواری های آن، دکتر محمدرضا امین رئیس وقت دانشگاه، گفت که این طرح را ما انجام می دهیم. پروپزالی نوشته شد و به مجید رهنما اولین وزیر علوم ایران، تحویل داده شد.

او ادامه داد: بر همین اساس کمیته ای ۵ نفره متشکل از دکتر مهندسی،‌ علی محمد کاردان، دکتر رضویه، معاون دانشگاه ملی و خودم، تشکیل و در بهمن ماه ۱۳۴۸ کار خود را آغاز کرد. اشکال عمده ای که در این کمیته وجود داشت و تا اردیبهشت سال ۱۳۴۹، نتوانستیم طرح را اجرایی کنیم، این بود که عده ای می خواستند کنکور تشریحی برگزار شود و من می گفتم که باید تستی باشد.

این استاد دانشگاه افزود: نامه ای به وزارت علوم نوشتیم و بالاخره با این طرح موافقت شد. هر چند بنا به دلایلی برخی از دانشگاه‌ها در این طرح شرکت نکردند اما در نهایت این طرح اجرایی شد. در حالی که ما به وزارتخانه گفته بودیم ظرف ۱۵ روز کار کنکور سراسری به پایان می‌رسد ولی همه کارهای تصحیح در ۴۸ ساعت انجام شد.

بازدید از مجتمع خدمات فناوری دانشگاه

احمد مسجد جامعی و گروه تهرانگردی در ادامه به مجتمع خدمات فناوری این دانشگاه رفتند. او در بازدید از این بخش، بیان کرد: به گفته مسئولان این بخش از دانشگاه صنعتی شریف، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد جاری در این مجتمع وجود دارد که به نوعی در تلاش است تا برند سازی کند.

او اظهار کرد: خیلی از پژوهش‌ها در کشور وجود دارد که کاربردی نیست و مسئولان این دانشگاه، لزوم کاربردی شدن آن را احساس کردند. این مجتمع سبب شده تا محققان و پژوهشگران دور هم جمع شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، عنوان کرد: حدود ۳ سال است که محصولات شرکت بهره‌برداری مترو در این مجتمع تولید می‌شود و در واقع،‌تولیدات داخل در مترو مورد مصرف قرار گرفته است.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه در حال حاضر این مجتمع با صنایع خصوصی همکاری مشترک دارد، تاکید کرد: این بخش دی ماه سال ۹۲ راه اندازی شد که با دارا بودن ۳۲ دفتر، با بخش‌های مختلف در ارتباط است و به گفته مسئولان، بیش از ۲۵ میلیارد تومان، گردش مالی دارد.

او در پایان بازدید از این مجتمع، با تاکید بر اینکه این بخش زیرساخت نظام تجاری دانشگاه صنعتی شریف را راه‌اندازی می کند، گفت: بیش از ۴۷۰ هیئت علمی که بالغ بر ۶۰ درصد با صنعت ارتباط دارند و الباقی به صورت حرفه‌ای در صنعت مشغول هستند، در این مجموعه فعالیت دارند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه با حضور در پژوهشکده علوم فناوری نانو، با یکی از اولین روسای زن دانشکده در کشور،‌دیدار کرد. اعظم ایرجی زاد که در حال حاضر ریاست پژوهشکده علوم فناوری نانو بر عهده دارد، سال ۱۳۷۸ به عنوان رئیس دانشکده فیزیک،‌ منسوب شد.

ایرجی زاد درباره پژوهشکده علوم فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف، توضیح داد: ۱۰ سال است که این پژوهشکده فعال است. در شرایط تحریم ما مجهزترین دستگاه‌ها را وارد کردیم و به نوعی جدیدترین تجهیزات دانشگاه، در اختیار این بخش است.

مسجد جامعی در ادامه بازدید از بخش‌های مختلف پژوهشکده علوم فناوری نانو،‌ با تکنولوژی جدیدی در این دانشگاه مواجه شد که توسط دانشجویان ایرانی انجام شده بود. او درباره این تکنولوژی اظهار کرد: تکنولوژی جدید و کارآمدی در این بخش به دست آمده که برای بحران آب بسیار موثر است و آن جلوگیری از تبخیر آب است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: در سنت های ما اینگونه بود که آب را در سایه جا به جا می‌کردند بنابر این قنات اختراع شد. تبخیر آب در ایران زیاد است. به شکلی که ۲۰ درصد آب پشت سدها تبخیر می‌شود و  این پروژه مهمی است.

او ادامه داد: در حال حاضر این پروژه برای دریاچه ارومیه انجام می‌شود و برای دریاچه چیتگر نیز بسیار خوب است. از آنجایی که مسئله آب، مسئله اول کشور است،‌ فکر می کنم این پروژه جای آن را دارد تا در اجلاسی با حضور وزارت‌خانه های مربوط،‌ معرفی و اجرایی شود.

اعتراض‌ها و اعتصاب‌های دانشگاه صنعتی شریف

احمد مسجد جامعی پس از بازدید از ساختمان‌های مختلف این دانشگاه، در بخشی از صحبت های خود به اعتصاب‌هایی که در دانشگاه صنعتی شریف انجام شد اشاره و بیان کرد: سال ۱۳۴۵ اولین اعتصاب علیه دکتر مجتهدی انجام شد که گویا چندان مهم نبود. در سال ۱۳۴۷ به دلیل گرانی بلیت اتوبوس نیز یکی دیگر از اعتراضات این دانشگاه صورت گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران،‌ افزود: در سال ۱۳۴۸ به دلیل اخراج برخی از دانشجویان، یک اعتراض دیگر شکل گرفت. در آن زمان ریاست دانشگاه دستور داده بود تا دانشجویانی که معدل آنها در ۲ ترم متوالی زیر ۱۲ شده بود،‌ اخراج شوند.

او با بیان اینکه از سال ۱۳۴۷ اعتراضات در این دانشگاه شدت گرفت و سال ۵۴ نیز اعتصاب استادان این دانشگاه بود، گفت: از سال ۱۳۵۵ کلاس‌ها تعطیل و در پاره‌ای اوقات شب‌نامه‌هایی منتشر می‌شد. این روند ادامه داشت تا سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی شکل گرفت.

پیشنهاد موزه پنجاه سالگی دانشگاه صنعتی شریف

مسجد جامعی همچنین درباره زمینی که این دانشگاه در آن ساخته شده است،‌ خاطرنشان کرد: هزار سال پیش در این محل حوزه علمیه معتبری بود و اعتبار آن به قدری بود که خواجه نظام‌الملک از ری به اینجا می‌آمد و در کلاس‌های آن شرکت می‌کرد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: آن حوزه تا جمله مغول در این محل دایر بود. کسانی که دانشگاه را در این زمین ساخته اند، به این موضوع توجهی نداشتند.

او همچنین در بخشی از بازدید خود از دانشگاه،‌ با معماری‌های زیبایی مواجه شد که توسط حسین امانت،‌ انجام گرفته بود.

در بخش دیگری از این بازدید از اولین کامپیوتر موجود در این دانشگاه بازدید به‌عمل آمد. به گفته مسئولان دانشگاه،‌ این مرکز به کامپیوتر معروف بود. چرا که خدمات این کامپیوتر،‌ تنها مختص دانشگاه نبود و به بیرون از این محیط نیز خدمات ارائه می‌شد.

احمد مسجد جامعی در پایان بازدید خود از دانشگاه صنعتی شریف پیشنهاد داد تا موزه‌ای به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس این دانشگاه، در محل یکی از ساختمان‌های قدیمی که با معماری حسین امانت، ساخته شده است، دایر شود.

هر شهر باید یک ایستگاه لرزه نگاری داشته باشد

عضو شورای اسلامی شهر تهران با حضور در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، از بخش لرزه‌نگاری این موسسه دیدن کرد.

احمد مسجد جامعی در ادامه برنامه تهرانگردی این هفته خود به مناسبت هفته پژوهش، به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران رفت و از بخش لرزه‌نگاری این موسسه دیدن کرد. در این بازدید علی مرادی رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور با بیان اینکه ۱۱۱ ایستگاه لرزه نگاری در کشور وجود دارد، گفت:‌ برخی کشورها با وجود وسعت کم، حدود ۶۰۰ ایستگاه لرزه نگاری داری دارند . چون باید ۳ ایستگاه تعیین محل کنند. به همین دلیل ما برنامه ۲۵۰ ایستگاه را در نظر داریم. هر چند که بهتر است هر شهر یک ایستگاه داشته باشد.

او در ادامه در پاسخ به سوال مسجد جامعی که چند گسل در تهران موجود است،‌ بیان کرد: ۴ گسل بزرگ شمال تهران از نیاوران تا علوم تحقیقات، گسل طرشت، گسل ری و گسل ایوانکی، از خطرناک ترین گسل های تهران هستند. گسل مشا هم برای تهران خطرناک است.

رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور با اشاره به اینکه در شهر تهران زلزله هایی با قدرت شش دهم ریشتر قابل ثبت شدن است، تأکید کرد: از ۴۰ سال گذشته تاکنون در شهر تهران امکان وقوع زلزله وجود دارد و آخرین زلزله ای که خسارت جدی در تهران وارد کرد مربوط به سال ۱۸۳۰ میلادی است.

مرادی ادامه داد: در استان تهران ماهانه ۳۰ زمین لرزه ثبت می‌شود که سهم شهر تهران هر ۲ روز ۳ زمین لرزه است.

او در پایان اظهار کرد: سالانه در کشور ۱۲ زلزله بالای پنج ریشتر و یک زلزله بالای شش ریشتر اتفاق می افتد.

مسجد جامعی ضمن تشکر از مسئولان این مرکز، به بخش تحقیقات هواشناسی این موسسه و بخش پیش‌بینی غلظت آلودگی هوای شهری رفت. او در این بخش عنوان کرد: ۱۶ ایستگاه توسط این موسسه در سطح شهر تهران دایر شده است و ۲۱ ایستگاه هم شهرداری تهران دارد که مقدار مونوکسید کربن، ذرات معلق زیر ۲ و نیم میکرون، دی اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن در هوای تهران را نمایش می‌دهند.

بازدید از ماهنامه نجوم، انجمن فیزیک ایران و موزه علم و فناوری

تهرانگردی روز جمعه که به هفته پژوهش اختصاص داشت، با بازدید از بازدید از ماهنامه نجوم، انجمن فیزیک ایران و موزه علم و فناوری، به پایان رسید.

احمد مسجد جامعی ظهر روز جمعه و پس از بازدید از پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات، دانشگاه صنعتی شریف و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، به ماهنامه نجوم، اولین نشریه علمی پس از انقلاب رفت و از تحریریه این ماهنامه دیدن کرد.

وی در این دیدار اظهار کرد: این نشریه اولین نشریه علمی پس از انقلاب محسوب می‌شود که با تیراژ ۳ هزار نسخه کار خود را آغاز و امروز به ۶ هزار نسخه رسیده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در این بازدید به مطلبی که در یکی از شماره‌های این ماهنامه منتشر شده بود اشاره کرد و توضیح داد: تعدادی سنگ آسمانی در تهران وجود دارد که یک شهاب سنگ در گنبد مینا واقع در پارک آب و آتش، یک سنگ در کاخ گلستان و یک مجموعه کوچکی از سنگ‌ها در دانشگاه تهران است که به نوعی اینها سوغات آسمان برای تهران هستند.

مسجدجامعی در پایان تاکید کرد: محتوای این نشریه تولید داخلی است و تنها بخش کوچکی از اخبار،‌ ترجمه هستند. همچنین دو تن از عکاسان مطرح نجوم یعنی بابک امیر تفرشیو اشین زاکاریان، با این مجموعه همکاری دارند.

مقصد بعدی تهرانگردان انجمن فیزیک ایران بود. عضو شورای اسلامی شهر تهران، در این بازدید گفت: این انجمن در سال ۱۳۱۱ توسط دکتر حسابی تاسیس شد. مسئولان این انجمن می‌گویند ۱۰ هزار عضو در این مرکز وجود دارد که به سه گروه اعضای دانشجو،‌ اعضای پیوسته و اعضای وابسته تقسیم می‌شوند و سالانه ۳۰ سمینار برگزار می‌کنند.

هادی اکبرزاده، رئیس این انجمن در این بازدید خاطرنشان کرد: سعی کنیم نقش فیزیک به عنوان علم در جامعه شناخته شود. امروزه به فیزیکدان به عنوان یک پژوهشگر نگاه نمی‌شود در صورتی که یک فیزیکدان یک پژوهشگر است.

مسجد جامعی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه مطلب خوب و مهمی است که فیزیک یک علم عمومی شود، تصریح کرد: در شهر بابل، خانه ای به علم اختصاص یافته است و در آن آزمایشگاه راه اندازی شده است و تعداد زیادی دانش آموز از آن استفاده می‌کنند. این نمونه خوبی برای عمومی شدن علم است.

تهرانگردان در ایستگاه پایانی روز جمعه به موزه علم و فناوری واقع در خیابان سی تیر، ساختمان پیشین کتابخانه ملی رفتند و از بخش‌های مختلف این موزه بازدید کردند.

کد خبر 3004119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha