در گفتگو با مهر عنوان شد؛

همایش بین المللی اسلام و ارزشهای متعالی سال آینده برگزار می‌شود

همایش بین المللی اسلام و ارزشهای متعالی سال آینده برگزار می‌شود

عبدالله صلواتی، دبیر دومین همایش بین المللی اسلام و ارزشهای متعالی گفت: همایش اسلام و ارزهای متعالی فروردین سال آینده با تاکید بر فرهنگ به صورت بین المللی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله صلواتی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی و دبیر همایش بین المللی اسلام و ارزشهای متعالی با تاکید برفرهنگ با اشاره به دوره اول این همایش گفت: امسال دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی است که برگزار می‌شود که با عنوان اسلام و ارزشهای متعالی با تاکید بر فرهنگ برگزار می‌شود. این همایش در سال ۹۲ با عنوان اسلام و ارزشهای متعالی با تاکید بر اخلاق برگزار شد که در ۲۶ فروردین ۹۵ هم برگزار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: فراخوان با زبان‌های انگلیسی، عربی و فارسی داده‌ایم و برای این همایش سایت هم طراحی کرده‌ایم و دبیرخانه آن هم راه افتاده که اولین مقاله را هم دیروز دریافت کردیم. مهلت ارسال مقالات تا ۱۴ بهمن است و امکان تمدید این زمان هم وجود دارد.

وی درباره هدف از برگزاری این همایش گفت: از آنجایی که فرهنگ مقوله مهمی است و همواره از مطالبات اخیر مقام معظم رهبری هم بوده است، مسئله‌ای است که گریز یا گزیری از آن نداریم. بحث‌هایی که الگوهای فرهنگی و مبانی فرهنگی و همچنین پیوند این بحثها با میراث علمی ما و اسلام، چیزهایی است که بعضی از پرسش‌ها و مسائل در موردشان روشن نیست و به نوعی ما در یک مسیر تاریک و مبهمی داریم حرکت می‌کنیم. این همایش قصد دارد از خرد جمعی و همچنین از داخل و خارج کمک بگیرد تا شاید بعضی از این مسائل به درستی روشن شوند.

دبیر دومین همایش بین المللی اسلام و ارزشهای متعالی درباره محورهای این همایش گفت: بعضی‌ محورها به سیاست‌گذاری‌های فرهنگی برمی‌گردد، برخی‌ها هم تا حدودی وجه نظری شان زیاد است و به شناخت‌شناسی فرهنگ برمی‌گردد و برخی‌ها هم به فرهنگ و علوم برمی‌گردد و پیوند و رابطه فرهنگ با علوم و دانش‌های مختلف را بررسی می کند. اینها محورهایی است که برای این همایش طراحی شده تا ان‌شاء‌الله نتایج خوب و اهدافی که از پیش طراحی کرده‌ایم محقق شود.

صلواتی در ادامه با بیان اینکه این همایش در ۲۶ فروردین ۹۵ در محل دانشگاه شهید رجایی برگزار می‌شود، گفت: در اولین همایش که در سال ۹۲ برگزار شد، حدود ۴۰۰ مقاله در آن همایش شرکت کردند که در نهایت در قالب یک کتابچه منتشر شد. آن همایش یک روزه برگزار شد و امسال هم همایش، یک روزه از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر در روز ۲۶ فروردین برگزار خواهد شد و امسال هم آن را به صورت کتابچه منتشر خواهیم کرد. علاوه بر آن امسال حامیان مختلفی از دانشگاه‌ها داریم و تا الان حدود ۱۲ مجله علمی- پژوهشی برای چاپ بعضی از مقالات همایش اعلام آمادگی کرده‌اند و برخی از مقالات که از ویژگی‌های علمی بالاتری برخوردارند، علاوه بر چاپ در مجموعه مقالات در آن ۱۲ مجله هم چاپ خواهند شد.

وی در ادامه درباره ترکیب هیئت داوارن تصریح کرد: هیئت داوران هم از دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور تشکیل می‌شوند که از الان رایزنی شده و اسامی برخی از آنها هم در دبیرخانه همایش ثبت شده است. ما برای رشته‌های علوم پایه طراحی کرده‌ایم که آنها هم نگاهشان را به فرهنگ مطرح کنند. برای این گونه مقالات در قسمتی که پیوند بین علوم و فرهنگ مطرح می‌شود، نیازمند داورانی از دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف هستیم.

صلواتی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه این اولین تجربه ما در خصوص بین‌المللی بودن همایش است امیدوارم گام بلندی برداشته شود و به فرهنگ این مملکت کمکی بشود. در واقع ما به دنبال خروجی آن نیستیم، بیشتر به دنبال دستاورد هستیم. یعنی فارغ از آن مجموعه مقالات که خروجی این همایش می‌باشد، امیدواریم که در پایان سرمان را بالا بگیریم و بگوییم که بالاخره توانستیم به برخی از مسائل مبهم فرهنگی‌مان کمکی کرده باشیم یا اینکه راه‌حل یا راه‌کاری را در پیش‌روی مسئولان و آنهایی که دغدغه فرهنگی دارند، بگذاریم.

کد خبر 3004886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha