۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۵۱

معاون پژوهشی حوزه علمیه:

حوزه علمیه آماده نقش آفرینی جدی در عرصه حفاظت از محیط زیست است

حوزه علمیه آماده نقش آفرینی جدی در عرصه حفاظت از محیط زیست است

قم - معاون پژهشی حوزه علیمه با تأکید بر اینکه محیط زیست نیازمند انجام نیازسنجی پژوهشی است، گفت: حوزه علمیه آماده نقش آفرینی جدی در عرصه حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علی عماد ظهر چهارشنبه در همایش اسلام و محیط زیست که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، اظهار داشت: در مضامین دینی و در راویات به برقراری تعاملات مطلوب و استاندارد در چهار حوزه اصلی دعوت شده و انسان درگیر تعامل با خدا، تعامل با خود، تعامل با انسان‌های دیگر و تعامل با محیط پیرامونی است.

وی گفت: مسئله صیانت و بهره‌برداری منطقی و معقول و آینده‌نگرانه از محیط زیست به عنوان سرمایه بشریت از ابتدای خلقت تا قیامت به عنوان یک مسئله تک ضلعی نیست که یک حوزه دانش بتواند در حل آن موفق باشد و باید همه با هم در این عرصه تلاش کنیم.

معاون پژوهشی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه مخاطره‌های موجود در این عرصه ناشی از نحوه‌ بهره‌برداری و تصرف غلط با محیط زیست است، افزود: حل این مخاطرات باید با مشارکت همه زینفعان صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در رابطه با محیط زیست حوزه‌های مختلفی چون حوزه اخلاق، فقه، حقوق همه مد نظر صاحبنظارن است، گفت: حوزویان باید نقش آفرینی مناسبی را متناسب با اقتضائات جهان نسبت به محیط زیست داشته باشند

حجت الاسلام عماد با باین اینکه برای کمک به محیط زیست به نهاد‌های علمی نیاز است، تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه نیز ظرفیت‌های خوبی برای حل این مسئله و کمک به آن وجود دارد.

تأسیس رشته علمی در عرصه محیط زیست

وی به تأسیس رشته علمی در عرصه مسائل محیط زیست با گرایش‌های مختلف در سطح سه و چهار حوزه و تأسیس گروه‌های علمی پژوهشی در پژوهشگاه‌های علوم حوزوی و انسانی اشاره کرد و افزود: این پژوهشگاه‌ها می‌توانند با ایجاد پژوهشکده اسلام و محیط زیست به تبیین و مطالعات عمیق عرصه محیط زیست بپردازند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه تأسیس گروه‌های علمی پژوهشی در پژهشگاه‌های جامع علمی، تأسیس پژوهشگده تخصصی محیط زیست و اسلام، تأسیس کتابخانه تخصصی محیط زیست را از دیگر اقداماتی برشمرد که می‌تواند به این امر کمک کند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۲۰ نشریه‌ علمی توسط حوزویان منتشر می‌شود، توضیح داد: ۲۰ انجمن علمی در زمینه‌های مختلف دینی فعال هستند که می‌توان از ظرفیت نشریات دینی و انجمن‌های علمی حوزه در زمینه تبیین نگاه اسلام به محیط زیست بهره گیری کرد.

حجت الاسلام عماد تصریح کرد: پایانامه‌های سطح سه و چهار حوزه نیز در صورتی که مورد حمایت قرار گیرند ظرفیت خوبی برای کمک به محیط زیست از منظر فقه و اسلام هستند همچنین می‌توان یک طرح کلان ملی را ناظر به موضوع محیط زیست به عنوان یک مسئله روز طراحی کرد.

مجمع المسائل فقهی در عرصه محیط زیست تدوین شود

وی با بیان اینکه مجمع المسائل فقهی در عرصه محیط زیست باید تدوین شود تا جامعه آگاهی پیدا کند، گفت: می‌توان بیانیه‌ای را به عنوان نگاه علمی جهان اسلام و تشیع به پدیده محیط زیست و بایسته‌های آن طراحی کرد و با نظر مراجع آن را منتشر کرد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه بر لزوم انجام نیازسنجی پژوهشی مسئله محور در عرصه محیط زیست تأکید کرد و گفت: حوزه‌های علمیه با کمک انجمن‌های علمی، نیازسنجی حوزه‌های دانش را انجام می‌دهند و تاکنون ۱۵ نیاز سنجی صورت گرفته که شش نیازسنجی به چاپ رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه محیط زیست نیازمند انجام نیاز سنجی پژوهشی است، افزود: حوزه علمیه آماده نقش آفرینی جدی در عرصه حفاظت از محیط زیست است.

کد خبر 3559570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha