۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۴۸

گزارش تحلیل مهر از انتخابات:

چه کسانی از البرز به مجلس راه یافتند/ اصول‌گرایان در راه بهارستان

چه کسانی از البرز به مجلس راه یافتند/ اصول‌گرایان در راه بهارستان

کرج - نتیجه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان البرز نشان‌دهنده این مطلب است که یک نامزد از طیف مستقل و دو نامزد از طیف اصولگرا در این رقابت پیروز میدان شده اند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها - ساره نوری: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان البرز همزمان با سراسر کشور روز هفتم اسفندماه در یک‌هزا و ۱۳۷ شعبه اخذ رأی آغاز شد. حضور پرشو مردم در ساعات اولیه روز هفتم اسفند چنان شگفتی آور بود که حجت الله ملاصالحی رئیس ستاد انتخابات استان البرز در توصیف این حضور از عبارت غافلگیری استفاده کرد و گفت مسئولان و عوامل اجرایی انتخابات در البرز غافلگیر شده‌اند به طوری که زمان برگزاری انتخابات سه بار تمدید شد و در نهایت ساعت یازده جمعه شب پایان زمان انتخابات اعلام شد.

در ادامه بررسی تعداد داوطلبان ثبت نام شده در این رقابت، تعداد نامزدهای انصرافی‌ها و لیست‌های بسته شده برای انتخابات ضروری است. ۲۸۱ نفر در استان البرز برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی نام نویسی کردند. ۲۳۲ نفر از حوزه انتخابیه کرج و۵۰ نفر از حوزه انتخابیه ساوجبلاغ، اما از این تعداد فقط ۶۰ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. در ادامه ارائه آمار انصراف نامزدها نیز خالی از لطف نیست. ۲۶ نامزد انتخاباتی در حوزه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا و ۴ نامزد انتخابات در حوزه انتخابیه ساوجبلاغ انصراف خود را اعلام کرده‌اند.

شورای ائتلاف اصولگریان استان نیز پس از برگزاری جلسات متعدد لیست مورد تأیید خود را اعلام و در این لیست نام رشید جلالی نماینده مردم کرج در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و طاهره پورشمسیان به چشم می‌خورد. این ائتلاف علی حدادی فرماندار سابق شهرستان طالقان را به عنوان نامزد مورد حمایت خود از حوزه انتخابیه ساوجبلاغ معرفی کرد.

برخی از نامزدهای اصولگریان در البرز به‌منظور حفظ وحدت کلمه و رعایت مصالح ملی و پایبندی به میثاق‌نامه به نفع نامزدهای مورد حمایت قرار گرفته شده انصراف خود را از داوطلبی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام کردند.

شورای ائتلاف اصولگرایان استان البرز در راستای رسیدن به اجماع جلسات بیشماری را برگزار کرد و در نتیجه ۳ کاندیدای اعلام شده از سوی این شورا کناره گیری کرده و به نفع جبهه اصولگرا انصراف خود را اعلام کنند.

اما جبهه اصلاح طلبان استان نیز در حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس ناصر حاجیان مطلق و علی امرایی قاضی و در حوزه انتخابیه ساوجبلاغ نظرآباد و طالقان پرویز انصاری راد را معرفی کردند لازم به ذکر است که ناصر حاجیان مطلق در این دوره انتخابات مجلس با کسب ۱۰۶ هزار و ۹۵۱ رأی نفر سوم شد.

اما پس از نواخته شدن سوت پایان انتخابات و آغاز شمارش آرا رقابتی نفس گیر میان نامزدها در گرفت و کمتر از ۲۴ ساعت از پایان انتخابات نگذشته بود که سید حمید طهایی استاندار البرز در گفتگو با خبرنگار مهر نتایج نهایی انتخابات در حوزه کرج را اعلام کرد بر این اساس عزیز اکبریان با ۱۴۸ هزار ۲۱۸ رأی و محمدجواد کولیوند با ۱۴۳ هزار و ۴۳۴ رأی به عنوان نمایندگان مردم کرج به مجلس راه یافتند.

در حوزه انتخابیه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان نیز محمود بهمنی با کسب ۵۰ هزار و ۱۰۵ رأی به‌عنوان نماینده این حوزه راهی مجلس شورای اسلامی شد.

عزیز اکبریان نماینده دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کرج توانست با کسب ۲۶.۷ درصد از کل آرا در حوزه انتخابیه کرج برای سومین بار متوالی در مجلس بماند وی که عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس است در این دوره به عنوان نامزدی از طیف مستقل در انتخابات وارد شد.

محمدجواد کولیوند که در کارنامه اش نمایندگی مردم کرج در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را دارد برای دومین بار متوالی توانست با کسب ۲۵.۸۸ درصد کل آرا در حوزه انتخابیه کرج به خانه ملت راه پیدا کند وی نامزد طیف اصولگرا است و مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه استان البرز نیز قرار گرفت.

و اما محمود بهمنی منتخب مردم ساجبلاغ، نظرآباد و طالقان که در کارنامه خود سِمت رئیس کل بانک مرکزی در دولت محمود احمدی نژاد را به ثبت رسانده است و در دولت‌های پیشین نیز صاحب سِمت های مختلفی بوده است با کسب ۳۱.۴ درصد از کل آرا ء به عنوان نماینده این حوزه رهسپار مجلس شد.

اما؛ روز یکشنبه از سوی ستاد انتخابات استان البرز آمار کل آرا مأخوذه در دو حوزه انتخابیه استان اعلام شد تعداد کل آرا در حوزه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان ۱۷۱ هزار و ۴۱۵ رأی و تعداد کل آرا مأخوذه حوزه کرج، فردیس، اشتهارد و آسار ۶۲۹ هزار و ۱۰۴ رأی اعلام شد.

درصد مشارکت مردم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان البرز ۵۴ درصد اعلام شد که به تفکیک ترتیب در شهرستان‌های کرج و ساوجبلاغ ۵۰ درصد و ۷۵ درصد بود.

تعداد آرای صحیح استان البرز ۵۵۴ هزار و ۶۵ رأی اعلام شده است که تعداد آرای باطله مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا ۷۵ هزار و ۳۹ رأی و در حوزه انتخابیه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان ۱۱ هزارو ۷۸۱ رأی باطله بوده است.

حجت الله ملاصالحی رئیس ستاد انتخابات استان البرز و معاون سیاسی استاندار البرز در گفتگو با خبرنگار مهر جمعیت واجدین شرایط رأی در استان البرز را یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر اعلام کرد و تعداد شعب اخذ رأی استانی را یکهزار و ۴۲ شعبه و تعداد شعب سیار در استان را ۹۵ شعبه اعلام کرد.

ملاصالحی تعداد شعب اخذ رأی در روستاهای استان را ۲۰۲ شعبه و تعداد شعب اخذ رأی شهری را ۹۳۵ شعبه اعلام کرد و گفت: تعداد شعب اخذ رأی حوزه اصلی شهرستان کرج ۸۵۲، و تعداد شعب حوزه انتخابیه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان ۲۸۵ شعبه است.

در ادامه در بررسی دیدگاه‌های منتخبان این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان البرز بیان می‌شود که این دیدگاه‌ها حول مشکلات اقتصادی می چرخد.

محمدجواد کولیوند منتخب مردم در مجلس نهم و دهم در میتینگ‌های تبلیغاتی خود بزرگ‌ترین مشکل کشور را در حال حاضر رکود اعلام کرد و راهکار این مشکل را فقط در رونق اقتصادی خلاصه کرد و گفت اهمیت به تولید داخلی، ترغیب مردم به استفاده از کالای داخلی و توجه به صادرات ضروری است همچنین تغییر سبک زندگی مردم از اهمیت زیادی برخوردار است این تغییر سبک باید در راستای برگرداندن اهمیت و توجه مردم به کالای ساخت وطن باشد باید اعتماد مردم به کالای داخلی جلب شود در این صورت می‌توانیم مدعی تحقق اقتصاد مقاومتی شویم.

محمود بهمنی دیگر منتخب البرزنشینان در میتینگ‌های تبلیغاتی خود که با حضور صاحب‌نظران استان البرز همراه بود، خود را یک ساوجبلاغی معرفی کرده و از ظرفیت‌های شکوفا نشده این شهرستان سخن به میان آورده است و مدعی برنامه ریزی برای شکوفا شدن ظرفیت‌های بیشمار مخصوصاً در حوزه اقتصادی این حوزه انتخابیه شده است.

در پایان باید گفت؛ هفتم اسفندماه مردم استان در شرایطی پای صندق های اخذ رأی حاضر شده‌اند که هنوز مشکلات ناشی از تحریم‌ها به قوت خود باقی است و از منتخبین خود انتظار دارند با برنامه ریزی صحیح به دنبال برطرف کردن مشکلاتی باشند که دامن استان را گرفته است.

بر اساس نتایج اعلام شده عزیز اکبریان که گرایشات سیاسی اصولگرا داشته و در این دوره به عنوان نامزد مستقل وارد کارزار انتخابات شده است و محمدجواد کولیوند و محمود بهمنی که هر دو از جبهه اصولگرا هستند از استان به مجلس راه یافته‌اند که این موضوع نشاند دهنده حضور پررنگ اصولگرایان در انتخابات این دوره مجلس است و چنین رخدادی استان البرز را در بین استان‌های اصولگرای کشور به لحاظ تقسیم‌بندی‌های سیاسی، قرار داده است.

استان البرز

تعداد واجدین رأی دادن: یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر

درصد مشارکت: ۵۴

تعداد رأی دهندگان: ۸۰۰ هزار و ۵۱۹ نفر
 

گروه پیروز: اصولگرا

ردیف

حوزه انتخابیه

نماینده منتخب

تعداد آرا

گرایش

راه یافتگان به دور دوم

۱

کرج، فردیس، اشتهارد و آسار

عزیز اکبریان - محمدجواد کولیوند

اکبریان ۱۴۸ هزار و ۲۱۸ رأی

محمدجواد کولیوند ۱۴۳ هزار و ۴۳۴ رأی

اکبریان: اصولگرا

کولیوند: اصولگرا

----

۲

ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان

محمود بهمنی ۵۰ هزار و ۱۰۵ رأی اصولگرا

----

کد خبر 3568940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha