۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۵۵

مهر گزارش می دهد؛

میهمانی بر سفره گیلانی‌ها با طعم «باقالی قاتوق» و «لَوَنگی»

میهمانی بر سفره گیلانی‌ها با طعم «باقالی قاتوق» و «لَوَنگی»

رشت- گیلان تنها استان کشور است که با تنوع غذایی بی نظیر، در بحث گردشگری خلاق در زمینه خوراک حرف هایی برای گفتن دارد و عطر و طعم غذاهای این خطه، در ذهن گردشگران زیادی خاطره ساز شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بخش مهمی از جذابیت‌های استان گیلان برای گردشگران در تعدد غذاهای این استان تعریف می‌شود. غذاهایی که علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیر، به دلیل بهره بردن از مواد اولیه سالم، مقوی و عموماً با سرمنشاء گیاهی، خوراکی سالم و لذیذ برای اهالی این استان و همچنین گردشگران محسوب می‌شود. تنوع این غذا‌ها در استان گیلان به حدی است که بیش از ۶۰ نوع غذا صرفا مخصوص زمستان و بیش از ۱۷۰ نوع غذا تنها در شهر رشت مرکز این استان شناسایی شده و این شهر به تازگی به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی از طرف یونسکو معرفی شده است.

البته نه تنها در رشت که در بسیاری از دیگر نقاط گیلان، علاوه بر بهره گیری از انواع گیاهان رایج در کشور و همچنین گیاهان محلی، تنوع منابع پروتئینی نیز مجموعه‌ای بی‌نظیر از طعم‌های مختلف را به وجود آورده است.

استفاده از انواع منابع گوشتی شامل اردک، چنگر، خوتکا، ترنگ و انواع ماهی در طبخ غذا‌ها، تنوع چشمگیری به انواع خوراک‌ها بخشیده که این امر خود به عنوان یکی از جاذبه‌های دوست داشتنی این استان محسوب می‌شود. همچنین تعدد شیرینی‌های محلی و سوغات این استان باعث شده تا سبد هیچ گردشگری از گیلان خالی برنگردد.

از معروف‌ترین غذاهای گیلان می‌توان به میرزاقاسمی، کباب ترش، مرغ ترش، باقلاقاتوق، اناربیج، فسنجان گیلانی، لونگی، خورشت آلو (شیرین قاتوق)، ترش شامی، شیش انداز، واویشکا، ماهی شکم پر، ترش تره و سیر قلیه اشاره کرد.

همچنین زیتون، زیتون پرورده، بورانی بادمجان، سیر ترشی و انواع ترشی، کال کباب و اشپل و باقالی و گردو متداول‌ترین پیش غذا‌ها و مزه‌ها در کنار غذا محسوب می‌شوند. کاکا، رشته خشکار،‌تر حلوا، حلوای گزنه و... نیز از معروف‌ترین دسرهای گیلانی است.

علاوه بر این، چای لاهیجان و برنج شهر به شهر و روستا به روستای گیلان از مهم‌ترین سوغات‌های خوراکی گیلان محسوب می‌شوند. اگرچه انواع ماهی نیز در گیلان به عنوان سوغات استان به گردشگران معرفی می‌شود اما بادام زمینی آستانه اشرفیه، پنیر سیاهمزگی، کلوچه سنتی فومن، کلوچه صنعتی لنگرود و لاهیجان، روغن زیتون رودبار، از مهم‌ترین سوغات گیلان نیز محسوب می‌شوند.

باقالی قاتوق:

این غذا ترکیبی از نوعی باقالی مخصوص محلی که در گویش گیلکی به آن «پاچ باقالا» می‌گویند به همراه سیر، شوید و تخم مرغ است که همراه با پلو یا‌‌ همان «کته» معروف گیلانی، زیتون، ماهی دودی و سیر ترشی سرو می‌شود. این غذا معروف‌ترین غذای گیلانی در بین گردشگران است.

مرغ ترش:

مرغ، لپه و سبزیجات معطر شامل (نعناع، گشنیز، جعفری، تره و خالی واش که نوعی سبزی محلی است) به همراه مقداری آب نارنج، مواد تشکیل دهنده مرغ ترش یکی از لذیذ‌ترین غذاهای گیلانی‌ها که با ذائقه مردم غیر گیلک هم همخوانی دارد را تشکیل می‌دهد.

عطر سبزیجات محلی از این خورشت یک طعم به یاد ماندنی ساخته است.

لَوَنگی:

لَوَنگی که مربوط به غرب گیلان و غذای محلی منطقه ویلکیج تالش و آستارا است، ماهی یا مرغی است که شکم آن با مواد طعم دهنده زیتون پرورده (سیر، سبزیجات محلی معطر شامل خالی واش و چوچاق، گردو، رب انار و دانه‌های انار) پر شده است.

گردشگرانی که به آستارا سفر می‌کنند، لذت بردن از طعم این غذا را از دست ندهند.

شیرین قاتوق یا خورشت قیسی:

شیرین قاتق یا شیرین خورش یکی از غذاهای محلی گیلان است که در شرق این استان معمولا در روزهای تاسوعا و عاشورا به صوررت نذری تهیه شده و با برنج خیرات می‌شود.
مواد این خورشت را آلو قیسی، آلو خورشتی، آلو سیاه، کشمش و مرغ تشکیل می‌دهد.

انواع دسر و شیرینی

یکی از اجزای جدایی ناپذیر سفره‌های گیلانی، انواع دسر‌ها، پیش غذا‌ها و مزه‌ها بوده که طرفداران زیادی دارد. البته در میان آن‌ها برخی مزه‌ها نیز به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید.

اشپل، باقالی، گردو

اَشپِل (نوعی خاویار ماهی)، باقالی خام و مغز گردو جزو لاینفک سفره‌های گیلان است که به صورت مزه غذا با انواع کباب سرو می‌شود. اگرچه طعم تند اَشپِل به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید اما، این ترکیب در سرویس‌های رستوران‌های گیلان قیمت بالایی نسبت به سایر مخلفات غذایی دارد.

بورانی بادمجان:

این پیش غذا یکی از محبوب‌ترین طعم‌ها در بین مسافرانی است که به گیلان آمده و می خواهند خاطره‌ای از عطر و طعم بسازند. بورانی بادمجان از سیر، بادمجان کبابی، سبزیجات محلی و ماست چکیده تشکیل شده است.

زیتون پرورده:

ترکیب زیتون بی‌هسته به همراه گردوی ساییده شده، سیر، سبزیجات محلی معطر شامل (خالی واش و چوچاق) دانه یا آب انار و مقداری رب انار، طعم بی‌نظیر زیتون پرورده را درست کرده که یکی از پرطرفدار‌ترین سوغاتی‌های استان گیلان محسوب می‌شود.

کاکا:

این شیرینی مقوی محلی از کدو حلوایی پخته شده، شیر، تخم مرغ و مقداری آرد تهیه شده که علاوه بر طعم خوب، به دلیل وجود کدو حلوایی در ترکیب آن شیرینی بسیار مقوی محسوب می‌شود.

رشته خوشکار:

رشته خوشکار که شیرینی مخصوص منطقه طاهر گوراب در اطراف صومعه سرا است، از لایه مشبک شکلی به نام رشته که مخلوطی از آرد برنج و شیر است تشکیل شده که داخل این لایه مشبک را با مخلوطی از گردو، شکر، انواع ادویه مانند (جوزهندی، می‌خک، دارچین و...) پر می‌کنند و سپس در روفن سرخ کرده و مقداری شهد روی آن می‌ریزند.

این شیرینی در ایام ماه مبارک رمضان مشتریان زیادی دارد.

هرچند در این گزارش مجالی برای معرفی کل غذا‌ها، شیرینی‌ها و سوغات گیلان نیست اما بی‌شک تنوع غذایی معرفی شده از استان می‌تواند جاذبه‌ای دو چندان به گیلان بدهد.

کد خبر 3578313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha