۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۳۹

نشست علمی یادروز سعدی؛

ایرانی‌ها مشعل اندیشیدن فلسفی را حفظ می کنند/شعر سپید وامدار سعدی

ایرانی‌ها مشعل اندیشیدن فلسفی را حفظ می کنند/شعر سپید وامدار سعدی

شیراز- دکتر سید جواد طباطبایی گفت: در ایران است که مشعل اندیشیدن فلسفی زنده و روشن می ماند و ایرانی ها آن‌را حفظ می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سیدجواد طباطبایی، استاد و اندیشمند فلسفه سیاسی ظهر چهارشنبه در بخش اول نشست های علمی یادروز سعدی که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد پیرامون «ادب فارسی و اندیشیدن ایرانی» به سخنرانی پرداخت و گفت: وامدار شعر سعدی است و بدین خاطر نیز این شعر «نوِکهنه» است.

وی درباره اهمیت ادبیات فارسی گفت: زمان آن رسیده ادب فارسی را در افق اندیشه ایرانی جستجو کنیم.

طباطبایی نبود کاوش در افق اندیشه ایرانی را موجب ایجاد گسل در ادب فارسی عنوان کرد و افزود: اهل ادب دارند میراث اندیشیدن را ضایع می کنند.

استاد فلسفه سیاسی دانشگاه با بیان اینکه ایران یک تاریخ اندیشیدن دارد، ادامه داد: «هانری کربن» ایران را کشور فلاسفه و شاعران نام برده و فیلسوفان آلمانی عنوان می کنند که تحول آلمان مشحون از گذشته ایران است.

طباطبایی درعین حال تصریح کرد: ادب فارسی از دوره مغول به بعد دستخوش تحول می شود، زیرا این ادبیات در یک مختصات زمانی و مکانی ایجاد شده است. این درحالیست که محققان اروپایی نیز بر این صحه می گذارند.

نشست های علمی یادروز سعدی که از ۹ صبح چهارشنبه آغاز گشته با پایان یافتن بخش اول، در بخش دوم با موضوع «چشم انداز سعدی شناسی در ایران و جهان» به شکل میزگردی با حضور دکتر ضیا موحد، جعفر موید، علی اصغر محمدخانی و کوروش کمالی سروستانی ادامه یافت.

این درحالیست که نمایشگاه نسخ خطی سعدی به همراه نمایشگاه سعدیه در گذر زمان حاوی اسناد و عکس های تاریخی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برپا شد.

کد خبر 3603827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha