۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۱

نکاتی پیرامون یک جشنواره؛

«سی‌راه» جشنواره‌ای که باید تکثیر شود

«سی‌راه» جشنواره‌ای که باید تکثیر شود

شیراز- جشنواره سی راه که با هدف معرفی هرچه بیشتر بافت تاریخی شیراز برگزار می شود باید در تمامی نقاط بافت تکثیر شود تا تاریخ این شهر فقط به یک محله محدود نشود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: «سی راه» عنوان جشنواره ای است که برای معرفی هرچه بهتر بافت تاریخی شیراز و آداب و رسوم شهر طی دو سه سال اخیر، با کمک شهرداری و برخی موسسات مردم نهاد در شیراز برگزار می شود.

این جشنواره طی دو دوره برگزاری سعی شده در قالب برنامه های فرهنگی، غرفه ها و... که در بافت تاریخی و در محله سنگ سیاه برپا می شود، آداب و رسوم و آیین ها و سبک زندگی مردم به تصویر کشد.

در دوره اول برگزاری جشنواره استقبال خوبی از آن به عمل آمد، آیینهای سنتی، آداب و رسوم و تمام ابعاد زندگی مردم در بافت تاریخی در قالب این جشنواره در محله سنگ سیاه  تصویرسازی شد تا مردم شهر، جشنواره ای کاربردی را در شیراز شاهد باشند.

جشنواره سال گذشته با وقفه ای همراه شد و اما امسال دوباره در همان محله سنگ سیاه از سرگرفته شد اما فعالان گردشگری معتقدند که بافت تاریخی شیراز فقط محله سنگ سیاه نیست و این شهر گذرها، محله ها و نقاط تاریخی زیادی برای برگزاری چنین جشنواره هایی دارد که می تواند میزبان «سی راه» یا برنامه هایی از این قبیل باشد.

امسال حین برگزاری جشنواره اتفاق دیگری هم رقم خورد و آنهم خراب شدن یکی دیگر از خانه های تاریخی بافت بود. رویدادی که بازهم تن این بناها را در بافت تاریخی شیراز لرزاند.

مسعود منیعاتی رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: «سی راه» جشنواره ای با کیفیت مناسب است که پتانسیلهای خوبی برای معرفی تاریخ و بافت تاریخ شیراز دارد.

وی با اشاره به اینکه نباید به برگزاری این جشنواره فقط در محله سنگ سیاه اصرار داشت، افزود: این جشنواره باید هرسال در یک گذر و منطقه تاریخی شهر برپا شود تا مردم بیشترین آشنایی را از بافت تاریخی شهر داشته باشند.

این فعال میراث فرهنگی و گردشگری به آسیب شناسی برگزاری جشنواره ها و برنامه های مختلف در سنگ سیاه پرداخت و گفت: یکی از آسیبهایی که متوجه محله سنگ سیاه شده، این است که با برگزاری برنامه های متعدد روح زندگی معمولی  و روزمره مردم در بافت کم رنگ می شود و شرایط به سمت مصنوعی تر شدن پیش می رود.

منیعاتی با اشاره به اینکه در این راستا اگر خانه های بافت هم خالی از سنکه و تبدیل به موزه و مکانهای موزه ای شوند زندگی در بافت از جریان می افتد، بیان کرد: باید مراقبت کرد که با برگزاری برنامه های مختلف فضای محله سنگ سیاه مصنوعی و سایت موزه ای نشود.

وی گفت: در بافت تاریخی شیراز گذرها و محله های مختلف و اغلب مغفول مانده ای وجود دارد که جشنواره سی راه و برنامه هایی شبیه به این می تواند آنها را از گم نامی و کم رنگی خارج کند.

این فعال گردشگری و میراث فرهنگی به اتفاقی ناخوشانید هم اشاره کرد و گفت: در حالیکه جشنواره سی راه در حال برگزاری بود خانه تاریخی دیگری در بافت نیز خراب شد.

تخریب یک خانه تاریخی

وی تاکید کرد: باید دید به چه علت این خانه تاریخی در بافت تخریب شده است.

معاون فرهنگی شهردار: جشنواره ها در سایر محلات شهر برگزار می شود

در این رهگذر معاون فرهنگی شهردار شیراز نیز در خصوص جشنواره سی راه به خبرنگار مهر گفت: هدف شهرداری شیراز در حوزه گردشگری معرفی داشته های گردشگری و همچنین برگزاری رویدادهای حوزه گردشگری است.

احمد همتی با اشاره به اینکه  شهرداری سعی می کند با جشنواره های مختلف این داشته ها را معرفی کند و برای همین قضیه در چند سال اخیر چند جشنواره برگزار شده است، ادامه داد: این برنامه ها شامل حکایت فرهنگ شهر و جشنواره نکوداشت هفته شیراز و یا  جشنواره سی راه است.

وی با اشاره به اینکه محور اصلی جشنواره سی راه معرفی آیین و آداب و رسوم مردم شیراز است، بیان کرد: در این برنامه تلاش شد که در محله های تاریخی مثل سنگ سیاه این آیین ها معرفی شود.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان اینکه این جشنواره برای دومین بار است که هفته گذشته برگزار شد، بیان کرد: بخش نمایشگاهی آن شامل هنرهای تجسمی، هنرهای دستی و سنتی و حدود ۹۰ غرفه برای این امر اختصاص یافت که تلاش شد به صورت ورک شاپ هنر شیراز به مردم معرفی شود و در این بین مردم بافت درگیر این قضیه شدند و حتی مردم سایر محلات نیز حضور داشتند و بخش اصلی آن گردشگرانی بودند که تلاش کردیم با برگزاری جشنواره به ماندگاری  و افزایش اقامت آنها در شهر شیراز کمک شود.

همتی اجرای برنامه هنری شامل موسیقی سنتی و آیین حنا بندان شیرازی، عروسی درخت بهار نارنج بوده و اجرای نمادین آیین گل سرخ ازجمله برنامه هایی بود که در این جشنواره برگزار شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تاکید بر اجرای این جشنواره ها در محله سنگ سیاه و مغفول ماندن سایر محلات و گذرهای تاریخی شیراز نیز بیان کرد: پارسال جشنواره شیرازشناسی راه اندازی شد و  هدفمان حضور در تمام محله ها بود و امسال دومین دوره  را برگزار می کنیم و هدف ما نیز تشکیل تیمهای ویژه این کار است.

همتی گفت: سعی داریم با حضور NGO و سایر تشکلها تمرینی کنیم که جشنواره ها را در سایر محله های شیراز برگزار کنیم و برای سال ۹۶ این هدف را داریم در تمام محلات شیراز با محوریت خود محله ها و خود موسسات مردم نهادی که به بالندگی لازم رسیدند این کار را انجام بدهیم و این احتمال دارد این جشنواره شیرازی شناسی در محله قصردشت پیرامون باغات قصر دشت باشد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع را قبول داریم که نباید صرفا در یک نقطه از بافت تاریخی چنین برنامه هایی اجرا شود، افزود: البته در این راستا نیازمند نگاه فرابخشی هستیم و ارگانهای مختلفی باید مشارکت کنند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با اشاره به اینکه شهروندی که شهرش را نشناسند بزهکاری بیشتری صورت می دهد و در عین حال دغدغه ای برای حفظ اموال عمومی شهر ندارد، افزود: اگر در این رابطه اقدامی نشود  کم کم به سمتی می رود که شهرمان دچار افسار گسیختگی فرهنگی می شود و به همین خاطر باید همه نهادها و مردم  کمک کنند.

وی بیان کرد: در سال ۹۶ جشنواره های محلی با محوریت معرفی محله و مشاهیر آن محله دنبال می شود تا جشنواره ها در تمام محلات توزیع شده باشند.

به گزارش مهر، بافت تاریخی شیراز فقط محله سنگ سیاه نیست و باید در نظر داشت که با تمرکز بیشتر بر روی یک محله خاص ممکن سایر محلات از دید مخاطبان و افکار عمومی مهجور مانده و شرایط احیاء و معرفی را از دست بدهند.

کد خبر 3666429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha