۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷

سازوکار فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی- ۵

همای سعادت تنها تماشاخانه غرب تهران/ ضرر نکردیم اما سود هم نبردیم

همای سعادت تنها تماشاخانه غرب تهران/ ضرر نکردیم اما سود هم نبردیم

مدیر تماشاخانه همای سعادت با اشاره به ویژگی های این تماشاخانه درباره وضعیت پلاتوهایی که بدون مجوز فعالیت می کنند و باعث به هم ریختن ذهنیت مردم و هنرمندان از تئاترهای خصوصی می شوند، سخن گفت.

سعید دولتی مدیر تماشاخانه «همای سعادت» درباره ساز و کار اداره این تماشاخانه به خبرنگار مهر گفت: موسسه «همای سعادت» از سال ۸۱ فعالیت خود را در زمینه آموزش، تولید و اجرا آغاز کرده است. در این چند سال علاوه بر تولید و آموزش تئاتر در زمینه تولید فیلم هم فعالیت داشته ایم اما تماشاخانه همای سعادت فعالیت رسمی خود را از سال ۹۴ آغاز کرده است.

دعوت از گروه های حرفه ای و دانشجویی

وی ادامه داد: برای راه اندازی این تماشاخانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرده و تمام تلاشمان را انجام دادیم تا تماشاخانه ای مجهز را افتتاح کنیم بر همین اساس امکاناتی همچون لاین صوتی و نوری، بک استیج، تهویه و آکوستیک مناسب را در تماشاخانه ای با گنجایش ۶۰ نفر تعبیه کردیم. در این تماشاخانه علاوه بر دعوت از گروه های حرفه ای و دانشجویی و اجرای نمایش های رادیویی هر شنبه نیز اجرای نمایشنامه خوانی داریم و کانون فیلم همای سعادت به مدیریت مسعود آب پرور نیز راه اندازی شده است که در آن هر پنجشنبه فیلم های شاخصی پخش و با حضور اساتید و چهره های سینمایی نقد و بررسی می شود.

دولتی درباره نوع مجوز این تماشاخانه توضیح داد: این موسسه مجوز موسسه چندمنظوره دارد که تولید تئاتر و تجهیز سالن نمایش جزو اساسنامه اش محسوب می شود. ما مشکلی از لحاظ مجوز نداریم چون افرادی که مجوز تاسیس موسسه چند منظوره در اختیار دارند دیگر لازم نیست برای دریافت مجوز موسسه تک منظوره اقدام کنند چون در اساسنامه موسسه همای سعادت داشتن سالن تئاتر ذکر شده است. نکته مورد توجه دیگر در مورد مکان جغرافیایی این تماشاخانه است که پارکینگ بزرگی روبروی سالن قرار دارد و از این جهت مشکلی برای تماشاگران و هنرجویان پیش نمی آید.

اداره یک تماشاخانه خصوصی سودی ندارد

وی درباره میزان سوددهی این تماشاخانه که به دور از مرکز شهر نیز قرار دارد، بیان کرد: در شرایط امروزِ تئاتر اداره یک تماشاخانه خصوصی هیچ سودی ندارد و در طول چندماهی هم که از راه اندازی این تماشاخانه می گذرد تلاش ما این بوده که این تماشاخانه را به اهالی تئاتر معرفی کنیم. تماشاخانه همای سعادت تنها تماشاخانه ای است که در غرب تهران فعالیت می کند و از آنجا که مخاطبان ما عادت کرده اند که برای تئاتر دیدن تنها به مرکز شهر بروند بنابراین تماشاخانه هایی که در مرکز شهر و نزدیک به تئاتر شهر قرار دارند پررونق تر هستند درحالیکه هنرمندان بسیاری هستند که در غرب تهران زندگی می کنند و این تماشاخانه مکان مناسبی برای فعالیتشان است.

مدیر تماشاخانه همای سعادت یادآور شد: من به عنوان مدیر این تماشاخانه هنوز به سوددهی نرسیده ام. علاقه شخصی من این است که این موسسه بتواند به عنوان یک کمپانی تئاتر فعالیت کند اما از طرف دیگر باید هزینه های سالن را هم تامین کنیم. تا به حال دخل و خرج ما با هم برابر بوده است به این معنی که متضرر نشدیم اما سود هم نکرده ایم. 

معضل پلاتوهای بدون مجوز

دولتی در پایان صحبت هایش درباره راه اندازی صنف تماشاخانه های خصوصی بیان کرد: متاسفانه در سال های اخیر برخی پلاتوهای بدون امکانات تبدیل به تماشاخانه شده و همچنین بسیاری از پلاتوها بدون داشتن مجوز مشغول به فعالیت هستند که این نوع فعالیت ها ذهنیت هنرمندان و مخاطبان را نسبت به برنامه ها و فعالیت های تماشاخانه های خصوصی مخدوش می کند اما در صورت راه اندازی صنف تماشاخانه های خصوصی دیگر این فعالیت ها با نظارت و داشتن مجوزهای لازم انجام می گیرد و فعالیت پلاتوهایی هم که تبدیل به سالن اجرا شده اند سر و شکل مناسبی پیدا می کند. امیدوارم صنف تماشاخانه های خصوصی بعد از راه اندازی این مسایل را در اولویت خود قرار دهد.

تماشاخانه همای سعادت در شهر زیبا، خیابان آیت الله کاشانی، زیرپل شهید باکری، جنب بانک پارسیان، پلاک ۲۶۱، طبقه چهار، واحد ۵ واقع شده است.

کد خبر 3670157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha