۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۱۰

سازوکار فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی-۶

شهرداری با تماشاخانه‌ها همراه نیست/ تئاتر فجر به کمک‌مان آمد

شهرداری با تماشاخانه‌ها همراه نیست/ تئاتر فجر به کمک‌مان آمد

میلاد شجره مدیر تماشاخانه «موج نو» در بررسی مشکلات و مسایل اداره تماشاخانه‌های خصوصی در تهران از همراهی نکردن شهرداری گله و طرح «به علاوه تئاتر فجر» را مثبت ارزیابی کرد.

میلاد شجره مدیر تماشاخانه «موج نو» درباره اداره این تماشاخانه و نوع مجوزی که برای فعالیت دارد به خبرنگار مهر گفت: کارهای مربوط به گرفتن مجوز تماشاخانه «موج نو» توسط مهدی کوهیان مدیرعامل این مجموعه انجام شده است و خوشبختانه تا به حال مشکلی در زمینه دریافت مجوز نداشتیم اما می دانم که برخی از تماشاخانه های خصوصی با این مساله مواجه هستند و از اداره کل هنرهای نمایشی انتظار دارند که حمایتشان کند.

وی ادامه داد: تماشاخانه «موج نو» مجوز فعالیت موسسه تک منظوره دارد و از پاییز ۹۳ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. البته این سالن قبلا به صورت پلاتوی تمرین فعالیت می کرد که از سال ۹۳ سالن اجرای تئاتر هم به آن اضافه شده است. البته در حال حاضر اولویت ما روی اجرا تئاتر است و در زمان های آزاد پلاتوی تمرین هم در اختیار گروه ها قرار می گیرد.

«موج نو» به دلیل دوری از مرکز شهر متفاوت عمل کرده است

این بازیگر تئاتر درباره مکان این تماشاخانه در محل خیابان شریعتی، ابتدای خیابان میرداماد و دوری اش از مرکز شهر عنوان کرد: از زمانی که این تماشاخانه مجوز لازم را دریافت کرد با تعاملی که با مدیرعامل تماشاخانه داشتیم، قرار شد من به عنوان مدیر و کارشناس هنری این تماشاخانه فعالیت داشته باشم. یکی از دلایلی که علاقه مند بودم در تماشاخانه «موج نو» فعالیت داشته باشم دور بودن آن از مرکز تئاتری شهر بود چون این مساله خود به خود باعث می شد تا گروه اجرایی تماشاخانه مجبور شوند متفاوت تر از بقیه جاها عمل کنند چون در شرایط عادی اگر ما بخواهیم از کورس رقابت تماشاخانه هایی که در مرکز شهر فعالیت می کنند، عقب نمانیم باید تمهیداتی برای جذب مخاطب به این سالن بیندیشیم و در غیر این صورت شکست می خوریم.

شجره یادآور شد: تماشاخانه «موج نو» به دلیل دور بودن از مرکز شهر متفاوت عمل کرده است. تلاش ما این بوده که نمایش هایی که در این سالن اجرا می شوند تجربی تر و آلترناتیو باشند. همچنین برگزاری فستیوال های مختلف همچون فستیوال مونولیو که در حال برگزاری است، کارگاه های آموزشی و نشست ها و سمینارهای تخصصی و اجرای آثاری که به مدیوم تئاتر وفادارتر هستند باعث شده این تماشاخانه با وجود دور بودنش از مرکز تئاتری شهر مورد توجه و رونق قرار داشته باشد.

وی افزود: البته ما بهای این هدف را هم پرداخت کرده ایم چون معرفی این تماشاخانه با رویکردی که در پیش گرفته است نیاز به تلاش و انرژی زیادی داشته و دارد. در نهایت این دوری از مرکز برای ما مثمرثمر بود اما همچنان برای جلب مخاطب با مشکلاتی روبرو هستیم. تلاش ما این است به نمایش هایی اجرا بدهیم که مخاطب نتواند از آن بگذرد.

مدیر تماشاخانه «موج نو» درباره میزان سوددهی این مکان هنری بیان کرد: این تماشاخانه تنها می تواند خرج خودش را دربیاورد وگرنه سوددهی ندارد. البته در صورتی که رویکردمان به مقوله هنر را تغییر دهیم و کاسب کارانه عمل کنیم می توانیم به سوددهی برسیم. دغدغه و هدفمان برای آینده تئاتر اهمیت زیادی دارد و نگاه کاسبکارانه به هنر نداریم.

وی درباره امکاناتی که این تماشاخانه دارد، گفت: معتقدم تماشاخانه موج نو یکی از آکوستیک ترین سالن های شهر است. همچنین این سالن از تهویه مناسبی هم برخوردار است و دارای سه اسپیلیت و یک هواکش نیز است. این سالن ۴۶ جایگاه تماشاگر دارد که به صورت ردیفی تعبیه شده اند اما صندلی ها نشیمنگاه راحتی دارند.

تئاتر در سبد فرهنگی خانواده ها جایی ندارد

کارگردان نمایش «گفتگوی فراریان» درباره میزان مخاطبان این سالن و اینکه تا چه اندازه این تماشاخانه از مخاطبان محلی نیز بهره می برد، توضیح داد: در این تماشاخانه شاهد حضور تماشاگران مختلفی هستیم که برخی از آنها نیز متعلق به حوالی میرداماد و شریعتی هستند اما نکته اینجاست که ما در تئاتر ایران مخاطبان مشخصی داریم و نمی توانیم بگوییم که تئاتر در سبد فرهنگی خانواده های ما قرار دارد.

وی اضافه کرد: ما برای اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیت های این تماشاخانه تلاش می کنیم اما هر زمان توانستیم مردم را به لزوم دیدن حداقل یک تئاتر در ماه ترغیب کنیم، می توانیم انتظار داشته باشیم مخاطبان هر منطقه نسبت به تماشاخانه ها و سالن هایی که در آنجا وجود دارد واکنش مثبت داشته باشند. در حال حاضر شبی ۱۵۰ نمایش در سالن های مختلف تهران به صحنه می روند که مخاطبان مشخصی دارند و اگر هم در آثاری شاهد افزایش مخاطب باشیم به دلیل حضور سلبریتی ها و چهره های سینمایی است که این نوع تماشاگران، مخاطبان ثابت تئاتر نیستند.

شهرداری چوب لای چرخ تئاتر می گذارد

شجره درباره حمایت از تماشاخانه های خصوصی متذکر شد: اداره کل هنرهای نمایشی تلاش زیادی در جامه عمل پوشاندن به نیازهای تماشاخانه های خصوصی می کند اما متاسفانه شهرداری مدام چوب لای چرخ این سالن ها می گذارد. حمایت و تبلیغات برای تئاتر پیشکش، امیدواریم که دست از پلمپ این مکان های هنری بردارد. ما انتظار یک سوبسید دولتی داریم و باید حتما یک بودجه ثابت برای تماشاخانه های خصوصی تعریف شود.

مدیر تماشاخانه «موج نو» درباره اضافه شدن بخش «به علاوه تئاتر فجر» به جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: در جشنواره گذشته تئاتر فجر بخشی به عنوان «به علاوه تئاتر فجر» راه افتاد که شروع خوبی برای معرفی و فعالیت تماشاخانه های خصوصی بود. البته بودجه ای که به این طرح اختصاص یافت بسیار اندک بود اما ما از این طرح راضی هستیم چون باعث شد سالن های خصوصی به جشنواره تئاتر فجر وارد شوند و خودشان این اختیار را داشته باشند که نمایش های مورد نظرشان را انتخاب کنند. تماشاخانه های خصوصی به این جنس حمایت نیاز دارند.

وی در پایان صحبت هایش اظهار کرد: فعالیت تماشاخانه های خصوصی به این وسعت اتفاق نویی است که در تئاتر کشور رخ داده اما هنوز برای آن قوانین درستی تعریف نشده است. در صورت تشکیل صنف تماشاخانه های خصوصی قوانین فعالیت این تماشاخانه ها به صورت مدون در می آید و همین امر کمک بزرگی به ما خواهد کرد.

عکس کنار خبر از گاتها ضیاتباری

کد خبر 3686982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha