۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۸:۲۲

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد:

یک میلیون نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد است

یک میلیون نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد است

قزوین- معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد گفت: یک میلیون زن سرپرست خانوار و ۱.۵ میلیون نفر سالمند و بیش از چهار میلیون مددجو تحت پوشش کمیته امداد است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد ذوالفقاری چهارشنبه شب در همایش استانی زکات با شعار «طلوع سخاوت و طلیعه برکت» که در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد اظهارداشت: برای موفقیت در کار کمیته امداد باید مشارکت مردم را جلب کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ۴ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند و سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ارباب رجوع داریم که در دوره های مختلف نیازها را شناسایی کرده ایم تا بتوانیم به جامعه هدف کمک کنیم.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی بیان کرد: در حال حاضر ۱۵۰ هزار مددجوی کمیته امداد فاقد مسکن است و ۳۵۰ هزار خانواده تحت پوشش هم مسکن مناسبی ندارند و سالانه ۱۰۰ هزار دختر دم بخت آماده ازدواج هستند که باید برای رفع نیازهای آنها اقدام کرد.

ذوالفقاری گفت:سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین جهیزیه نوعرسان کمیته امداد هزینه میشود که برای هر زوج دو میلیون تومان جهیزیه خریداری می کنیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان برای تامین هزینه های دارو و درمان مددجویان و ۲۰۰ میلیارد تومان هم برای بیمه زنان سرپرست خانوار هزینه شد.

یک میلیون نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش

ذوالفقاری یادآورشد: در حال حاضر یک میلیون نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات کمیته امداد هستند و سالانه یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان مستمری به نیازمندان تحت پوشش پرداخت می شود.

وی گفت: ۲۵ درصد هزینه های کمیته امداد توسط خیرین و مردم تامین می شود و با درآمد ۲۸۰ میلیارد تومانی صندوق های صدقات تنها می توانیم هزینه درمان مددجویان را پرداخت کنیم.

۲۳۰ میلیارد تومان درآمد زکات کشور

ذوالفقاری بیان کرد: درآمد زکات کمیته امداد بالغ بر ۲۳۰ میلیارد تومان است که ۱۴۰ میلیارد تومان در امور عمرانی مناطق محروم هزینه می شود.

وی بیان کرد: در اجرای طرح اکرام نیز درآمد این نهاد بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان است که به طور متوسط هر ایرانی ۱۰ تومان به کمیته امداد کمک می کند که ۵ درصد هزینه را تامین می کند زیرا بیشتر خیرین ما افراد کم درآمد و متوسط و کارمندان و کارگران هستند و باید مشارکت را در میان افراد پردرآمد ببریم.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد اظهارداشت: در زندگی فقرا سهم بازار، صادرات و واردات، بازرگانی، توریسم و بنکداری در این کار بسیار محدود و اندک است لذا باید کاری کنیم تا این مشارکت بیشتر شود و افراد متمول هم سهم بیشتری را در اداره زندگی فقرا و نیازمندان ایفا کنند.

وی اضافه کرد:دهک های بالای جامعه باید در کمک به نیازمندان مشارکت بیشتری کنند تا بتوانیم خدمات بهتری به مددجویان ارائه کنیم.

یک میلیون حامی برای ۲۳۰ هزار یتیم کمیته امداد

ذوالفقاری تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیون حامی برای ایتام وجود دارد که به طور متوسط برای هر یتیم تعداد پنج
حامی داریم که سهم کمک های ماهانه ۲۰ هزار تومان است که اگر بتوانیم حامیان قوی و پردرآمد را جذب کنیم می توان مشکلات این بخش را حل کرد.

۱.۵ میلیون نفر سالمند تحت پوشش

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد افراد سالمند تحت پوشش کمیته امداد بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که اگر خانواده ها در برابر سالمندان خود احساس مسئولیت کنند دیگر نیازی نیست این افراد که بزرگان خانواده هستند به کمیته امداد سپرده شوند بلکه می توانند در کنار خانواده نیازهای خود را تامین کنند.

صله رحم در کشور تعطیل شده است

ذوالفقاری بیان کرد: اگر آداب دینی در کشور احیا نشود باید خدمات کمیته امداد توسعه یابد تا نیازها تامین شود و امروز که صله رحم بسیار کم شده باید دغدغه تشویق ارزشهای دینی و اخلاقی را در جامعه داشته باشیم تا مشکلات بیشتر نشود.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی تصریح کرد: امروز کمک به فقرا دغدغه عمومی نیست به همین دلیل فقرا و نیازمندان کمتر در سر سفره های افطاری حضور دارند و اگر نتوانیم فقر را به دغدغه عممی تبدیل کنیم نمی توان به موفقیت در کار امیدوار بود.

وی اضافه کرد: سهم گروههای مختلف جامعه مانند پزشکان، استادان، بازاریان، تجار و افراد متمول در اداره زندگی فقرا مشخص نیست و اگر کمکی می شود مانند طبقات کم درآمد است در حالیکه میزان کمک های این افراد باید فرق کند و ثروتمندان سهم بیشتری را متقبل شوند.

ذوالفقاری یادآورشد: توسعه مراکز سالمندان به هیچوجه پسندیده جامعه اسلامی نیست لذا انتظار داریم در تریبون های عمومی مانند نماز جمعه، رسانه ها، مدارس، دانشگاهها برای رسیدگی به نیازمندان تبلیغ شود تا همه به این موضوع فکر کنند و دغدغه کمک به فقرا را داشته باشند.

وی گفت: در شرایط کنونی خیرین در حال پیر شدن هستند و تولید خیر جدید نداریم مگر آنکه به فرزندان خود بیاموزیم چگونه دغدغه فقرا را داشته باشند و اندیشه کمک به فقرا را وارد خانواده ها کنیم تا فرزندانمان یاد بگیرند تا کمک به هم نوع را جدی بگیرند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد بیان کرد: امروز خانواده ها با یک بیماری، طلاق، حادثه و تعطیلی کارخانه فقیر می شوند و اگر به فکر آنها نباشیم آسیب های جدی جامعه را تهدید می کند.

خیریه خانوادگی جدی گرفته شد

وی اظهارداشت: باید خدات خیریه خانوادگی توسعه یابد و با احساس مسئولیت بتوانیم نیازهای افراد خانواده و بستگان  خود را تامین کنیم و در میان طوایف و قبایل اجازه ندهیم فقیری وجود داشته باشد.

اختلاس ها و موضوع فیش های نجومی کمک های مردمی را کاهش داده است

ذوالفقاری با اشاره به علت کاهش برخی کمک های مردمی به این نهاد گفت: متاسفانه تبلیغات نادرست و بروز برخی پدیده های اجتماعی مانند اختلاس ها، فیش های حقوقی چند میلیون تومانی میزان کمک های مردمی را تحت تاثیر قرار داده که باید با اطلاع رسانی درست مردم را آگاه کنیم که نباید این مسائل کارهای خیر خواهانه را متوقف کند.

وی گفت: بیش از ۲۰ هزار بیمار سرطانی تحت پوشش کمیته امداد هستند که در صورت کاهش خدمات خیرین دچار آسیب های جدی می شوند لذا امیدواریم با فرهنگ سازی درست اجازه ندهیم کارهای خیرخواهانه در کشور متوف شده و یا کند شود و مددجویان دچار بحران شوند.
 
ذوالفقاری اظهار امیدواری کرد با مشارکت گروههای مختلف جامعه در رسیدگی به امور نیازمندان بتوان خدمات مطلوب تری به مددجویان ارائه کرد.

کد خبر 3698712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha