۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۴۱

خاطره صادق کرمیار از کیارستمی؛

تازه فهمیدم چرا به کیارستمی استاد می گویند!

تازه فهمیدم چرا به کیارستمی استاد می گویند!

صادق کرمیار با انتشار یادداشتی خاطره‌ای از عباس کیارستمی را بازگو کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق کرمیار نویسنده و کارگردان تلویزیونی به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی، فیلمساز ایرانی یادداشت کوتاهی را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد. متن این یادداشت به شرح زیر است: 

آن روز در جلسه ای با حضور عباس کیارستمی، علیرضا رئیسیان و محمد بزرگ نیا در دفتر رئیسیان بودیم. قرار بود من فیلمنامه ای برای ساخت یک سریال بنویسم که بزرگ نیا بسازد. آن فیلمنامه به دلیل اعمال سلیقه سیما فیلم ساخته نشد و بزرگ نیا هم انصراف داد.

اما نکته جالب برای من این بود که عباس کیارستمی برای مشاوره دعوت شده بود. فیلمنامه تاریخ صدساله ایران بود با موضوعی بسیار جدی. با این حال نظراتی که آقای کیارستمی می داد، سرشار از طنز بود و من تعجب می کردم که چرا ایشان به موضوعی چنین جدی طنزآمیز رفتار می کند و از اتفاق نگاه ایشان چنان بر موضوع سوار می شد که اگر جز آن می کردیم، جذابیت و عمق تحلیلی از موضوع گرفته می شد.

برای من بسیار تازگی داشت که از آقای کیارستمی طنزی می دیدم که فقط متعلق به خودش بود و این بعد هنری ایشان هم برایم تازگی داشت و هم در آن یک جلسه چیزهایی آموختم که در هیچ کلاسی نمی آموختم. پرسیدم با این نگاه تازه و غریب و طنزآلود چرا فیلم طنز نمی سازید؟ گفت: پس اینهایی که ساختم چیه؟

دوباره فیلمهایش را دیدم و تازه فهمیدم چرا به کیارستمی استاد می گویند، چون می دانست چگونه طنز را در پیچیده ترین موضوعات تلخ انسانی در ساختاری ساده و ماندگار وارد کند. روحش شاد.

کد خبر 3706594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha