رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل در نشست گفتگوی آیینی:

نزدیک به ۲هزار مداح در بنیاد دعبل تحت پوشش بیمه قرار گرفتند

نزدیک به ۲هزار مداح در بنیاد دعبل تحت پوشش بیمه قرار گرفتند

رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل، گفت: بنیاد دعبل خزاعی با این هدف تاسیس شد تا مداحان را مورد پوشش حمایتی و بیمه خود قرار دهد و در کنار این امر فضای فرهنگی و اجتماعی هم برای آنان ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سلسله نشست های گفتگوی آیینی بنیاد دعبل، امروز صبح ۲۸ تیرماه، با حضور علی عظیمی رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی عرب انصاری، نایب رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل، محمدرضا قدس عضو هیئت مدیره بنیاد دعبل و میثم غضنفری مدیرعامل بنیاد در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی عظیمی رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل، با اشاره به این موضوع که فضای مداحی غیرقایب اغماض و چشم پوشی است، گفت: مدح و مداحی و ذاکر از لوازم نظام دفاع مقدس جمهوری است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این نهضت وجود داشت و تا به امروز ادامه دار و حضوری پررنگ دارد.

وی ادامه داد: در فرهنگ شیعی امر مداحی، به روز شده و با هدایت اهل‌بیت(ع)، حفظ ارزش ها، نوع جهت گیری های و سنت شیعی و ذکر علی العباده، در بین اقشار مختلف نهادینه شده و تداوم یافته است. دسته بندی شدن و رهبری پیدا کردن این امر زیر لقای پرچم امام خمینی(ره) صورت گرفت.

رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل با اشاره به این موضوع که قرن حاضر، قرن پشت پا زدن به فکرها و اندیشه ها است، تصریح کرد: امروز آزادی بی قید و شرط شده و بیشتر معانی از بین رفته است، اما ما با وجود جمهوری اسلامی که نظامی بی بدیل است پر قدرت به انجام وظایف الهی خود می پردازیم.

عظیمی با اشاره به ارتباط کم بنیاد دعبل با رسانه ها، اظهار کرد: در این چند سال تاسیس بنیاد، ارتباط بسیار کمی با رسانه ها داشتیم، زیرا در صدد بودیم تا زیرساخت های کاری بنیاد را تقویت کنیم و به آن سروسامان بخشیم تا بتوانیم آرمان های الهی را دنبال کنیم. بهانه ایجاد بنیاد دعبل به دلیل بی مهری و بی توجهی به جامعه مداحان بود. با توجه به اینکه این مجموعه می تواند تاثیرات زیاد بر اقشار مردم بگذارد، اما به آن بی توجه بودند.

به گفته وی، وی نظام عقیدتی در کشور شکل می گیرد، مردم آن جامعه مجموعه مورد پسند خود را اداره می کند و این باعث می شود که هنرمندان از آن مجموعه دوری کنند، اگر این اتفاق رخ دهد هنر در بستر خود، دچار رکود می شود و جریان‌هایی راه اندازی می شود که اصیل نیست.

هدف از تاسیس بنیاد دعبل؛ ایجاد خدمات رفاهی و فرهنگی به جامعه مداحان

رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل، اذعان کرد: هدف ما از ایجاد بنیاد دعبل ساماندهی مداحان در سراسر کشور بود تا بتوانیم به این هنرمندان فراموش شده در جامعه خدمات رفاهی، فرهنگی و اجتماعی ارائه دهیم. بر همین اساس بنیاد دعبل با مطالعه اساسی و مشورت گرفتن از کارشناسان صاحب سبک به عنوان موسسه علمی ـ فرهنگی تاسیس شد.

وی افزود: بنیاد دعبل با نامه ای از سوی مداحان و پیرغلامان به حضرت آقا و دستور ایشان هویت خودش را تثبیت کرد. خط مشی این بنیاد تبعیت از ولایت و مسیر نگاه بنیاد افق های تبیین شده حضرت آقا و مبانی شرعی و فقهی است. لذا بر عنایت ویژه امام خامنه ای که نزدیک به ۳۰ سال با مداحان جلساتی داشتند و نکات کلیدی و اساسی خود را در این زمینه فرمودند. محور اصلی ما این است که مطالبات رهبری را به تحقق برسانیم.

تخصیص ۹۷درصد بودجه بنیاد برای بیمه کردن مداحان کشور

عظیمی با اشاره به این که تا به امروز خدمات رسانی به مداحان کم بوده، بیان کرد: با توجه به ضرورت های متعدد وضعیت خدمات پایین و زیر صفر بوده است، اگر بودجه بنیاد دعبل از ۱۰۰ درصد حساب کنیم، تنها نزدیک به ۳ درصد آن تخصیص امور فرهنگی و ستادی شده و ۹۷ درصد این بودجه، به بیمه کردن مداحان اختصاص داده ایم. که تا به امروز از ۱۲هزار نفر افراد مستحق بیمه ۱۵درصد آن یعنی ۲هزار نفر بیمه شده اند و ۸۵درصد باقی مانده که حق بیمه آنان تایید شده اند در صف انتظار قرار گرفتند تا بودجه به ما تعلق بگیرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، که فضای مداحی نیازمند کار جدی و علمی است، گفت: ما حدود ۵ سال است که در بنیاد دعبل هیئت علمی تشکیل دادیم و افراد شاخص، صاحب نظر و استادان دانشگاه گرد هم جمع آمدند تا بتوانیم مطالبات حضرت آقا را به تحقق برسانیم.

عظیمی به شورای شعر بنیاد دعبل اشاره کرد و گفت: بنیاد با ۷۰۰ نفر از عاشورا پژوهان در ارتباط کاری است که نزدیک به ۴۰۰ نفر آنان ارتباط مستمر دارند. شعر فاخر که جزء برترین های کشور هستند را جمع آوری کنیم. تنها مسئله ای که وجود دارد، خلا عترت در ساختار مهندسی فرهنگی ما است. که بحث قرآن تا حدودی کار شده اما بحث عتر مغفول واقع شده است. که با شورای عالی انقلاب فرهنگی جلساتی داشتیم تا شورای تشکل های مداحی را شکل دهیم.

به گفته رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل، بنیاد تمام مجوعه های پراکنده مداحی در سراسر کشور را جمع کرده و به نوعی هم‌افزایی ایجاد کرده است تا موازی کاری ها از بین برود و همه نیروها با یکدیگر همسو شوند و کاری بدون نقص ارائه شود.

شاعران هم شامل خدمات فرهنگی و رفاهی هستند

عظیمی در پاسخ به این سوال که تنها مداحان شامل این خدمات رفاهی و فرهنگی می شوند یا شاعران هم در این پوشش قرار می گیرند، اظهار کرد: ما هم شاعران و هم مداحان را زیر پوشش بنیاد خواهیم داشت. البته کسانی هم شامل شرایط بیمه نیستند مستمری به آنان تعلق می گیرد.

پشت تریبون می گویند بنیاد دعبل شفاف نیست

وی افزود: مجموعه ما زیرنظر جدی دولت و استاندارهای خاص مالی شکل گرفته است. ما از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که ما را مورد حمایت خود قرار دهند و از کار ما استقبال کنند. اما پشت تریبون می گویند که بنیاد دعبل شفاف نیست. باید بگویم که بنیاد دعبل تمام اموال آن به ریال مشخص است. امیدواریم دوستان به جای حمایت فضای مبهمی ایجاد نکنند. قصد ما این است که به افق های ترسیم شده، برسیم.

با وجود هجمه معاندان به اصل نظام و ضرورت های جامعه درصدد تاسیس بنیاد برآمدیم

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی عرب انصاری نایب رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل با اشاره به اینکه بخش هایی از احساسات و عواطف دین به شور برمی گردد گفت: برانگیختن احساسات و عواطف دینی ما بر عهده جامعه مداحان است. که امر مداحی از دوران انقلاب، دفاع مقدس و تا به امروز پر رنگ تر شده است.

وی در ادامه افزود: از سویی دیگر مقتضیات زمان و ارتباطات باعث شده که مقوله مداحی بین المللی شود که با توجه به هجمه ای که دشمنان و معاندان نظام وارد کردند تا به اصل نظام و اعتقادات ضربه بزنند جامعه مداح را مورد هدف خود قرار دادند. از طرفی جامعه نیازهایی را در درون خودش دارد که مجموعه این مسائل باعث شد تا بنیاد دعبل خزاعی براساس ضرورت ها تاسیس شود. امیدوایم که بنیاد حرکت دوسویی در مسیر ساماندهی و خدمات رفاهی ایجاد کند تا بتوانیم خدمت گذار جامعه مداح باشیم.

محمدرضا قدس، عضو هیئت مدیر بنیاد دعبل در این نشست ضمن اشاره به چند نکته، اظهار کرد: ما نهادهای فرهنگی و مردمی زیادی در کشور داریم که در زمینه مداحی فعالیت گسترده ای دارند و قبل از تاسیس بنیاد هم وجود داشتند و به عنوان ngo خدماتی ارائه می دهند. که این نهادها هیچ گونه تداخل وظیفه کاری با بنیاد ندارند.

گسترش امور فرهنگی در بنیاد، نقطه عطف خواهد بود

وی تصریح کرد: بنیاد مجموعه ای است که خدمات رفاهی، بیمه، فرهنگی و اجتماعی را ارائه می دهد و تامین اجتماعی هم بنیاد را به عنوان بیمه افراد می شناسد. بنیاد دعبل مجموعه مستقل، مستمر و ادامه داری است که هیئت مدیره آن ثبات دارد و هیچ گونه تغییری نداشته است. اگر حدود ۱۰ سال، به صورت چراغ خاموش فعالیت داشتیم و با رسانه ها در ارتباط نبودیم برای اینکه درصدد تحقیق و توسعه بودیم تا بتوانیم بعد از مدتی به کاشت و برداشت برسیم.

عضو هیئت مدیره بنیاد دعبل، بیان کرد: مورد هجمه غرب قرار داریم که ما را نشانه قرار گرفتند و درصدد تخریب ما هستند، امیدواریم به نقطه عطفی از فعالیت هایمان برسیم که امور فرهنگی بعد از بیمه کردن مداحان بسط و گسترش پیدا کند.

وی در پایان اذعان کرد: تمام گزارش ها و عملکردهای سالیانه ما که در ذیل مطالبات رهبری است تقدیم معظم له می شود تا در ارتباط مدیریتی ایشان همه چیز تعریف و بودن کم و کاست ارائه شود.

سخنران پایانی این نشست، میثم غضنفری مدیرعامل بنیاد دعبل، با اشاره به اینکه بنیاد دعبل به عنوان موسسه فرهنگی از سال ۸۵ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسید، گفت: با توجه به نامه مداحان به مقام معظم رهبری و دستور ایشان بنیاد دعبل تاسیس شد. با توجه به عملکرد سالیانه بنیاد بودجه ای به آن اختصاص دادند که این بودجه زیر نظر دولت و سازمان تبلیغات اسلامی بررسی می شود.

وی ادامه داد: بنیاد ۹ هدف اساسی را دنبال می کند که یکی از آن اهداف خدمات رفاهی است که بودجه ای برای آن صرف می شود. ما در تهران دفتر مرکزی داریم و در تمامی استان ها نماینده ای گذاشتیم تا به امور مداحان رسیدگی کند.

غضنفری با اشاره به شورای عاشورا پژوهان، گفت: تنها مجموعه ای هستیم که شورای علمی عاشورا پژوهان، جامعه شناسان و شاعران را زیر نظر محمدرضا سنگری، محمداسفندیاری، اسماعیل امینی و مظاهری و مهدی امین پور تشکیل دادیم که اعضای هیئت علمی مرام نامه شکل دادند که به عنوان نماینده مدح و شعر در سال ۹۰ رونمایی شد.

برگزاری اولین کتاب شعر عاشورا در سال جاری

وی افزود: برگزاری اولین دوره کتاب سال عاشورا را داشتیم. که به صورت دو سالانه برگزار می شود. حدود دو ماه دیگر هم کتاب سال شعر عاشورا را برگزار می کنیم که کتاب شعر عاشورا با محوریت امام حسین(ع) منتشر می شود. مجموعه داوران این کتاب شعر، اسماعیل امینی، علی انسانی، عبدالجبار کاکایی، علیرضا قزوه و محمدعلی مجاهدی هستند.

به گفته وی، وب سایت بنیاد دعبل خزاعی تمام عملکردها و امورفرهنگی بنیاد را منعکس می کند و علاقه مندان می توانند به اساس نامه بنیاد دسترسی داشته باشند.

مدیرعامل بنیاد دعبل گفت: ما از ۱۲هزار نفر افرادی که مشمول بیمه می شوند، ۲هزار نفر را بیمه کرده ایم. البته مطالبات و اهداف دیگر ما این است که با شورای عالی انقلاب فرهنگی جلساتی داشته باشیم تا جامعه مداحان را به عنوان هنرمند به رسمیت بشناسند، دیگر اینکه ضعف و خلل ایجاد شده در حوزه عترت را برطرف کنیم، مبانی نظری را تبیین کنیم و به تقویت زبانی و تطبیق واژگانی لغت بپردازیم. امید هست که اهداف مان را پیش ببریم نشریه علمی و ترویجی را در این زمینه ایجاد کنیم تا اهالی علم و دانشگاه ترغیب شوند در این زمینه به فعالیت پیردازند.

کد خبر 3716973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha